Barabajagal Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg skal gå til innkjøp av et fotokamera, og vil helst slippe å bruke mer enn 2-3000 kr. Det aller viktigste er god bildekvalitet ved landskaps- og gjenstandsfotografering (ikke ekspertfotografering, men til forskning og hobbybruk). Jeg ønsker bedre bildekvalitet enn ved "vanlige" digitalkameraer, men er usikker på hvorvidt jeg trenger å gå til innkjøp av et speilreflekskamera (som det er få av i prisklassen). Det hadde vært en fordel å kunne ha det med seg over alt uten å drasse på en større veske, da jeg skal reise mye i flere land som arkeolog, og trenger smarte løsninger. Jeg har blant annet blitt tipset om Canon Powershot G12 og Panasonic Lumix Lx5, selv om de er litt for dyre for meg. Om de er helt uten sidestykke vil jeg selvfølgelig vurdere å blakke meg. Setter enormt stor pris på innspill og tips! Lenke til kommentar
Epp Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Jeg skal gå til innkjøp av et fotokamera, og vil helst slippe å bruke mer enn 2-3000 kr. Det aller viktigste er god bildekvalitet ved landskaps- og gjenstandsfotografering (ikke ekspertfotografering, men til forskning og hobbybruk). Jeg ønsker bedre bildekvalitet enn ved "vanlige" digitalkameraer, men er usikker på hvorvidt jeg trenger å gå til innkjøp av et speilreflekskamera (som det er få av i prisklassen). Det hadde vært en fordel å kunne ha det med seg over alt uten å drasse på en større veske, da jeg skal reise mye i flere land som arkeolog, og trenger smarte løsninger. Jeg har blant annet blitt tipset om Canon Powershot G12 og Panasonic Lumix Lx5, selv om de er litt for dyre for meg. Om de er helt uten sidestykke vil jeg selvfølgelig vurdere å blakke meg. Setter enormt stor pris på innspill og tips! Ville vurdert å kjøpt dette (demobrukt): http://www.fotovideo.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=138014&WebSiteMapNodeID=1000001&ref=acdc5922 Du får da to objektiver med, kit-zoom og 17mm fastoptikk (tilsvarer 34mm objektiv på 35mm film) fint for landskap. Du kan også kjøpe andre objektiver og blitz siden til kameraet. Mye for pengene!! Anmeldelse: http://www.akam.no/artikler/olympus_pen_e-p1/72266 http://www.dpreview.com/reviews/olympusep1/ Kan også vurdere: https://prisguiden.no/product.php?product_id=120388 (jeg ville nok valgt E-P1 over...) Info: http://www.akam.no/artikler/akam_tester_mft-_nx_og_nex/78289 Anmeldelse: http://www.dpreview.com/reviews/olympusepl1/ Ellers kan vurdere et brukt DP1s (ikke jeg som selger): http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=sigma%20dp1&id=151869 Anmeldelse: http://www.photographyblog.com/reviews/sigma_dp1s_review/ Speilrefleks: Eventuelt Nikon D80 http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?kjoepsalgid=2&searchstring=D80&id=152804&merkeid=8 Nikon D70: http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?utstyrtypeid=ALLINCATEGORY_2&id=152724 Endret 31. mai 2011 av Epp 1 Lenke til kommentar
tvister Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Samsung NX100 kan vel også være verdt å vurdere. Koster i underkant av 3000,- hos fotovideo men kan ofte finnes til en rimeligere pris hos Elkjøp, Lefdal og lignende plasser. NX100 tråd 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Samsung NX100 kan vel også være verdt å vurdere. Koster i underkant av 3000,- hos fotovideo men kan ofte finnes til en rimeligere pris hos Elkjøp, Lefdal og lignende plasser. NX100 tråd Bifaller den, et spennende konsept i rivende utvikling Hvis du synes G12 er for dyrt kan du også vurdere Canon S95 som er et like godt kamera, du kan også lese litt i tråden "Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer" mange gode tips der. Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det aller viktigste er god bildekvalitet ved landskaps- og gjenstandsfotografering (ikke ekspertfotografering, men til forskning og hobbybruk). Ut fra det du beskriver ville jeg valgt Canon G12. Det har ikke stort bedre bildekvalitet enn "vanlig digitalkamera", men full manuell kontroll (og eventuelt bruk av RAW-format) gir en del fordeler. For landskap ville et hybridkamera nok være bedre, forsåvidt også til gjenstandsfotografering, men hvis det er små gjenstander må du ha to objektiv til et hybridkamera for å dekke disse bruksområdene. I tillegg har G12 vridbar skjerm som er veldig nyttig vhis du skal ta bilder på steder det er vanskelig å se en fastmontert skjerm. Typisk nede ved bakken, og ved "produktfotografering" er det også behagelig med en skjerm som kan justeres. Finner du forgjengeren G11 til en god pris vil det gjøre akkurat samme nytte (men videofunksjonen er dårligere). For å få vridbar skjerm, to objektiver på et hybridkamera må du en del høyere i pris. Hvis du ikke må veldig nærme (dvs kun litt større gjenstander (f.eks en mynt vil jeg kalle liten)) kan du kutte objektiv for nærbilder. Da kan du vurdere Sony NEX-3, men det koster 4500 med en 3x zoom. Forøvrig er andre modeller som E-P1 eller NX100 ikke dårlige, men med ditt bruksområde virker de ikke ideelle. Kjøper du Olympus så ville jeg heller anbefalt E-PL1 enn E-P1. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Forøvrig er andre modeller som E-P1 eller NX100 ikke dårlige, men med ditt bruksområde virker de ikke ideelle. Kjøper du Olympus så ville jeg heller anbefalt E-PL1 enn E-P1. Hvorfor er ikke E-P1 egnet, men NEX-3 er? Forstår ikke hva du mener. Endret 1. juni 2011 av Epp Lenke til kommentar
Barabajagal Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Hva med Olympus E450? Reklameres for som det minste speilreflekskameraet, og ofte priskupp? https://prisguiden.no/product.php?productId=110191 Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Hvorfor er ikke E-P1 egnet, men NEX-3 er? Forstår ikke hva du mener. Ja du sier noe, mange faktorer her. Poenget (mitt) med NEX-3 var at det har vridbar skjerm som jeg synes er en stor fordel ved fotografering av gjenstander (du trenger ikke være enig) og i mange andre sammenhenger. Derfor anbefaler jeg NEX fremfor Olympuskameraene og Panasonics kompakte modeller (forøvrig bra tilbud på G2 for tiden), i hvert fall for en som i utgangspunktet ikke er speseitl interessert i manuelle muligheter. NEX-skjermen er også OK for manuell fokus, noe jeg syens er vanskeligere på Olympus sine modeller. Når det gjelder E-PL1 vs E-P1 så har ikke E-P1 mulighet for elektronisk søker og mangler blits. E-P1 var også veldig tregt på AF, men mulig at firmwareoppdateringer har fått det op på E-PL1-nivå. Nå har ikke NEX-3 innebygd blits eller elektronisk søker heller, men det følger med en liten blits og skjermen er såpass mye bedre på NEX at mangel på søker ikke er så viktig - synes jeg. Olympus E-450: Unektelig bra tilbud, spesielt det med bare 14-42mm. Felles med andre systemkameraer med bare en standardzoom er at du får ikke virkelig nærbilder uten å kjøpe et ekstra objektiv, om det er nødvendig må du svare på selv. E-450 mangler stabilisator, men er et lite og greit kamera som gir mye for pengene. Endret 1. juni 2011 av se# Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Du sier du har vurdert G12, men at den er litt utenfor din pris? Da kan det være en idé å se på forgjengeren - G11. Ikke de helt store forskjellene mellom G11 og G12. Hvor er du i landet? Jeg vet om en butikk i Oslo som har en demobrukt G11 til en svært hyggelig pris. Send meg en privat melding om du kan være interessert i det. Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Du sier du har vurdert G12, men at den er litt utenfor din pris? Da kan det være en idé å se på forgjengeren - G11. Kunne du tenke deg å legge ut info i tråden, da kan alle kommentere tilbudet. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Ja du sier noe, mange faktorer her. Poenget (mitt) med NEX-3 var at det har vridbar skjerm som jeg synes er en stor fordel ved fotografering av gjenstander (du trenger ikke være enig) og i mange andre sammenhenger. Derfor anbefaler jeg NEX fremfor Olympuskameraene og Panasonics kompakte modeller (forøvrig bra tilbud på G2 for tiden), i hvert fall for en som i utgangspunktet ikke er speseitl interessert i manuelle muligheter. NEX-skjermen er også OK for manuell fokus, noe jeg syens er vanskeligere på Olympus sine modeller. Har ikke noe problem med manuel fokus på E-P1, men skulle ønsket at man kunne satt ned forstørrelsen fra 7X til noe lavere. Vridbar skjerm kan være en fordel om man skal makro-fotografere. Det er jeg enig i, men fikk ikke inntrykk at det var det han var ute etter. NEX-3 er et bra kamera og det ville sikkert fungert fint her, men jeg tror at E-P1 med to objektiver ikke er noe dårligere valg. NEX-3 koster ~3800 med 16mm og det er ikke så egnet til gjenstander, dog veldig fint til landskap. Jeg forstod det slik at budsjettet helst skulle ligge på 2000-3000 kr. Når det gjelder E-PL1 vs E-P1 så har ikke E-P1 mulighet for elektronisk søker og mangler blits. E-P1 var også veldig tregt på AF, men mulig at firmwareoppdateringer har fått det op på E-PL1-nivå. Nå har ikke NEX-3 innebygd blits eller elektronisk søker heller, men det følger med en liten blits og skjermen er såpass mye bedre på NEX at mangel på søker ikke er så viktig - synes jeg. Innebygd blits er helt ubrukelig. Man må ha en ekstern om man skal ta bilde på mørke plasser. Særlig for å ta bilde av gjenstander. Jeg syns det er fint å ha alle kontrollene tilgjengelig. Det betyr ikke at man må bruke dem hele tiden. Elektronisk søker er ikke så interessant skulle jeg tro, det er bare en ekstra dings som medfører at vesker til kamera (billig på ebay) ikek passer. Ekstrabatteri er billig (i alle fall om du ikke kjøper originalt). Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) NEX-3 er et bra kamera og det ville sikkert fungert fint her, men jeg tror at E-P1 med to objektiver ikke er noe dårligere valg. NEX-3 koster ~3800 med 16mm og det er ikke så egnet til gjenstander, dog veldig fint til landskap. Jeg forstod det slik at budsjettet helst skulle ligge på 2000-3000 kr. Helt enig i at NEX-3 sprenger budskjettet, det var da heller ikke mitt "førstevalg" (og jeg vet at G12 også sprenger budsjettet). Jeg anbefaler vanligvis ikke NEX heller pga det ganske sære brukergrensesnittet, men akkurat her tror jeg det har en bra kombinasjon av egenskaper (med standardzoomen som jeg skrev i det første innlegget mitt). Trenger han ikke vridbar/vippbar skjerm er jeg enig i at både Samsungs og Olympus sine rimelige modeller er OK alternativ. At innebygd blits er ubrukelig er jeg helt uenig i. Den kan være til uvurdelig hjelp for eksempel ved dokumentasjon i situasjoner hvor du ikke klarer å få et skarpt bilde uten. At det ikke blir pene festbilder eller portretter med innebygd blits er jeg helt enig i, men også som innfyllingslys i motlys kan den gjøre en helt OK jobb. Endret 1. juni 2011 av se# Lenke til kommentar
Epp Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 At innebygd blits er ubrukelig er jeg helt uenig i. ... , men også som innfyllingslys i motlys kan den gjøre en helt OK jobb. Det er vel den eneste bruken jeg kan se også Prøv å ta bilde av en gammel arkeologisk vase med innbygd blits Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå