Gå til innhold

Noen spørsmål om SB og GPU

Anbefalte innlegg

Jeg har tittet litt på hovedkortet ASUS P8Z68-V PRO som blant annet har støtte for LucidLogix® Virtu. fordelen med dette er at du får benyttet deg av fordelene til GPU-delen av en SB-prosessor. Hvis jeg skulle putte et dedikert skjermkort med støtte for flere skjermer vil jeg fremdeles få støtte for GPU'en i SB selv om skjermen(e)er koblet til det dedikerte skjermkortet?

edit: jeg har endret topic på tråden. Jeg hadde egentlig planer om å kjøpe Asus Sabertooth med P67 men ble usikker på om jeg fikk brukt GUPen på SB-prosessoren hvis jeg slang på et dedikert skjermkort, og det er egentlig dette som er spørsmålet. nå snuser jeg på ASUS P8Z68-V PRO som har Z68 og (forhåpentligvis) støtte for dette. hva er riktig?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg spiller svært lite og det jeg spiller er av typen Sid Meyers Pirates!, Red Alert, Shogun og lignende så jeg lrever ikek all verdens med 3D-ytelser. Hovedkortet jeg skal ha (eller iallefall har planer om å kjøpe per nå) har Z68 chipset og det har støtte for Quicksync, ikke sant? Du kan se oppsettet på hovedmaskin jeg skal ha her og HTPC her. Hvis jeg setter inn et nytt skjermkort i hovedmaskinen, vil da GPU-funksjonen i prosessoren da bli deaktivert eller vil CPU'en og skjermkortet "samarbeide" om grafikken?

Lenke til kommentar

Linkene dine virker ikke, får kun smekk over fingrene med at jeg må være registrert for å se handlelisten. Ellers så bør du ikke få noen problemer med å bytte mellom dedikert skjermkort (AMD eller Nvidia) og det innebydge skjermkortet. Dette er da i teorien, praktisk kan jo bli noe annet, men tror det skal gå bra.

Om du setter inn et nytt skjermkort i maskinen, skal CPU og skjermkort samarbeide, altså det skal fortsatt være mulig å bytte mmelom de to skjermkortene. Om dette gjøres "on the fly" eller du må inn BIOS, vet jeg dessverre ikke, men tror nok det er "on the fly" opplegg. Asus er normalt flink til slikt.

Lenke til kommentar

Okay, jeg tok litt feil her. Skjønner jeg deg rett, så snakker du om den innebygde grafikken i i5/i7 CPUen. Skal du bruke innebygd grafikk pluss dedikert skjermkort, f. eks. et GTX 560 Ti kort, så må du nok velge Z68 hovedkort som har et eget innebygd grafikk kort. Velger du H67 eller P67, vil grafikk kort delen i CPU koble seg ut så snart du setter inne et PCIe skjermkort og du kan IKKE bytte melleom Intel sitt grafikk kort og GTX 560 Ti.

Litt info fra Guru3D:

"The graphics engine is DirectX 10 compatible, there is no support for DirectX 11 despite the expectations of many. The GPU core is armed with twelve EUs -- Execution Units (another name for unified processors like CUDA cores / Execution Units / Shader Cores / Stream processors). Clarkdale had eight of these but despite only four more EUs the performance increase will be well over 50% due to the fact that each execution unit can manage twice the work per clock opposed to the older ones. Now there are two different GPU configurations as Intel applied a dual-graphics core to segment their products, available with 1 core (Intel HD Graphics 2000) and 2 cores (Intel HD Graphics 3000). A single GPU core holds 6 EUs and some of Sandy Bridge Core i5 and higher products will have two of these cores, so we'll see configurations with 6 (Core i3) or 12 (Core i5/i7) EUs.

So one last time, as you can understand from the specifications, don't expect heaps of gaming and fragging fun (though very simple games should be playable) but see this more as a desktop integration and implementation for very good Windows usage and importantly, high-definition 1080P transcoding, decoding and acceleration.

Bear in mind though that once you plug a discrete graphics card into a PCIe slot, the Sandy Bridge graphics core will disable itself."

Lenke til kommentar

da var det litt som jeg trodde. jeg fik litt inntrykk av at maskinen ville bytte på å bruke GPUen i prosessoren og det eksterne grafikk-kortet når du brukte Z68 men ut ifra det du linket så vil jo GPUen i prosessoren deaktiveres helt når du setter inn et dedikert grafikk-kort uansett hvilkent brikkesett du har. på HK med H67 og P67 finnes det jo ikke skjermkort onboard på HK, iallefall ikke som jeg har sett hos Komplett.

såvidt jeg har skjønt skal Z68 uansett være nyere enn de to andre brikkesettene, stemmer det?

edit: ut i fra denne artikkelen må en bruke hybrid graphics hvor HK har støtte for LucidLogix’s Virtu og det har det på HK som jeg nevner først i førsteposten.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det stemmer nok at P8Z68-V Pro har intregert garfikk, kan dog ikke finne ut hvilket det er. Kunne ikke finne noe om det hos Asus heller, mulig jeg leste litt raskt gjennom opplysningene der.

Så din beste mulighet er nok nevnte hovedkort, hvis du vil bytte mellom to grafikk kort.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

så lenge en har en SB-prosessor så bruker den vel grafikkprosessoren i denne..?

jeg har lest igjennom alle 7 delene av What is the Intel Z68 chipset? og ble ganske mye klokere. Smart Response satser jeg på aldri å få bruk for og Lucid Virtu virket veldig interesant men en litt umoden teknologi. jeg har en Sapphire Radeon HD 5450 liggende som jeg opprinnelig hadde tenkt til å bruke men jeg heller litt mot å bruke GPUen i SB istedenfor.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe særlig mer funksjonalitet med et HD 5450 enn Intel HD 3000, så det er nok en god idé å kjøpe Z68 eller H67 da.

H67 er et chipset laget for å passe til kontormaskiner som ikke skal overklokkes. H67 tilbyr da det mer essensielle for å få en god opplevelse uten overklokking, som gjør det til et godt kjøp i riktig situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...