ACC65 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg lurer på hvorfor det er slik at når man begynner på f.eks allmenn vgs, er det som å gå 10ende om igjen 3 år, bare at det er litt vanskeligere fag. Det jeg mener er at hverdagen til den enkelte elev er akkurat slik som den var på ungdomskolen, alstå opp klokken 8, og hjem klokken 3. Hvorfor er det ikke slik som på Høgskole/universitet?, der eleven står friere til å legge opp arbeidsdagen sin selv? Jeg ser ingen andre argument for dette bortsett fra at vgs skal virke som en slags sysselsetting for ungdommen, slik at de ikke sitter hjemme å spiller data eller driver med kriminalitet. .... det er bare en feil, de som ikke orker skolen mer dropper ut, og ender derfor foran dataen eller som kriminell uansett. Altså straffes resten som er hardtarbeidene, med at de ikke kan ordne seg jobb på dagtid, og de er tvunget til å gjøre alle leksene på fritiden etter klokken 3 osv. Og slik som jeg har forstått det er det de som går Almenn og administrative fag som straffes hardest, med at de har fulle timeplaner, selv om de som går der kanskje er de mest engasjerte elevene. Jeg synes også det er feil at man på videregående skal ha opptil 10 fag i året, og noen av fagene løper over 3 år. Hvorfor ikke dele opp årene i semester, og ha max 4 fag pr semester. Undervisningen blir kortere og mer effektiv, elevene har mindre baller i luften, læringsutbyttet blir høyere, og utmattelseseffekten av å vite at man f.eks skal ha norskundervisning i 3 år forsvinner. Dette ville også vært positivt for de som er så uheldig å møte på noen personlige hinder et år, og kanskje ikke er så aktiv på skolen. Da man ikke trenger å ta et helt år om igjen, men bare å ta det faget man strøk i. Jeg sluttet selv halveis på videregående (allmenn), fordi jeg var lei. Men jeg tok fagene som privatist selv, og var ferdig med alle eksamener + realfag, samtidig som mine tidligere klassekammerater. Og nå er jeg halveis i masterstudiet som ingeniør, som jeg trives veldig på. For det er stor forskjell å gå på skole nå, enn det var på vgs. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 De færreste er modne nok til dette, og det ser man også på resultatene til elevene som går forsøksgym i Oslo, som nettopp har en slik modell som du ønsker. Lenke til kommentar
operg Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg ser ikke problemet. Det finnes et alternativ for dere som ikke ønsker vanlig skole, nemlig å ta fagene som privatist. I de fleste andre land fungerer det på samme måte som i Norge; i USA er det til og med vanlig med obligatorisk undervisning (dvs. møteplikt) på universitetsnivå. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 De fleste utlendinger synes faktisk at norske universiteter er avslapning (i hvert fall utvekslingselever fra Europa og USA, asiatene og afrikanerne har jeg ikke spurt) Lenke til kommentar
ACC65 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 jeg er enig i at det er bra med møteplikt i enkelte fag. i og med at det er lett å utnytte for umoden ungdom. men det jeg syns er mest feil med undervisningen, er at det vanligvis er 3-5 forskjellige fag hver dag. Det hadde i mine øyne vært bedre med lengre undervisning, kanskje max to fag pr dag, der egenarbeid var en del timen. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Det kunne absolutt vært positivt, men det måtte vært møteplikt i ALLE fag... Men de kunne godt gjort det om til en semestermodell, det har jeg ingenting i mot. Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) jeg er enig i at det er bra med møteplikt i enkelte fag. i og med at det er lett å utnytte for umoden ungdom. men det jeg syns er mest feil med undervisningen, er at det vanligvis er 3-5 forskjellige fag hver dag. Det hadde i mine øyne vært bedre med lengre undervisning, kanskje max to fag pr dag, der egenarbeid var en del timen. Det finnes skoler som kjører "fagdager" med ett eller to fag om dagen. Det gir ikke spesielt bra resultater. Spesielt realfagsselevene blir slitne av et slikt opplegg. Endret 31. mai 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 15-16 åringer er ikke modne nok til å ta ansvar for sin egen læring, og vil stryke i alle fag fordi det er kulere å være hjemme eller med kompiser enn å komme på forelesninger. Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Enig med tp. Da hadde vi luka bort de dårlige elevene med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå