Johnny2000 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hei! Jeg har en Mist 1000w som skaper litt hodebry om dagen. Det begynte vel egentlig for noen måneder siden, men jeg tenkte ikke så mye på det da. Det som skjer er at idet jeg slår på bryteren på selve PSUen (på baksiden) så går sikringen i leiligheten. Hvis jeg vipper opp automatsikringen i sikringsskapet så spretter den ned igjen med en gang. Jeg må holde den oppe noen sekunder før den liksom blir stående på. Etter dette er alt greit. Jeg kan da slå på PCen og alt fungerer helt fint. Aldri hatt noen problemer under spill eller noe. Så lenge jeg slår av PCen via windows eller via kabinettet går det helt fint. Men slår jeg av PSUen via bryteren eller drar ut kontakten så ryker sikringen idet jeg slår på bryteren igjen eller setter i kontakten (for ordens skyld, slår jeg av bryteren og deretter drar ut kontakten så kan jeg selvsagt koble til og fra kontakten så mye jeg ønsker, men idet jeg da slår bryteren på så ryker sikringen.) Første gangen dette skjedde var for noen måneder siden. Det var svinkaldt ute og jeg hadde en elektisk ovn på 2-3kw som stod på. Tenkte den gangen at det kanskje ble litt overbelastning og at det var grunnen. Neste gang så slo jeg av den elektriske ovnen før jeg skulle slå på PSU, men det samme skjedde. Jeg slo av alt av elektrisitet på den kursen men det hjalp ingenting. Igår så hadde jeg pånytt hatt PCen frakoblet og tenkte da at jeg skulle teste ut de andre kursene i huset. Det samme skjedde på tre andre kurser at sikringen røk idet jeg slo på bryteren. Jeg bare presiserer at jeg kun slår på PSU - starter ikke opp PCen. Den eneste kursen som taklet at jeg slo på PSUen uten at sikringen røk var når jeg dro ut kontakten til varmtvannstanken og brukte den stikkontakten. Dette kan jo ikke være helt normalt? PSUen er et halvt år gammel. Jeg har kikket litt inn i den og jeg ser at noe som ligner hvit plast ser ut som det har smeltet og dryppet ned på andre deler. Jeg vet ikke om det skal se sånn ut, eller om det er noe som har skjedd i den senere tid? Kabinettet som jeg bruker er et Corsair 600T slik at PSUen får jo kaldt luft fra gulvet. Støvfilteret blir sjekket/renset regelmessig og jeg har aldri merket spesielt varm luft fra PSUen. Jeg har tatt kontakt med Netshop men venter på svar fra dem. Tenkte jeg kunne spørre her også, siden det er mange her som stort sett vet svaret på det meste -Johnny PS! Ifølge PSU-kalkulatoren så bruker ikke systemet mitt mere knapt 600w Endret 31. mai 2011 av Johnny2000 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Rart, selv på en 10AMP-sikring vil den PSUen fortsatt trekke maks 1250W fra veggen... Nå skal det nevnes at akkurat denne PSUen ikke scoret veldig høyt da Hardware.no testet den, med høye rippelmålinger og middelmådig spenningsregulering. Det som høres litt skummelt ut er jo dette hvite som ser ut til å ha smeltet, jeg vet ikke hva det kan bety egentlig. Jeg håper du får garanti på netshop og får byttet den inn i en PSU av bedre kvalitet som selges fordi den har mer å by på enn 1000W billigst mulig 1 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Siden sikringen går er det egentlig bare to mulige årsaker: 1) kortslutning (i PSU elelr kabler). 2) overbelastning av strømkursen. Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Siden sikringen går er det egentlig bare to mulige årsaker: 1) kortslutning (i PSU elelr kabler). 2) overbelastning av strømkursen. Jo, jeg tenkte det samme, men det er jo litt merkelig at den elektiske ovnen som er på samme kurs som er på 2kw kan stå på full guffe og det går bare fint. Dessuten så fungerer jo alt fint når jeg har fått tvinget sikringen på igjen. Da kan både PCen jobbe for fullt og ovnen stå på fullt. Jeg har forresten sjekket kursene og det er 10 amper på alle kursene i leilgheten, noe som gjør det enda merkeligere at det gikk bra å koble den til kursen på varmtvannstanken men ikke på de tre andre??? Men hvis jeg skulle prøve å forklare det som skjer ut fra mitt ståsted som er at jeg har utrolig lite peiling på dette, så virker det jo som om når PSUen "fylles med strøm" så ryker sikringene. Sikkert noen som kommer til å le når de leser dette, men det virker jo sånn Men jeg har jo mest tro på at det er noe galt med PSUen og ikke noe i leiligheten. Så vi får antakelig bare vente til netshop har fått sett på det. De reklamerer jo med 5 års garanti på Mist. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hvite stoffet du ser inni PSUen er garantert lim som ligger over spolene. Dette er gjort for å forhindre vibrasjoner som du vil høre som hyling, dessverre med blandete resultater. Min MIST 1000W hylte som en stukket gris straks det var ett skjermkort som trakk strøm fra 12V linja dedikert til dette. Idag sitter denne PSUen i serveren og holder helt kjeft men den har kun ett 4670 uten ekstra strøm så da var den stille under alle forhold. Har vært snakk om sikringer som ryker raskere enn andre, som Hårek har nevnt tidligere. 1 Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Hvite stoffet du ser inni PSUen er garantert lim som ligger over spolene. Dette er gjort for å forhindre vibrasjoner som du vil høre som hyling, dessverre med blandete resultater. Ja, det virker sannsynlig at det kan være det og at limet har blitt varmt og så rent litt nedover. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Står ovnen din på med full guffe mens du prøver å skru på PSU? Har du forsøkt å koble fra ovnen før du skrur på PC/kobler til PSU? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Har du en lang skjøteledning (10 - 15 meter)? I såfall prøv om det gjør noen forskjell å bruke den. Poenget er at det er en enkel måte å dempe transienter. Fungerer med motorer. 1 Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Står ovnen din på med full guffe mens du prøver å skru på PSU? Har du forsøkt å koble fra ovnen før du skrur på PC/kobler til PSU? Ja, jeg har prøvd mange varianter. Les første post. Har du en lang skjøteledning (10 - 15 meter)? I såfall prøv om det gjør noen forskjell å bruke den. Poenget er at det er en enkel måte å dempe transienter. Fungerer med motorer. Jeg har ikke det, men skal få lånt/kjøpt en så jeg kan teste det i morgen. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Samme problemet hos meg. Jeg snakket med en elektriker som mente at det er pga raske sikringer. Det jeg tror han mente med det var at dem var litt overfølsomme og slo seg ut for raskt. Dette gjelder spesielt noen automatsikringer. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Som forklart i en annen tråd her, så lader kondensatorer seg opp veldig raskt, det er deres hovedformål, i en större strömforsyning så vil det stå ganske store kondensatorer, i det du skrur på strömmen begynner disse umiddelbart å lade seg opp, og under opplading kan de i noen få ms trekke ganske mange ampere, som kan väre nok til å slå ut en rask sikring. Det er også derfor det hjelper å holde sikringen oppe. Hadde samme opplevelse med en gigantisk bilforsterker her, var et test-system med to 12v batterier + tre 12v ladere koblet på. Og en enorm forsterker, i det man koblet til 12v-styringsström som skrudde den på, så slukket hele testbenken og ble sort i et par sekunder för ting begynte å skru seg på, når kondensatorene ladet opp. Etter det fungerte det fint å trekke over 1000 watt ut fra forsterkeren (frem til batteriene gikk tomme). Men bare selve oppladings/oppstartstiden så trekkes det gjerne veldig mye ström. Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Hmm, så det er nødvendigvis ikke noe feil med strømforsyninga da? Vil jeg oppleve det samme uansett merke? Jeg hadde forresten en annen PC hjemme for en måneds tid siden, da jeg flyttet innmaten til fatterns PC over i nytt kabinett. Det var riktig nok en 600w PSU men det var ingen problemer når jeg slo på den. Så med andre ord vil dette være et problem uansett strømforsyning så lenge det er snakk om en på rundt 1000w og oppover? Har 80+ merkingen noe med dette å gjøre. Eller er dette rett og slett en svakhet ved Mist? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Det er godt mulig at dette er en svakhet ved designet MIST bruker på sine strømforsyninger. Du skal likevel ikke utelukke at andre 1000wattere har samme svakhet, min teori er at dette har noe med tiden det tar fra startup til PSUen kan levere 100%. Mitt tips er retur og å skaffe seg en god PSU med lavere output, som AX 750W eller AX 850W fra Corsair. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Det har med hvilken type kondensator som er brukt, og hvordan kretset er lagt opp. Er ikke noe du kan gjøre med det. Eneste som hjelper er å ikke skru av strømforskyningen eller plugge den fra når du ikke trenger det. På den måten lades aldri kondensatorene ut og trenger ikke å lades opp igjen. Endret 1. juni 2011 av Mr. A Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Når man beregner kontorlandskaper så opererer man ofte med en faktor på 2 til 3 i startstrøm. Det vil si at vi setter ikke ut 3600W i datamaskiner på en 16A kurs. Ofte så ligger tallet på rundt 250-300W pr. maskin, og rundt fem-syv stk. pr. kurs. Grunnen til dette er at det faktisk er en startstrøm når du kaldstarter maskinen din. For å kompensere for dette så pleier man å installere trege sikringer, som for eksempel karakteristikk C. Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Idag testet jeg trikset med skjøteledning som Hårek nevnte lenre opp her. Brukte en skjøteledning på ca. 15m og det fungerte bare fint Forsøkte til og med å sette på ovnen og det gikk på halv effekt, men sikring røk med ovnen på full effekt. Men så etter jeg hadde tatt vekk skjøteledningen så fikk jeg plutselig lov til å slå på strømforsyningen uten at sikringen røk men da ville ikke PCen starte Prøvde da å koble fra atx kontakten og jumpstarte den med binders og da gikk selvfølgelig sikringen igjen, så da koblet jeg til atx kontakten og fikk slått på PSU igjen med å holde automatsikringen oppe og fikk slått på PCen etter det igjen - så nå er det som det har vært igjen. Har fått svar fra netshop nå og skal sende den i retur for evt. reparasjon. Egentlig så håper jeg at jeg kan få byttet den i en annen. Har finregnet litt på PSU-kalkulatoren og tror jeg skal kunne klare meg med en AX850 hvis det er sånn at den PSU-kalkulatoren "tar litt godt i"? Ikke med dagens system men med de fremtidige oppgraderingene jeg har tenkt En siste ting da. Det er ikke noen i Bodø-området som har en 600w strømforsyning å låne meg et par uker? Endret 1. juni 2011 av Johnny2000 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Har du bare 1 kurs på 10Ampere i hele leiligheten? Ville flyttet ovnen eller datamaskinen til en annen kurs. Hvis sikringen ryker når du har på datamaskinen og ovnen samtidig vil den jo ikke slutte å ryke med en ny strømforsyning. Kanskje en ny strømforsyning av annet merke bruker mindre startstrøm men den vil da trekke tilnærmet like mye strøm når den er på. Lenke til kommentar
Johnny2000 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Har du bare 1 kurs på 10Ampere i hele leiligheten? Ville flyttet ovnen eller datamaskinen til en annen kurs. Hvis sikringen ryker når du har på datamaskinen og ovnen samtidig vil den jo ikke slutte å ryke med en ny strømforsyning. Kanskje en ny strømforsyning av annet merke bruker mindre startstrøm men den vil da trekke tilnærmet like mye strøm når den er på. Har fire kurser hvor hver er på 10A På tre av kursene ryker sikringen idet jeg slår på PSU mens den fjerde (som er den varmtvannstanken er koblet til) så klarte den belstningen. Vet ikke om den kursen er feilmerket eller om det er vanlig med 10A til varmtvannstank. Jeg hadde slått av alt elektrisk når jeg testet de forskjellige kursene. slik at det var kun strømforsyningen som trakk strøm og allikevel klarte den å slå ut sikringene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå