reidarbippe Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hei. Er det flere her som har opplevd å få mail fra creditinform.com (de kaller seg Experian AS, men linken de oppgir går til creditinform.com)? Har fått to mailer, passord i en mail, og brukernavn i den andre, og beskjed om hvis jeg vil sjekke kredittforespørselen som er foretatt på meg, kan jeg logge meg inn på creditinform.com. Men jeg er naturligvis skeptisk til dette her, noe jeg også hadde vært om jeg hadde fått lignende mail fra nettbanken min. Er dette reelle greier eller er det noe suspekt? Det stemmer nok at det er fortatt en kredittforespørsel på meg nå nylig, men likevel. Jeg er vant med å få slik i posten, ikke via mail! Fant en tråd om noe muffens med creditinform på forumet her, noe med at en telefonselger derifra klarte å prakke på noen en avtale om kredittopplysninger, og kreve betalt for det. Dette var en fyr som hadde ett registrert firma. Jeg er ikke registrert med firma noe sted, men jeg skeptisk til om creditinform kan finne på noe faenskap hvis jeg bruker denne innloggingen (aktiverer en eller annen avtale, hvis innloggingen blir aktivert.. ?). What to do? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Creditinform/experian er en av de større kredittopplysningsbyråene i Norge og er trygge. De sparer penger på å sende ut elektronisk til de hvor de har de nødvendige opplysningene. Lenke til kommentar
reidarbippe Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Creditinform/experian er en av de større kredittopplysningsbyråene i Norge og er trygge. De sparer penger på å sende ut elektronisk til de hvor de har de nødvendige opplysningene. ..så jeg kan logge meg inn uten risiko for at det koster meg noe? (Vet det høres litt paranoid ut, og ja, jeg var klar over at de er velrenommerte) Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 De tok kredittsjekk på meg da jeg handlet hos goodcandy, så regner med at de er troverdige. Har dog aldri logget meg inn Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 bruker ikke cdon oghså disse? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 ..så jeg kan logge meg inn uten risiko for at det koster meg noe? (Vet det høres litt paranoid ut, og ja, jeg var klar over at de er velrenommerte) Du er nok litt paranoid nå ja... Og om de skulle fakturert deg så er det jo salg utenfor fast utsalgssted og så videre... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 Eg synes dette er sunn paranoia. Vedkommende fikk en e-post i fra en tredjepart angående økonomiske forhold. Instruksene gikk ut på å logge seg inn på noe man er vant med å få i posten. Eg setter ei stjerne i boka til trådstarter. Hadde trådstarter slettet e-posten med en gang hadde det vanket ei stjerne til Nå vet eg ikke hva som sto av opplysninger i e-posten, eller hva som er synlig når man logger seg inn. Men eg er særdeles skeptisk og negativ til praksis hvor brukernavn og passord blir sendt i klartekst pr e-post, og ikke minst når man ikke har et aktivt kundeforhold til avsender. Man kan jo stille seg spørsmålet om hvor de fikk e-postadressen fra? Enten har de Googlet og vært heldige(og kunne fort vært uheldige), eller så har selger, som trådstarter har et kundeforhold til, utlevert e-postadressen til Experian AS. Eg liker ikke noen av delene. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hei. Jeg tentke jeg skulle forklare hvorfor du har mottatt dette, og hvordan Experian har fått tak i din e-postadresse. Experian er verdens største kredittopplysningsbyrå, og driver i Norge med konsesjon fra Datatilsynet. Det er også datatilsynet som har godkjent elektronisk gjenpartsbrev, som er det du har mottatt link, samt brukernavn og passord til. Da du har handlet på kreditt(enten faktura eller delbetaling) blir det gjennomført en kredittsjekk på deg. Når noen kredittsjekkes plikter Experian å sende vedkommende ett gjenpartsbrev, hvor man informerer om at det er gjennomført, hvem som har gjennomført sjekken, samt hvilke opplysninger som har blitt utlevert om deg. Dette for din sikkerhet. Noen av Experians kunder har valgt at det skal gå elektronisk gjenpartsbrev, istedet for det tradisjonelle gjenpartsbrevet som sendes per post. Dette for å spare både penger og ikke minst miljøet. Når du handler hos en av Experians kunder som har valgt elektronisk gjenpartsbrev, skal du både få opplyst om at det blir gjennomført en kredittsjekk og at du vil få gjenpartsbrevet elektronisk. Det er du selv om oppgir e-post adressen innloggingsinformasjonen blir sendt til. I mange tilfeller står dette i vilkårene du krysser av for at du har lest og akseptert(!). Experian har altså ikke googlet eller kjøp e-postadresser fra sine kunder, det er du som har bestilt varen som selv har skrevet inn din e-post adresse, samt godkjent at gjenpartsbrevet sendes på denne måten. Dersom du av en eller annen grunn ønsker å få tilsendt gjenpartsbrevet per post, er det i e-posten oppgitt ett referansenummer du kan opplyse til Experian, og de vil sende deg gjenpartsbrevet per post! Postet av anonym: a0bd326aecab9549ec4372223cb07f79 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå