Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Haha, tenkte på det samme selv i går, men kom frem til at enn får ikke Windows til å fungere på raid0 vist ikke raid-driver er installert før installasjon av Windows. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Åh, selvsagt. Det tenkte jeg ikke på. Sukk, ENDA en reinstall... Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) I windows 7, kan du enkelt installere Raid drivere (dog kun *.inf files, med å boote opp fra din Dvd plate, gå til repair my computer, gå til Command prompt, og utføre Dism med /add driver option. Eks: har lastet og extractet raid drivere (noe som F6 i xp) i en folder i en volume på maskinen kalt \drivers. Det kan være en usb penn, i C:, eller i E:,. I Command prompt etter booting fra DVD: Dism /image:C: /add-driver /driver:?:\drivers /resurse (?=volume hvor du har den \drivers folder med alle raid filene i. Når det gjelder C:, det viser der hvor \windows folder er. Kontrollere derfor at bokstavene er riktige, spesielt hvis du får feilmeldning etter ovennevnte commando linje. Kontrollere? Med å bruke commando Diskpart first, og list volume etterpå vil du få oversikt over gjeldende bokstaver for alle volumene) Final step: Etter reboot skal du i bios, og skifte mode på kontrolleren til Raid., for så å restarte. Endret 1. juni 2011 av wiberos Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 @wiberos, ble litt usikker nå. Når definerer du typen raid? Og på hvilket stadiet blir filene fordelt utover de 2(eller flere) diskene? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) @IT-henrik Det jeg beskriver med dism, er der hvor du har installert OS på en enkelt disk i IDE mode, men du ønsker o skifte over til i Raid mode, (eller Ahci). Dvs en Raid ready installasjon. Det har du feks hos din intel chipset. Men dism er og og for å laste alle slags drivere, eller packages du måtte ønske i en offline Windows. For en online windows er dog begrenset options når det gjelder drivers. Man trenger ikke altid 2 disker for å installere OS i Raid mode. Så når du installerer drivere for Raid slik at kontrolleren settes til Raid mode, vil du feks (intel chipset) ha mulighet å enten migrate fra 1 disk til 2 disker i raid 1 eller 0, eller helst se specs for chipset for flerre alternativer med x antall disker, eller manuelt image disk 1, for så å legge ut til en 2 disker Raid 0. Det vil være mulig å gjøre det samme dog hvis du først legge image fra en disk over til til en aray configuration med 2 disker. Dism er for at boot-critical system files skal gjøre det mulig å starte windows uten blue screen eller endeløse restart, når du forandre mode for kontrolleren i biosen. Men hva du utfører før windows starter opp på diskene dine, som imaging og you name it, er en helt annet sak, og windows har ikke annelse om det. For XP derimot er saken mer koplisert, men dog ikke vanskelig. Syprep gir deg muligheter der og. Om jeg ikke har klart å svare klart nok, det vil hjelpe meg hvis du gir meg et scenario å gå ut fra. Endret 1. juni 2011 av wiberos Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Eller blir det bare tull? Ja det er fullt mulig, men det kommer jo litt an på hva du har tilgjengelig av kontroller. Altså, dersom du kan boote maskinen med den opprinnelige disken og samtidig ha et Raid 0 så er det intet problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå