Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med en matteoppgave

Anbefalte innlegg

hei jeg har fått en oppgave på skolen som jeg syntes var veldig vanskelig, kan noen forklare den for meg ?

Mellom 45 minutter på turen til Sverige stopper vi å får oss noe mat .Det er 9 bensinstasjoner 7 restaurant og 2 drive inn på strekningen. Hva er sannsynligheten for at vi stopper på en drive inn, og hva er sannsynligheten for at vi ender på den samme på vei hjem

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på sult-kurven som funksjon av tid. Og så spørs det hvordan bensinprisene er den dagen.

Kjører dere tilbake like etterpå? Hvis ikke, hvor lenge blir dere før dere returnerer? Hvem er "vi"? Familie? Ungdomsgjeng på tur?

Hvis dere er en familie, så er det jo usannsynlig at dere stopper på en bensinstasjon for kjøp av mat. Mor vil nok heller stoppe på destinasjons-stedet og kjøpe mat på en kafé.

Første setningen i oppgaven er veldig uklar. 45 minutter mellom hva?

Holder at du svarer på siste spm, men ville vært morsomt hvis du klarer alle :tease:

Lenke til kommentar

Kommer helt an på sult-kurven som funksjon av tid. Og så spørs det hvordan bensinprisene er den dagen.

Kjører dere tilbake like etterpå? Hvis ikke, hvor lenge blir dere før dere returnerer? Hvem er "vi"? Familie? Ungdomsgjeng på tur?

Hvis dere er en familie, så er det jo usannsynlig at dere stopper på en bensinstasjon for kjøp av mat. Mor vil nok heller stoppe på destinasjons-stedet og kjøpe mat på en kafé.

Første setningen i oppgaven er veldig uklar. 45 minutter mellom hva?

Holder at du svarer på siste spm, men ville vært morsomt hvis du klarer alle :tease:

det som er poenget er at vi kjører til sverige, og at vi har kjørt en stund og innen 45 minutter til vi kommer til sverige skal vi spise. Poenget er ikke sultkurve og sånt, det er helt urelevant. poenget er å beregne sannsynlighet. det første spørsmålet skjønner jeg at er 2 attendeler skjanse for at vi ender opp på drive innen. men det er det andre jeg synest er litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Nei da, sultkurven bestemmer hvordan sannsynligheten for å stoppe varierer med tiden, og det gjør de andre elementene han nevner også, så de er egentlig ikke irrelevante, men det gjør det nok litt for vanskelig for deg.

Når du har fått 2/18 i første har du kommet et godt stykke på vei, det er riktig. På vei tilbake er det atten alternativer. Et av dem er det dere stoppet på. Ergo er sannsynligheten for at du stopper på den samme??

Lenke til kommentar

Det er totalt 9+7+2 = 18 spisesteder på veien. 2 av disse er drive-ins.

Gitt at du nødvendigvis stopper på en av disse 18 spisestedene, er sannsynligheten for at det er en drive-in 2/18 ~ 0,111 = 11,1%

Videre er oppgaven dårlig formulert. Sannsynligheten for at du stopper på akkurat samme spisested er akkurat den samme når du er på vei tilbake, altså 11,1%. Jeg mistenker dog at oppgaven mener noa ala "hva er sannsynligheten for at dere stopper på en drive-in på vei frem, og stopper på den samme tilbake". Svaret er da (2/18)2, altså 2*2/18*18 = 4/324 ~ 0,012 = 1,2%

Hvor disse 45 minuttene kommer inn i bildet er jeg slett ikke sikker på, ettersom det ikke er nevnt noe ang. sultkurve eller strekning mellom de ulike spisestedene.

Bozzeye har den selvsagt, jeg glemte et øyeblikk det faktum at det er to drive-ins på strekningen ;)

Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan de 45 minuttene er relevante.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det skal være (2/18)*(1/18).

Det kommer an på hvordan du tolker oppgaven. Hvis du tenker at du kjører mot Sverige og skal regne ut sannsynligheten for at du stopper på en drive-in på veien til og den samme på vei tilbake, blir det det. Men hvis du tenker at du kjører tilbake fra Sverige og lurer på om du stopper på den samme som du gjorde på vei til, er det 1/18.

Lenke til kommentar

Det er ikke rom for tolkning her. Oppgaven sier «hva er sannsynligheten for at vi ender på den samme på vei hjem».

det er riktig :p skal jeg være helt ærlig så var det jeg som lagde oppgaven i forbindelse med muntlig matte eksamen... var bare litt flaut å ikke klare å regne sin egen oppgave :innocent: er egentlig ikke så dårlig i matte, men sannsynlighet har ikke vært min sterke side :) Tusen takk igjen for svar :w00t:

Lenke til kommentar

Det er ikke rom for tolkning her. Oppgaven sier «hva er sannsynligheten for at vi ender på den samme på vei hjem».

Jo, men poenget hans er det samme som jeg opprinnelig skrev: er det sannsynligheten for at man stopper på en drive-in og deretter stopper på den samme på veien tilbake man her er på jakt etter, eller sannsynligheten for at man stopper på den samme drive-inen man allerede har stoppet på?

1. Når man kjører hjemmefra er det 1/162 sannsynlighet for at man stopper på en drive-in på veien til Sverige, og stopper på den samme på veien tilbake.
  2. Når man er i Sverige er det 1/18 sannsynlighet for at man stopper på den samme på veien tilbake, om man allerede har stoppet på en drive-in på veien frem.

Jeg har ikke klart for meg hva oppgaven egentlig spør etter, men jeg antar det er den første.

edit: Ser først nå at det er TS selv som har laget oppgaven, da kan jo han svare oss ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...