Gå til innhold

Sivilingeniør med påfølgende Siviløkonom?

Anbefalte innlegg

Jeg er nitten år, og har fått fritak fra førstegangstjeneste siden jeg heller ville studere med én gang. Jeg har peila meg ut bygg- og miljøteknikk på NTNU, Petroleumsfag og Energi og Miljø. Det er enten dette, eller en siviløkonom på NHH.

Greia er, at jeg drømmer om å ta en Siv.Ing, og så bygge på en fullverdig Siv.Øk i ettertid. Jeg har hørt at dette skal ta vesentlig kortere tid enn å gjøre det omvendt: Siv.Øk med påfølgende Siv.Ing. Dette er jo åpenbart da det er en større mengde realfag på Siv.Ing.

Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle meg hvor lang tid, og hvordan man kan gjøre det etter å ha tatt en Siv.Ing på NTNU? Jeg tenker ikke "bare" på en MBA, men en fullverdig siviløkonomtittel.

Ser frem til fantastiske svar, slik jeg alltid får på dette forumet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nitten år, og har fått fritak fra førstegangstjeneste siden jeg heller ville studere med én gang. Jeg har peila meg ut bygg- og miljøteknikk på NTNU, Petroleumsfag og Energi og Miljø. Det er enten dette, eller en siviløkonom på NHH.

Greia er, at jeg drømmer om å ta en Siv.Ing, og så bygge på en fullverdig Siv.Øk i ettertid. Jeg har hørt at dette skal ta vesentlig kortere tid enn å gjøre det omvendt: Siv.Øk med påfølgende Siv.Ing. Dette er jo åpenbart da det er en større mengde realfag på Siv.Ing.

Det jeg lurer på er om det er noen som kan fortelle meg hvor lang tid, og hvordan man kan gjøre det etter å ha tatt en Siv.Ing på NTNU? Jeg tenker ikke "bare" på en MBA, men en fullverdig siviløkonomtittel.

Hvorfor ikke bare begynne på indøk NTNU, UiS eller HiA?

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare begynne på indøk NTNU, UiS eller HiA?

Vurderte dette en stund, men var mange som mente at de hverken er fullverdige Siviløkonomer eller Sivilingeniører, noe jeg til dels er enig i. Jeg har lyst å ta både en Siv.Ing og en Siv.Øk :) Indøk går vel ganske ofte rett inn i konsulentstillinger slik jeg forstår det.. Men ikke derail tråden til indøk, jeg vil bare ha svar på hvor lang tid og hvordan man får en Siv.Øk etter endt Siv.Ing :)

Endret av Jupptitu
Lenke til kommentar

Ikke for å ta over tråden din - fint å ha drømmer, men tror jeg ville begynt på Siv.ing, arbeide hardt der, og gjøre opp status etter 5 år. Kan godt hende en er litt lei av å leve som fattig student, og at det da frister å gå ut i jobb å tjene 400 000+ istedenfor å gå tilbake å jobbe x år på skolebenken. Mitt tips er å ende en mail til NHH å høre. Sikker på at du slipper å ta en del matematikk og statistikkfag ihvertfall.

Lenke til kommentar

Ikke for å ta over tråden din - fint å ha drømmer, men tror jeg ville begynt på Siv.ing, arbeide hardt der, og gjøre opp status etter 5 år. Kan godt hende en er litt lei av å leve som fattig student, og at det da frister å gå ut i jobb å tjene 400 000+ istedenfor å gå tilbake å jobbe x år på skolebenken. Mitt tips er å ende en mail til NHH å høre. Sikker på at du slipper å ta en del matematikk og statistikkfag ihvertfall.

Er selvsagt helt enig med deg, og hadde ingen planer om å ta det på heltid :) Har det ikke travelt med mastergrad nummer to, men vil bare vite hvor mye arbeid jeg sparer meg ved å gå Siv.Ing før Siv.Øk om jeg vil ha begge deler :)

Har selvsagt ingen planer om å slenge meg rett på skolebenken igjen på heltid etter endt siv.ing, da vil det nok bli litt hardere å få jobb innenfor det jeg tok første masteren i... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tviler på om du sparer mer enn et år. Det kan hende du får godkjent enkelte siv.ing.-fag som valgfrie fag i siv.øk.-graden, men da er du jo plutselig ikke "fullverdig" siv.øk., siden du har færre økonomifag enn det som er vanlig, akkurat som en indøker. Det du vil slippe unna er stort sett matteundervisningen, der den overlapper med matematikken undervist på en ingeniørlinje.

Er mange slike påbygningsutdannelser som MTM-programmet linket ovenfor, men det er heller ikke noe å vurdere dersom du vil bli "fullverdig" siviløkonom. For å bli "fullverdig" siviløkonom må du jo ha alle de samme fagene NHH-grads har. Som betyr at det er veldig lite å spare mtp. tid.

Du bør kanskje revurdere målet litt. Man får verdifull kompetanse også av MTM-programmet eller andre MBA-programmer. Det kommer jo litt ann på hva du vil med graden.

EDIT: Forøvrig har opererer også NHH med 7,5sp per emne.

Endret av EchoMaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...