Niram Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Hei, Har nylig kjøpt meg et Canon 1000D m/18-55mm kit-objektiv (uten IS). Veldig godt fornøyd så langt, og er i full gang med eksperimentering. Dette er mitt første speilreflekskamera, og det dukker dermed opp en del spørsmål underveis. I det siste har jeg lurt mye på følgende: F.eks på objektivet mitt står det f/3,5-5,6. Dette er vel blenderåpningen? For når jeg skal sette innstillingene i AV-modus kan jeg ifølge lcd-skjermen ha blender fra F3,5 til F22 (!). Er det som står på objektivet bare informasjon om den største blenderåpningen som finnes på hhv. laveste (18mm) og høyeste (55mm) brennvidde? Så til mitt andre spørsmål. Jeg merker raskt begrensingene i dette objektivet, da tenker jeg spesielt på zoom-mulighetene. Slik det er nå er det veldig vanskelig å fotografere ting langt unna. Kjæresten driver en del med hest, og jeg har lyst til å være med på stevner/konkurranser etc for å få noen gode bilder. Dette er rimelig håpløst med det objektivet jeg har nå, avstandene blir for store.. Jeg har i den forbindelse sett på noen zoom-objektiver. Ønsker ikke å ruinere meg helt, da fotointeressen fremdeles er rimelig fersk. Kan gi opp til 2500,-. Noen som har tips til hvilket objektiv jeg burde kjøpe til nevnte bruksområde? Har sett på http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon/canon-ef-s-55-250mm-f4-5.6-is . Det virker som et godt alternativ, prisen tatt i betraktning. Eller? Er det idiotisk å kjøpe tele til første objektiv? Har hørt mye dritt om kit-objektivet jeg har (uten IS), så er det heller anbefalt å kjøpe et godt standard-objektiv som fungerer i flere situasjoner? Isåfall hvilket? Når det er sagt synes jeg kit-objektivet jeg har nå tar dugelig greie bilder, men det kan vel ha med at jeg ikke er "proff" nok til å se forskjellen. Beklager så mange dumme spørsmål, men som dere forstår er det ikke alltid like enkelt å forstå alt når man er fersk innen faget. Tusen takk på forhånd! Endret 31. mai 2011 av NiRaM Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1347215 Ellers er det ovjektivet du fant der helt greit til å starte med soom et teleobektiv. Endret 31. mai 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 "18-55mm f/3,5-5,6" betyr at den har f/3.5 som største blenderåpning på 18mm og f/5.6 som største blenderåpning på 55mm. Som teleobjektiv er EF-S 55-250 IS veldig mye for pengene - det er midt i blinken for en nybegynner. Skal du opp i kvalitet blir det EF 70-300 IS eller EF 70-200/4, men de er en god del dyrere. Kjøp EF-S 55-250 IS med god samvittighet - det er det jeg ville anbefalt også hvis du ikke hadde nevnt det. Skal du oppgradere kitobjektivet - vurder Tamron 17-50/2.8 uten VC i Canon-fatning. Og som alltid - se om du ikke finner objektiver brukt - det er mye å spare. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 F.eks på objektivet mitt står det f/3,5-5,6. Dette er vel blenderåpningen? For når jeg skal sette innstillingene i AV-modus kan jeg ifølge lcd-skjermen ha blender fra F3,5 til F22 (!). Er det som står på objektivet bare informasjon om den største blenderåpningen som finnes på hhv. laveste (18mm) og høyeste (55mm) brennvidde? Ved f=18mm er største blender f/3,5 og minste f/22 Ved f=55mm er største blender f/5,6 og minste f/38 f er brennvidden, mens blenderåpningen "lysåpningen" "pupillen" til objektivet kalles blenderen. Blendertallet oppgis som regel i form av brøken brennvidde delt på et blendertallet. Diameteren på blenderåpningen er det tallet du får når du regner ut brøken. F.eks 18 mm / 3,5 = 5,14 mm diameter. Jo større blendertall jo mindre blenderåpning. Velger du f.eks 18 mm og f/22 så blir det 18/22 = 0,82 mm diameter på blenderåpningen. I likhet med øyets pupill styrer blenderåpningen hvor mye lys som slippes inn til øyet. En dobling av diameteren betyr firedobling av arealet i åpningen og dermed fire ganger mer lys inn. f/4 gir altså 4 ganger mer lys inn enn f/8. I utgangspunktet betyr det at bildet blir 4 ganger lysere, men det kan du kompensere mot ved å enten redusere ISO-verdien tilsvarende eller redusere lukkertida tilsvarende. Det er altså tre faktorer: blenderen, lukkertida og ISO som bestemmer hvor lyst bildet blir. Jeg vil anbefale den lærerike øvelsen det er å justere disse faktorene manuelt og observere hva det betyr for bildet. Dette er mest av akademisk interesse, men jeg tenkte jeg skulle forklare litt rundt hva begrepene betyr. Test av en gammel Canon 18-55mm f/3,5-5,6. NB. Canon kan ha gjort grep for å bedre kvaliteten i produksjonslinjene siden denne ble testet selv om ikke navnet er endret. Jeg ville også anbefalt Canon 55-250mm til ca 2000 kr. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Tusen takk for gode råd og tips alle 3, det hjelper virkelig på forståelsen merker jeg! Begynner å få litt bedre kontroll på begreper og sånn nå, er nok å sette seg inn i! Har forøvrig fått tak i det nevnte 50-250mm objektivet brukt. Får det tilsendt for 1500,- inkl frakt. Objektivet skal være så godt som ubrukt og følgelig i perfekt stand. Gleder meg veldig til jeg får det! Bør være mye optikk for pengene! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå