horse4life Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hallois. Nærmer seg at jeg kanskje skal ha vannkjøling, men så støtte jeg på et problem.. Siden det er best å ha luft fra utsiden av kabinettet, og det helst skal være push? Så blir det vel slik? Paint-skillz!: Rød= Vifter (3 stk 120mm Air penetrators 1500 rpm) Blå er en 1x120mm og en 2x120mm radiator. Grånne er luftflyt. Blir det riktig? Endret 31. mai 2011 av exburn Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Det kommer til å funke veldig dårlig. Varm luft STIGER, så å ha vifte som blåser ut nede går dårlig. Endret 31. mai 2011 av Audun0505 Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Smart du:) Så jeg burde altså ha det omvendt? Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Det kommer til å funke veldig dårlig. Varm luft STIGER, så å ha vifte som blåser ut nede går dårlig. Sant det at varmluft stiger, men det har lite og si når du har vifter. Selv en liten 92mm @ >1000 RPM vil motvirke "oppdriften" til varmluft. Smart du:) Så jeg burde altså ha det omvendt? Flipp viften forran og 120mm Rad bak. Det vil mest sansynligvis gi best temp. Lenke til kommentar
horse4life Skrevet 6. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2011 Hemm, så altså radiatoren øverst, med viftene som dytter luften oppover? (Ser da bedre ut med skjulte vifter og som dytter inn? + at da får den jo kjølig luft utenfra og ikke varm luft fra inni kabinettet...) Lenke til kommentar
ThePainx Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Du vil få best resultat slik (spander gjerne på deg en 120mm til i bunn) Lenke til kommentar
EggMan88 Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Du vil få best resultat slik (spander gjerne på deg en 120mm til i bunn) Vil mest sannsynligvis få bedre temp om han flipper viftene på top 240mm rad rundt, slik at de tar inn kald luft. Jeg testet for en stund siden forskjellen ved og la toppen blåse inn eller ut, og fant ut at førstnevnte var betraktelig bedre. En radiator under load vil i de fleste tilfellene øke temp med 4-7 grader over ambient. Si en ambient på 23, dvs at luften som kommer inn i kabinettet vil være ca 30 grader. I de aller fleste tilfellene så vil temp i kabinettet være en del over dette, dvs at du blåser kaldere luft inn i kabinettet og kjøler ned alle delene i tillegg til at radiatoren får fordelene av kald luft vs varmere luft. En annen fordel med flere vifter som blåser inn vs ut er at du får et possitvit lufttrykk i kabinettet noe som vil presse luft ut gjennom alle sprekker og åpninger som feks 5.25" slottene og slottene bak ved skjermkortet. Du vil også få langt mindre støv pga det possitive trykket. Om kabinettet hadde vært luftett hadde det vært en helt annen historie, men ingen kabinett er det så gå for possitivt lufttrykk. Har satt opp et større regneark med en hel masse målinger når det kommer til top inn vs top ut, se vedlegg om du er int. Testen var i et ATCS 840 med en 360 Rad med 6x GT15 i Push-Pull. Endret 6. juni 2011 av EggMan88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå