Emsal Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg går tredje året på VGS på Eilert. Skal i millitæret i Januar. Siden jeg har øvd så elendig lite på fysikken hadde jeg tenkt å stryke. Hadde noen spørsmål i forbindelse til dette. Hvis jeg stryker, kan jeg ta det opp igjen til jul? (Før jeg skal til millitæret) Hvis jeg stryker, kommer jeg opp i skriftlig OG muntlig? Beholder jeg standpunktkarakteren i fysikk selv om jeg stryker? Kan hende det kommer flere spørsmål etter hvert. Mvh. Lenke til kommentar
operg Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg anbefaler deg på det sterkeste å prøve å bestå faget. Om du stryker og tar opp faget senere, havner du ikke i førstegangskvoten ved opptak til høyere utdanning, og det vil da være betydelig vanskeligere for deg å komme inn på de fleste studier i Norge. 1 Lenke til kommentar
AnewZ Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Om du stryker og tar opp faget senere, havner du ikke i førstegangskvoten ved opptak til høyere utdanning, og det vil da være betydelig vanskeligere for deg å komme inn på de fleste studier i Norge. Er du sikker på det? Jeg trodde du fortsatt ville søke på førstegangskvoten ettersom du trenger det faget for å ha et komplett vitnemål. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hvis man tar opp igjen faget, i løpet av de opprinnelige årene (3 år altså for studiespes) så går man innenfor kvoten. Tar man opp faget, etter man er ferdig. Så går man ikke inn. Lenke til kommentar
operg Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Om du stryker og tar opp faget senere, havner du ikke i førstegangskvoten ved opptak til høyere utdanning, og det vil da være betydelig vanskeligere for deg å komme inn på de fleste studier i Norge. Er du sikker på det? Jeg trodde du fortsatt ville søke på førstegangskvoten ettersom du trenger det faget for å ha et komplett vitnemål. Kun hvis grunnen til at du ikke fikk bestått eksamen var sykdom eller lignende. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Om du stryker og tar opp faget senere, havner du ikke i førstegangskvoten ved opptak til høyere utdanning, og det vil da være betydelig vanskeligere for deg å komme inn på de fleste studier i Norge. Er du sikker på det? Jeg trodde du fortsatt ville søke på førstegangskvoten ettersom du trenger det faget for å ha et komplett vitnemål. Kun hvis grunnen til at du ikke fikk bestått eksamen var sykdom eller lignende. Dette gjelder etter 3 år? Jeg strøk i R1-matte, og tok opp den. Strøk igjen, og tok P-matte. Jeg søkte på førstegangskvoten ettersom jeg ikke tok opp etter jeg var ferdig (med mine 3 år) Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Ja du kan ta det opp allerede til jul, bare husk å meld deg opp før tidsfristen. Du blir trukket ut i skriftlig eller muntlig (tror jeg) En evt. forbedring vil stryke gamle karakterer både eksamen og standpunkt. Jeg vil også anbefale deg å stå! Fordi hvis du tar opp fag etter de tre årene på VGS havner du i sekundærvitnemålkvota. Men du BEHOLDER ditt gamle vitnemål(om du ikke har stryk), som da gjør at du søker i BEGGE kvotene samtidig. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Javel, flere som har annbefalt meg å stå. Skal prøve mitt beste. Så får jeg heller stryke HVIS jeg stryker. Takk for tilbakemeldingene ^^ Lenke til kommentar
m0ffe Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Javel, flere som har annbefalt meg å stå. Skal prøve mitt beste. Så får jeg heller stryke HVIS jeg stryker. Takk for tilbakemeldingene ^^ Gjør ditt beste å sitt tiden ut.. uansett, får du ha lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Jeg strøk i norsk og engelsk skriftlig, og tok de opp i militæret. Vil det si at jeg søker i sekundærkvote? Og hva er ulempen med det? Har søkt skoler til høsten og satser på å komme inn. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg strøk i norsk og engelsk skriftlig, og tok de opp i militæret. Vil det si at jeg søker i sekundærkvote? Og hva er ulempen med det? Har søkt skoler til høsten og satser på å komme inn. Det vil si at du nå må konkurrere med resten av verden (som kanskje har tatt folkehøgskole, tatt opp fag, etc..) og ikke bare de på din egen alder som er ferske ut av VGS. Systemet er satt opp slik at primærkvoten blir er "beskyttet", kvotert gruppe slik at de ikke blir overkjørt ved opptak av den eldre, mer poengsankende sekundærkvoten. Sekundærkvoten har som regel 0,2-0,7 høyere snittkrav, avhengig av studie. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Er det opptaket til militæret eller videre utdannelse du mener? For jeg vil anbefale deg å ta opp fag mens du er i militæret, der har du sikkert opparbeidet deg mer motivasjon til å fortsette på skole - og du får to dager fri før eksamen til å forberede deg (greit å melde seg opp i så mange fag som mulig når du er lei av militæret hehe) Lenke til kommentar
eplejenta Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Du kan levere blankt for å konte på sommeren på NTNU, det er ganske smart til tider spesielt hvis noen av eksamene er med en dag mellom.. Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Jeg tror eksamen har vært eplejenta... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå