Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veggmontert TV på en gipsvegg

Anbefalte innlegg

Så sant TVen ikke skal monteres på en arm, så er ikke 20 kg fryktelig mye vekt for 4 mollyplugger. Jeg vet ikke hvordan disse du banker inn er, men en "vanlig" mollyplugg for meg er av typen du forborrer og dytter inn.

I forhold til krefter som virker i gipsen, kan det godt være at det vil være en fordel om man skrur inn mollyplugger i nærheten av stendere, men for 20 kg tviler jeg på det har mye å si.

Om TVen skal henge i taket ville jeg hatt en litt annen tilnærming til "problemet".

Om du ikke har tapet/strie, ville jeg fyrt på med mollyplugger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler absolutt ikke å skru fast rett i gipsen. Mange som har endt opp med tv som ligger knust på gulvet.

Visst du har mulighet for å ta vekk gulvlisten burde det være enkelt å finne ut hvor stenderne er.

På en vanlig bindingsverksvegg, ser du ikke stendrene, selv om gulvlistene fjernes! Der ligger bunnsvillen og gipsplaten skal være nedpå denne svillen. Dvs. stenderene er ikke synlige. Så, dette er tull. Gå til en tømrer.

Du ser ikke stenderne, men du ser som regel skjøten på gips platen. Guess what, midt i mellom skjøtene på platene er det en stender :ohmy:

Forutsetter vanlig tapetsert og forskrifsmessig sparklet gipsplatevegg, så er det sjelden noe å se i bunn av veggen, før listverket monteres første gang. Fordi proffer sparkler helt ned og sliper helt ned. Den første tapenen settes også på, før listverket og da er det sjelden noe å se nederst. Men det hender papirstrimlen, stikker ned mot gulvet, på nedsiden av tapeten.

Men hvis det har vært amatører der, kan det være mulig å se gipsplateskjøtene.

Hva så, det er sjelden slike tv-rammer passer til modul på 60, eller 120 cm og da er "en" like langt! Men hvis hullene i ramma (horrisontalt) er på eks. 60 cm så er det mange måter å finne stenderene på. Vi klarte for 30 - 40 år siden også, uten å se plateskjøter. Så normalt må det benyttes spikerslag.

I dette tilfellet er det visst nok stålstendre og jeg anbefaler ikke å skru, i det tynne stålet. Men spikerslag, fungerer her også, montert av en fagmann.

Lenke til kommentar

Så sant TVen ikke skal monteres på en arm, så er ikke 20 kg fryktelig mye vekt for 4 mollyplugger. Jeg vet ikke hvordan disse du banker inn er, men en "vanlig" mollyplugg for meg er av typen du forborrer og dytter inn.

I forhold til krefter som virker i gipsen, kan det godt være at det vil være en fordel om man skrur inn mollyplugger i nærheten av stendere, men for 20 kg tviler jeg på det har mye å si.

Om TVen skal henge i taket ville jeg hatt en litt annen tilnærming til "problemet".

Om du ikke har tapet/strie, ville jeg fyrt på med mollyplugger.

Den typen Molly plugger du nevner vil fungere bra, montert av en fagmenn. Og da helst med en egnet tang, for å vie ut mollypluggen på baksiden av gips platen.

20 kg er ikke mye og jeg antar at en slik tv er så stor og bred, samt at ramma er nokså bred og det kan brukes minst 4 plugger.

Lenke til kommentar

Lang OT utgreiing:

At proffer sparkler helt ned varierer nok. Jeg har selv vært med å gått på bygg (malermester i familien), og man pusser/maler/sparkler/tapetserer bare så langt ned at man er sikker på å være nedenfor listen.

I dag er en standardlist profilert og 7cm, tidligere var den glatt og rundt 5 cm. Da grafser man ikke sparkelspaden ned i et skittent gulv, når man vet at det kommer en list som gjør at man kan avslutte sparklingen 2-3 cm fra gulvet. Tilsvarende med maling eller tapetsering -> går rullen i gulvet risikerer du drit som må fjernes fra den(rullen). Tapet skjæres vanligvis til i høyden, slik at man er 2-3 cm fra tak og tilsvarende fra gulv.

Et unntak gjelder på trebygg hvor man sparkler og maler før man legger inn trinnlydsplater, gips og sponplater. Dette bygger så mye at maleren normalt har gått langt under med sitt arbeid.

Nå er ikke dette et problem uansett, ettersom TS har stålstender.

Back to topic:

Det er snakk om 20 kg. Hatthyller med knagger trekker mer vekt på grunn av moment, og mange klarer seg fint med mollyplugger der.

Edit:

Fagmenn gjør så mye rart. Skal du ha det skikkelig må du gjøre det selv! =)

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Den typen Molly plugger du nevner vil fungere bra, montert av en fagmenn. Og da helst med en egnet tang, for å vie ut mollypluggen på baksiden av gips platen.

20 kg er ikke mye og jeg antar at en slik tv er så stor og bred, samt at ramma er nokså bred og det kan brukes minst 4 plugger.

Tør jeg spørre hvorfor du er så opptatt av at fagmenn må gjøre ditt og gjøre datt? Det er faktisk mulig å gjøre enkle ting selv om man ikke er utdannet til det ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvorfor du er så opptatt av at fagmenn må gjøre ditt og gjøre datt? Det er faktisk mulig å gjøre enkle ting selv om man ikke er utdannet til det ...

Det er mye hobby snekkere kan gjøre selv. Men i dette tilfeller (med en dyr tv) og med de løsninger jeg har nevnt, er det tryggest med en fagmann. Jeg har jobbet mye med gips og vet ganske bra, hva som gjøres med den. Svake og sterke sider.

Og jeg har reparert mye etter amatører, hvor "ting" har falt ned fra både vegger og tak, fordi de ikke viste hvordan slikt skal gjøres. Men jeg vet det finnes amatører som "sjekker ut" i forkant og gjør veldig bra arbeid. Og jeg vet det er fagfolk, som slurver.

Likevell er det tryggeste i tilfeller som dette, å benytte et godkjent tømrer firma. Skulle noe skje (etter slurv), må forsikrings selskapet (til firmaet), eller firmaet betale for skadene. Vi prater her om et dyrt tv, samt andre skader som oppstår, hvis dette går i gulvet.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig at fagfolk gir best sikkerhet, men skal man ha opp en tømrer går det raskt 3 timer med arbeid. Det koster plutselig 2.000 bare for tømrer og utstyr. Så skal man ha maler til å sparkle over, pusse og male spikerslaget. Det kan neppe gjøres på en visitt, og vips har man 2.000 til.

Etterhvert har man brukt hele summen man kjøpte TVen for på fagfolk for å ha garanti på at den henger på veggen.

Så lenge gipsplatene ikke er skadet er det ingen grunn til at de ikke skal tåle 20kg på ett hul med gipsanker. Vesafestet gir vel rom for minst 4?

Om man skal bruke fagfolk ville jeg maks brukt dem på gipsanker, og da kan man like gjerne gjøre jobben selv - med minimalt av kunnskaper. Bare det at du søker hjelp før du monterer, tyder på at du er kompetent nok til å lese deg til hvordan man best monterer slike vegganker.

Om TVen skal henge på en arm slik at du kan vippe og snu på TVen ville jeg tenkt meg om 2 ganger før jeg hengte den på veggen uten spikerslag. Jo lenger ut fra veggen den henger, jo tyngre er det for festet på veggen (enkel logikk - kraft x arm).

Liten link som underbygger mine påstander om at gipsanker bør holde godt til din TV. Skulle du hatt TVen i taket, så ville jeg vært litt forsiktig, men i følge linken hadde det akkurat godt med én skrue...

http://byggesystemer.knaufdanogips.dk/xpdf/bf-ophaeng.pdf

Lenke til kommentar

Flisespikkeri. Om en tømrer sager hull i gipsveggen for å lage spikerslag, så sier det seg selv at man må sparkle og male gipsplaten.

Om trådstarter trodde jeg snakket om å sparkle+male spikerslag, så bør han faktisk ta kontakt med fagfolk...

Et gipsanker fungerer svært dårlig i stender - spesielt av metall som TS har i sin vegg.

Om man ikke tror et 4 gipsanker klarer å holde en TV på 20 kg med korrekt montering, foreslår jeg at man unnlater å svare i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

hahaha, fagmann for å henge opp en tv på gipsankere! utrolig! dette klarer du fint selv.

Hang selv opp min 5år gamle "flat tv" på fire mollyplugger rett i gipsen. Denne tven veide rundt 30kg.

Hengt 100% fast i alle år... en mollyplugg skal klare omtrent 20kg alene.

I ettertid har jeg hengt opp kjøkkenoverskap etc rett på gipsvegg, helt normalt.

Dersom du vil kaste bort noen tusenlapper kan du såklart ta kontakt med en tømrer (om han gidder å ta seg tid til et slikt oppdrag da)

Lenke til kommentar

hahaha, fagmann for å henge opp en tv på gipsankere! utrolig! dette klarer du fint selv.

Hang selv opp min 5år gamle "flat tv" på fire mollyplugger rett i gipsen. Denne tven veide rundt 30kg.

Hengt 100% fast i alle år... en mollyplugg skal klare omtrent 20kg alene.

I ettertid har jeg hengt opp kjøkkenoverskap etc rett på gipsvegg, helt normalt.

Dersom du vil kaste bort noen tusenlapper kan du såklart ta kontakt med en tømrer (om han gidder å ta seg tid til et slikt oppdrag da)

Velkommen etter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...