Gå til innhold

Akambrukerenes bilder - Juni 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda mere svarthvitt fra meg. :D

 

Meget bra bilde! Kan du fortelle litt om hvordan du har etterbehandlet dette bildet? Du klarte nemlig å oppnå noe jeg ofte prøver på, men uten det store hell: Et sort/hvitt bilde som ser naturlig ut, med glatte overflater og uten den grove effekten. Hva slags justeringer har du gjort i Lightroom? :)

 

Leker med disse innstillingene:

 

Contrast

Whitebalance(Ja, det gjør også en forskjell i svarthvitt)

Clarity

Vignette

Exposure

Fill Light

Blacks

Sharpening

Curves(Uunnværlig)

 

 

Ut i fra de innstillingene skal du greie å få til noe lignende. Husker aldri hva jeg gjør i Lr, men jeg har en teknikk som er rimlig lik hver gang med b/w-redigering.

Lenke til kommentar

Laber foto-interesse for tiden, kreativiteten er temmelig fraværende - men fant ut at jeg ikke ville la en månedstråd passere uten å ha bidratt med noe, så derfor tok jeg med meg kameraet på tur i kveld. :)

 

Motivet er rett og slett stien jeg gikk på - etter dager med kraftig regnvær er gresset frodig og saftig, blåbæra har begynt å bli spiselig (men langt fra så søte som de vil være om et par-tre uker), og da solen viste sitt blide åsyn rundt kl 22:00, ble det riktig trivelig å være på tur:

 

post-73994-0-00070300-1309469668_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Første forsøk med sveiseglass som nd-filter :) Betalte 20 kroner for glasset hos TESS og har festet det ved hjelp av strikker. Tok sin tid å fjerne grønntintet som er i glasset (se bildet i spoiler).

 

61 sek

f/8

10mm

5887548280_d513076ea2_z.jpg

IMG_0859-Edit.jpg by Petter Brenni, on Flickr

 

 

5887547710_6dfeb3bc85_z.jpg

IMG_0851-Edit.jpg by Petter Brenni, on Flickr

Exif:

65sek

f/8

13mm

 

..Bilde rett fra kameraet som viser det grønne tintet som er i sveiseglasset. Er ikke akkurat vakkert :p

 

 

post-214619-0-96715000-1309472036_thumb.jpg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Første forsøk med sveiseglass som nd-filter :) Betalte 20 kroner for glasset hos TESS og har festet det ved hjelp av strikker. Tok sin tid å fjerne grønntintet som er i glasset (se bildet i spoiler).

 

Jeg har forsøkt dette selv, og kjøpte meg to sveiseglass med to forskjellige styrker, men sliter vanvittig med å fjerne grønnskjæret. Ble mye bedre etter atjeg begynte å stille hvitbalansen før jeg tok bildet, men fortsatt er det ikke bra nok.

Lenke til kommentar

Første forsøk med sveiseglass som nd-filter :) Betalte 20 kroner for glasset hos TESS og har festet det ved hjelp av strikker. Tok sin tid å fjerne grønntintet som er i glasset (se bildet i spoiler).

 

Jeg har forsøkt dette selv, og kjøpte meg to sveiseglass med to forskjellige styrker, men sliter vanvittig med å fjerne grønnskjæret. Ble mye bedre etter atjeg begynte å stille hvitbalansen før jeg tok bildet, men fortsatt er det ikke bra nok.

 

Får det ikke helt til selv.. Brukte altfor mange timer i photoshop på bildene over. Har ikke forsøkt å stille hvitbalansen før jeg tar bildet så det skal testet ut!

Det er i hvert fall ikke mye penger man har tapt på å teste det ut new_woot.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Neh. Har ikke vært så strenge på det tidligere i alle fall. Innlegget mitt var ment kun som en opplysning, og ikke som en respons til at det ble postet bilder "litt for sent". ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Jeg har forsøkt dette selv, og kjøpte meg to sveiseglass med to forskjellige styrker, men sliter vanvittig med å fjerne grønnskjæret. Ble mye bedre etter atjeg begynte å stille hvitbalansen før jeg tok bildet, men fortsatt er det ikke bra nok.

 

 

Får det ikke helt til selv.. Brukte altfor mange timer i photoshop på bildene over. Har ikke forsøkt å stille hvitbalansen før jeg tar bildet så det skal testet ut! Det er i hvert fall ikke mye penger man har tapt på å teste det ut new_woot.gif

 

 

Da kan denne guiden være til hjelp til dere.. En enkel men effektiv måte å fjerne fargestikk i bildene på. :)

Lenke til kommentar
Jeg foreslår dere bruker den nye tråden istedenfor å poste her.

 

Bilder tatt i juni er bilder tatt i juni - og bør vel ikke postes i juli-tråden ?

Det har hele tiden vært et av poengene med disse trådene at det er tidspunktet du poster som styrer hvilken tråd du poster det i. Når du tok bildet spiller ingen rolle. Akkurat i overgangen så vil det nok være naturlig at noen innimellom, kanskje særlig i forbindelse med festene, avslutter en serie litt etter skiftet, men jeg synes egentlig det er fint at det ikke stadig er ny aktivitet i de gamle trådene, utover slike småpratsdiskusjoner om trådene rett etter månedsslutt, før også de flytter til rett tråd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...