Gå til innhold

[Løst] Få tak i programvaren til Canon 550D

Anbefalte innlegg

Hei.

Har rota bort CD'en som fulgte med kameraet mitt, hvor jeg kan installere Canon Utilities osv. Er det noen her som har peiling på hvor jeg kan laste ned dette? Litt usikker på om det går under piratkopiering :hmm:

Så vidt jeg vet, så kan man ikke laste ned fullversjonen fra canon sine sider, kunn oppdateringer. Noen fler som vet noe om dette?

Takk :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har søkt litt på forskjellige forum, og såvidt jeg kan se, er det kun oppdateringer man kan laste ned, og de sjekker om programvaren er installert på maskinen fra før av. Så hvis du har mista CD'en må du nok få tak i en ny...

---

BalleB

Lenke til kommentar

Har søkt litt på forskjellige forum, og såvidt jeg kan se, er det kun oppdateringer man kan laste ned, og de sjekker om programvaren er installert på maskinen fra før av. Så hvis du har mista CD'en må du nok få tak i en ny...

---

BalleB

Jepp, var delevis klar over det, derfor jeg lurte på om noen hadde en form for "crack\hack" av noe slag. Canon lider jo ikke noen økonomiske tap mtp programvaren følger med alle canon kameraer. Derfor jeg også var i tvil om det ble sett på som piratkopi.

Du skal bare søke på det riktige forumet - dette.

Følg instruksjonene i denne posten, og du kan oppdatere programvaren:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1224579&view=findpost&p=15578796

Ah. prøvde noe lignende som jeg så i en annen forumtråd en eller annen plass, men det fungerte ikke. Men det var visst 32bit registry keysa jeg la inn da, istedet for 64bit :tease:

Takk :w00t:

Lenke til kommentar

Alle Canon-brukere burde lage mer støy rundt denne bruker-fiendtlige holdningen slik at de som vurderer å kjøpe seg inn i systemet får en (liten) grunn til å heller velge konkurentene.

Vel - akkurat dette her omgås såpass lett at jeg ikke gidder betrakte det som noe stort. Irriterende? Ja - men det er kun én gang - jeg betrakter det som en enkelt ekstra fil å downloade og en enkelt ekstra knapp å trykke på i det jeg skal laste ned den fulle suiten med programmer fra produsenten.

Det finnes annen programvare fra andre produsenter som har mye mer krøkkete "features" i bruk av programvaren.

..Men at noen hos Canon fortjener buksevann for den teite installasjonsbegrensningen der? Helt klart.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis vi ser på det andre veien så er det vanskeligere for de som har et stjålet kamera og få brukt det uten og oppgi serienummeret til Canon for og få tak på ny softvare.

Hvis jeg går til det skrittet å stjele ett kamera, så kan jeg alltids bruke 30 minutter på google for å få det til å funke.

Hvis jeg lovlig kjøper et kamera så forventer jeg at leverandøren prøver å hjelpe meg å bruke det, ikke å hindre meg i å bruke det.

-k

Lenke til kommentar

Hvis jeg lovlig kjøper et kamera så forventer jeg at leverandøren prøver å hjelpe meg å bruke det, ikke å hindre meg i å bruke det.

På hvilken måte forhindrer Canon deg og bruke kameraet, en kjapp telefon/mail så har du snart en ny cd, og hvis du ikke vil ha en ny cd så kommer de fleste Canon kameraet opp som en egen enhet i "min datamaskin" og du kan laste ned jpg-filer. Når det gjelder raw-filer så er det vel akkurat det samme uansett merke, det at du trenger en raw-konverter.

Så du er med andre ord sur for at du ikke kan bruke all den ekstra programvaren som følger med gratis alle Canon kameraer og fungerer om hverandre uansett kameramodell, på toppen av alt så får man ikke samme mengde software av andre kamerafabrikanter og må kjøpe det utenom.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

På hvilken måte forhindrer Canon deg og bruke kameraet, en kjapp telefon/mail så har du snart en ny cd, og hvis du ikke vil ha en ny cd så kommer de fleste Canon kameraet opp som en egen enhet i "min datamaskin" og du kan laste ned jpg-filer. Når det gjelder raw-filer så er det vel akkurat det samme uansett merke, det at du trenger en raw-konverter.

Så du er med andre ord sur for at du ikke kan bruke all den ekstra programvaren som følger med gratis alle Canon kameraer og fungerer om hverandre uansett kameramodell, på toppen av alt så får man ikke samme mengde software av andre kamerafabrikanter og må kjøpe det utenom.

Høres ikke ut som du har sett softwaren som følger med Olympus kameraer, jeg synes den var mye bedre enn Canon sin som jeg har i fra før.

Endret av Døgnvill
Lenke til kommentar

Høres ikke ut som du har sett softwaren som følger med Olympus kameraer, jeg synes den var mye bedre enn Canon sin som jeg har i fra før.

Nei, har ikke prøvd Olympus sine løsninger, Viewer 2 ser forøvrig grei nok ut, DPP har fått noen flere funksjoner i den siste tiden.

Forøvrig så bruker jeg en tredjepart-programvare som "fremkalling/redigering".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå jobber vel Canon folka mer med selve kameraet enn softwaren som følger med. Jeg personlig ville ha Canon Utilities slik at jeg kunne oppdatere Firmwaren på kameraet. Man har jo andre gode programmer til bilderedigering. - Uansett, takk for svar\hjelp :w00t:

Lenke til kommentar
På hvilken måte forhindrer Canon deg og bruke kameraet, en kjapp telefon/mail så har du snart en ny cd

Å klikke og laste ned en fil tar vanligvis minutter. Hva er responstiden dersom jeg sitter på en fremmed PC 1. juledag og finner ut at jeg må ringe Canon som sender en CD dersom jeg trenger programvaren deres?

Det høres ut som om du brenner for å forsvare et transportselskap som baserer seg på hest og kjerre. "På hvilken måte blir du hindret fra å dra på ferie med hest og kjerre, det er jo en koselig måte å forflytte seg på, og folk har kommet seg raskt nok fram i generasjoner på den måten".

Nei, jeg er sur fordi Canon legger en begrensning på medfølgende software som jeg ikke ser noen grunn til at de gjør, og som har hindret meg i min reelle bruk av kameraet mitt. Jeg skulle ønske at de brukte tid og ressurser på å gjøre meg mer effektiv i bruken av produktet deres, ikke på å tvinge meg til å sitte i support-telefoner, eller søke på forum som dette etter tvilsomme registry-hacks for å jobbe meg rundt dårlige software-løsninger.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Nei, jeg er sur fordi Canon legger en begrensning på medfølgende software som jeg ikke ser noen grunn til at de gjør, og som har hindret meg i min reelle bruk av kameraet mitt. Jeg skulle ønske at de brukte tid og ressurser på å gjøre meg mer effektiv i bruken av produktet deres, ikke på å tvinge meg til å sitte i support-telefoner, eller søke på forum som dette etter tvilsomme registry-hacks for å jobbe meg rundt dårlige software-løsninger.

-k

Merkelig det, har selv aldri hatt problemer og laste ned jpg-filer på fremmede pc'er, eneste var 450D eller 30D eller var det Windows XP som det ikke gikk med, husker ikke hvem av de. En annen fordel er at Canon bruker en normal mini-usb så man ikke er avhengig av en egendesignet spesialkabel som noen andre kamerafabrikanter bruker.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Merkelig det, har selv aldri hatt problemer og laste ned jpg-filer på fremmede pc'er, eneste var 450D eller 30D eller var det Windows XP som det ikke gikk med, husker ikke hvem av de. En annen fordel er at Canon bruker en normal mini-usb så man ikke er avhengig av en egendesignet spesialkabel som noen andre kamerafabrikanter bruker.

Canon-programvaren brukes ikke bare for å laste opp bilder. Kritikken min er at man må ha de fysiske CD-ene som fulgte med kameraet for å få lov til å laste ned oppdateringer fra nettet - av software som i utgangspunktet kan brukes bare på akkurat det kameraet det gjelder og som følger "gratis" med produktet.

Hvilken skade hadde det gjort om Canon bare la fullversjoner av programmene sine på nettet til fri nedlasting? Det hadde i alle fall skapt litt mer fornøyde kunder som hadde omtalt kameraet sitt litt mer posisivt til venner og hadde vært litt mer tilbøyelig til å kjøpe Canon neste gang. Jeg tror at Canon overser denne faktoren, og at det heller er en dustete intern kjeklig som har ført oss hit ("økonomi-divisjonen krever full kontroll over all installerte software før de bevilger penger til de som sitter og utvikler softwaren")...

-k

Lenke til kommentar

Jeg tror at Canon overser denne faktoren, og at det heller er en dustete intern kjeklig som har ført oss hit ("økonomi-divisjonen krever full kontroll over all installerte software før de bevilger penger til de som sitter og utvikler softwaren")...

Godt mulig det er noe lisensiering av tredjepartssoftware - at de kun har lisens til "brukere som eier kameraet", og har derfor laget en symbolsk kopisperre - at data om programmet lagres i kataloger i registeret, og disse katalogene skal finnes i registeret for at den skal oppdatere nevnte programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...