Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp med strømregning fra useriøs huseier

ex8mast

Anbefalte innlegg

Leier en leilighet der strøm ikke inngår i husleie, det er det eneste som står om strøm i kontrakten. Har bodd her siden juni 2008.Fikk beskjed om at det var egen strømmåler og at regning skulle komme hvert kvartal. Det gjorde det med den første regningen, som var 01.06.08-30.09.08. Etter gjentatte purringer kom neste strømregning i januar 2010!! fra periode 01.10.08-30.09.09. Huseier beklaget da at de hadde drøyet så lenge og tilbudte oppdeling av strømregning. Betalte da denne og de sa at regningene skulle komme hvert kvartal, noe de ikke gjorde. Hørte ikke noe mer om det før neste regning kom i postkassen idag fra 01.10.09-30.04.11. Den var på nesten 14.000,- og med kort betalingsfrist, noe jeg som student ikke på noen måte har råd til å betale.

Har de lov å fakturere så langt tilbake i tid?

Har også mistanke om at det ikke er egen måler på leiligheten, da forbruket virker å være tatt ut av luften. Hadde frem til august 2010 samboer her og etter jeg jeg ble alene og har vært mye mindre hjemme pga jobb og skole skal forbruket ha øket??

Leiligheten er en del av huseiers egen bolig, har mistanke om at de bare fordeler en viss prosent av sitt eget strømforbruk over på leiligheten.

Regningen var også addressert til både meg og tidligere samboer da huseier ikke er klar over at hun bor her lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som du har inngått en ugunstig avtale.

Huseier kan fakturere deg for strømforbruk, men be om å få spesifisert regningen og sammenlign så dette med målerstanden, som du forøvrig burde begynne å lese av regelmessig.

Be deretter om betalingsutsettelse på bakgrunn av din husverts "avtalebrudd" da han ikke har klart å sende ut faktura forløpende, som avtalt.

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg opprettet en egen strømavtale og holdt orden på dette selv.

Lenke til kommentar

1. Om dere ikke har det, krev å få montert egen strømmåler(ofte kaldt minusmåler) til leiligheten.

2. Krev å få se regnskapet for strømforbruket(dette har du krav på i henhold til husleieloven).

3. Du vet når fakturaen skal komme, og når den ikke gjør det så purrer du.

4. Du vet når fakturaen skal komme, og kan estimere ca hvor mye den blir på. Legg da av disse pengene til den faktisk kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du har inngått en ugunstig avtale.

Huseier kan fakturere deg for strømforbruk, men be om å få spesifisert regningen og sammenlign så dette med målerstanden, som du forøvrig burde begynne å lese av regelmessig.

Be deretter om betalingsutsettelse på bakgrunn av din husverts "avtalebrudd" da han ikke har klart å sende ut faktura forløpende, som avtalt.

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg opprettet en egen strømavtale og holdt orden på dette selv.

Jeg kan ikke inngå egen avtale da det ikke er eget inntak for leiligheten.

Skal slå av alt her og be om å få se måler for å sjekke om det står noe annet påkoblet kretsen, gitt at det finnes egen måler. Om ikke får jeg be de komme med ett noe mer realistisk forbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...