Gå til innhold

Hvilket kamera burde jeg kjøpe? (3000-5000,-)

Anbefalte innlegg

Først en takk til Martin Lexow Wirak som gav meg et godt utgangspunkt for hva jeg skal spørre om i alle fall!:

Hva skal du ta bilder av?

Alt som dukker opp, dersom jeg planlegger en fotodag av spesielle ting har jeg Nikon F50 jeg kan bruke, men dette kommer ikke til å bli tatt med overalt. Kunne f.eks. tenke meg å droppe det på standard ferier, men ta det med på safari i Sør-Afrika.

Hvordan vil du bruke bildene etterpå?

Ettersom det er gratis å ta bilder vil de fleste bildene ikke bli trykket opp, men jeg ønsker å ha mulighet til ca. A4 forstørrelser av f.eks. familiebilder, gutta-på-tur bilder, eller natur bilder.

Har du særlige behov når det gjelder størrelse, batterilevetid eller andre funksjoner?

Ønsker at det ikke skal være for stort, men ønsker egentlig mer enn 3X zoom dersom dette ikke går utover størrelsen på kameraet. Jeg ønsker et kamera som også kan brukes til filmsnutter som har grei kvalitet for TV og ikke er begrenset til kun 1 minutt.

Hvor mye tilsvarer 3X zoom i mm og hvordan regner man ut dette? Jeg har flere objektiver og kunne tenke meg å vite hva en 400mm er f.eks!

Ikke begrens dere til disse, men jeg har sett på:

Sony Cyber-shot DSC-P92 (http://pris.akam.no/vis_produkt.php?view=spesifikasjoner&product_id=2892)

Canon Digital Ixus 400 (http://pris.akam.no/vis_produkt.php?view=spesifikasjoner&product_id=521)

Olympus Camedia C-750 Ultra Zoom (http://pris.akam.no/vis_produkt.php?view=spesifikasjoner&product_id=2715)

Mvh

GruZuk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det virket ok, men ikke helt overbevist. Virker som et fint kamera som i følge FotoVideo KOMMER i november, men de har den på lager.... (http://shop.webtraders.no/fotovideo/details.php?item_id=597) de var i alle fall billigste webshop, bruker ikke en gang penger på å oppdatere siden sin virker det som! :grumpy:

Er det andre kamera som kanskje er nærmere 4000,- som er gode og hvordan er dette kamera sett opp mot f.eks. Ixus 400?

Mvh

GruZuk

Lenke til kommentar

Har selv hatt Ixus 400 i 1 måneds tid og må si jeg er imponert. Hvis du velger høyeste oppløsning og minst mulig komprimering for du bilder med fantastiske farger, god skarphet osv..... I tillegg er jeg mektig imponert over kameraets evne til å finne riktig eksponering Har fotografert en god del innendørs i kirker og slott denne sommeren, uten blitz og med stativ og er mektig imponert. Spennet i toneomfanget er meget bra. Jeg er og blir utrolig godt fornøyd med dette kameraet. Lite og lett å ha med over alt.

MEN, kjøp like godt flere minnebrikker av god kvalitet med en gang. Jeg har nå 4 x 128 mb og det er foreløpig tilstrekkelig, og inkluder gjerne et ekstra batteri.

Skal du først kjøpe et digitalt KOMPAKT kamera er dette etter min mening et førstevalg, hverken mer eller mindre.

For ordens skyld, jeg har testet Olympus Mju 300, Canon G2, G3, S45, S50, samt et par fra Casio og Fuji. Men valget ble etter hvert meget klart.

CANON4ME :D:D:D

Lenke til kommentar

Flott svar ang. Ixus! Hvordan er det å bruke Macro funksjonaliteten på det UTEN stativ er det i det hele tatt mulig eller blir faktisk blidene også der utrolig bra! Har sett på bilder i galleriet her og de er sinnsykt bra... Er det lett å få så godt resultat. Ettersom du har tatt en del bilder i sommer av slott mm innedørs antar jeg også at du har tatt bilder fra utsiden. Hvordan er det med kun 3X zoom? Holder det for detaljer inne og hodler det for å zoome godt nok inn på detaljer som ofte finnes høyt oppe på slike byggninger?

Mvh

GruZuk

Lenke til kommentar

eryxx: når du testet kameraene så glemte du å teste ett i kompakt klassen, Sony P10 (200 kr dyrer enn IXUS 400) med 5mpix, og tar etter min mening bedre bilder enn Ixusen, mer oversiktlig menyer, samt et raskere kamerea.

Så hvis Ixus er et valg her, husk og sjekk ut sony kameraet før du ser deg blind på Canon :)) kameraet har ihvertfall glimmrende automatikk.

Lenke til kommentar

Ja, det er riktig at jeg ikke fikk testet Sony da ingen i min bekjentskapskrets hadde dette. Et annet viktig argument for meg var at i og med at Ixus bruker CF-kort kan jeg gjenbruke dette på min EOS 10D. Sony benytter Memorystick som ikke er kompatible med Canon sine produkter.

Det er nettopp det som er så spennende med digitale kompaktkameraer at utvalget er så enormt at alle vil finne et som passer. Ofte er det lommeboka som avgjør hva valget blir.

Så til den som startet tråden, prøv kameraet i butikken og velg det som passer deg der og da. Om 6 måneder er det "gammel teknologi" og noe nytt og enda bedre og mere fancy er på markedet/kommer snart. Gjør ditt valg og vær fornøyd med det. Spring ut og ta bilder, masse bilder.

Lenke til kommentar

Jøss, nå fikk jeg jammen reklamert for mitt C-750 igjen, gitt. Joda, hvis du er ute etter mer enn 3x zoom, er C-750 meget bra med sin 10x zoom.

Men det er selvfølgelig ikke noe kompaktkamera. Man får ikke både i pose og sekk. Jeg hadde et kompakt Olympus før, og synes det var meget greit å la gli ned i lomma. Men savnet etter skikkelig zoom ble for sterkt. Nå synes jeg den relativt lille kameraveska er helt grei å slenge på skuldra. Kikk på Olympus' nye Mju 300- og 400-serie, de er kompakte og svært lekkert designet. Lurer du mer på C-750 har jeg lagt ut noen bilder og omtale på www.manskow.nu/kameratest.

-Trond

Lenke til kommentar

Har du særlige behov når det gjelder størrelse, batterilevetid eller andre funksjoner?

Ønsker at det ikke skal være for stort, men ønsker egentlig mer enn 3X zoom dersom dette ikke går utover størrelsen på kameraet. Jeg ønsker et kamera som også kan brukes til filmsnutter som har grei kvalitet for TV og ikke er begrenset til kun 1 minutt.

view=spesifikasjoner&product_id=2892)

GruZuk

Har Ixus 400, men det er ikkje tilstrekkelig kvalitet på video for TV.. Berre så det er sagt..

Ellers så er det et heidundrandes kamera

Lenke til kommentar

Takker for masser av svar.

Det jeg lurer veldig på nå er videokvaliteten på kamera som er kompakte. Jeg har sett en del kamera med lenger og bedre oppløsning på video enn Ixus'en, men går dette da utover bildekvaliteten på kamera? Jeg antar at enten må de legge mer penger i videodelen og da ikke like mye vekt på fotodelen, eller bruker disse samme optikken? Jeg har ikke muligheten til å prøve kamera i butikken da de færreste butikker har 3-4 kamera som jeg faktisk syntes kan være interessante. Jeg går innom butikker for å se og prøve kamera..... men handler på nett.

Dersom jeg skal kun bry meg om bildekvalitet og at det er lite, finnes det noe alternativer til Ixus som overgår det i bilde/macro kvalitet?

mvh

GruZuk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...