AT1S Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Vet ikke. Liker ikke å svindle staten, så jeg betalte MVA og toll av den riktige prisen. Det er vel heller staten som svindler oss, men ok... 7 Lenke til kommentar
Essem Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Men når du blir gammel og skal på sykehjem, skal du slippe å betale. Hvis du blir syk skal du ha behandling verdt flere titalls tusen uten å betale noe for det. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Men når du blir gammel og skal på sykehjem, skal du slippe å betale. Hvis du blir syk skal du ha behandling verdt flere titalls tusen uten å betale noe for det. Tror ikke du skal komme her for å belære meg om det norske helsevesenet. Jeg er kreftpasient, og gratis behandling, hva faen har det å si, når du må vente til kreften tar deg til graven for i det hele tatt å få behandling? HELDIGVIS kan penger kjøpe absolutt alt, og i det store utland får man den hjelpen man trenger. Så jeg skjønner faen meg ikke hvorfor jeg skal ville skatte når jeg ikke får de velferdsgodene jeg er lovet i gjengjeld... EDIT: Vet ikke om du følger med på nyheter? Men se på forsiden av VG Nett, du! Heia Helse-Norge!!! Endret 30. mai 2011 av The Fashionista 4 Lenke til kommentar
Essem Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Du skjønner jo også at VG får flere lesere av å skrive om "rystende historier" og overse alt det positive helsevesenet gjør. Selvfølgelig er det trist at du har dårlige erfaringer med helsevesenet i Norge, men tilstanden bedres neppe ved at folk ikke betaler skatter og avgifter. Hvis man skal bo i en velferdsstat og benytte seg av godene det medfører, må man gi noe tilbake. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan staten "svindler oss" som du sier. Jeg tviler på at regjeringen bruker pengene du betaler i MVA og toll på seg selv. Endret 30. mai 2011 av -drugiS- 2 Lenke til kommentar
fkm Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Jippi, den evigvarende, ekstremt spennende debatten om helsenorge har endelig kommet til MoV!!! Bare for å ha sagt det: Norge har et av verdens beste helsevesen. Ja, det gjøres feil, men det vil det alltid gjøres, uansett hvor mye penger man pøser inn i det. Ja det er køer, men de er forholdsvis korte i forhold til de aller fleste andre land. Har man problemer med å vente i kø står man fritt til å benytte private helsetjenester. Mitt syn på saken er at det er langt bedre å både ha muligheten til gratis behandling (en av verdens beste, bare så det er sagt) OG privat behandling. Når det kommer til MVA har jeg vanskelig for å se hvordan det er "svindel". Til og med i USA, hvor de er notorisk kjent for å hate skatter og avgifter er det sales tax og import tax i de fleste stater. Joda, det kunne vært greit å heve 200-kronersgrensen, men selve MVA-systemet i seg selv er et av de viktigste grunnlagene for velferdsstaten Norge, og uten å vite det helt sikkert vil jeg tørre å påstå at det er ekstremt få land i verden som ikke har et tilsvarende system. Endret 30. mai 2011 av fkm 3 Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 6 måneder ventetid, og det er ikke i Oslo, det er et vilkårlig sykehus som tidligst kan ta imot en pasient, med mulighet for dødelig spredning, eller millionutgifter for behandling i utlandet? Ingen av delene er veldig fristene, men det er realiteten. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Når det kommer til MVA har jeg vanskelig for å se hvordan det er "svindel". Til og med i USA, hvor de er notorisk kjent for å hate skatter og avgifter er det sales tax og import tax i de fleste stater. Joda, det kunne vært greit å heve 200-kronersgrensen, men selve MVA-systemet i seg selv er et av de viktigste grunnlagene for velferdsstaten Norge, og uten å vite det helt sikkert vil jeg tørre å påstå at det er ekstremt få land i verden som ikke har et tilsvarende system. Det er vel det med 200-kronersgrensen folk flest, inkludert meg selv, irriterer seg over. Har ingenting imot å betale MVA (som jeg forøvrig kun har gjort ved bestillinger hos Herring Shoes), men i dagens samfunn får man ikke mye for 200kr. Så jeg har ikke dårlig samvittighet over at jeg "svindler" staten nå og da, for hadde grensen vært der den burde vært ville det ikke vært "svindling". For øvrig meget enig med deg angående det du skriver om helsevesenet, men det er en sti jeg ikke tør å begi meg ut på. 1 Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Det faktum at tollgrensen ikke har blitt inflasjonsjustert siden 70 - tallet sier jo sitt om statens holdning. Klart folk prøver å snike seg unna skatter og avgifter når de er såpass lite transparente og rettferdige. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 At Norge har ett av verdens beste gratis helsesystemer er vel ikke rare hedersbemerkningen, all den tid det vel ikke finnes så forferdelig mange gratis helsesystemer i verden. Hvis det menes ett av verdens beste, punktum, så skulle jeg likt å se undersøkelser på det. Det ville vært intet mindre enn et mysterium hvis et bittelite fagmiljø, finansiert av innkrevde skatter og avgifter fra en befolkning på størrelse med en liten europeisk by, skulle være kommet lenger og tilby bedre tjenester enn gigantiske, private institusjoner med nærmest ubegrensede midler. Når det er sagt, er selvsagt ethvert tilbud bedre enn intet tilbud, og så lenge muligheten er der til å velge andre løsninger hvis det offentliges tilbud ikke er godt nok så må vi vel si oss bra stilt. Men at frustrasjonen er stor hos pasienter som står midt oppi det er forståelig. 1 Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 200-kronersregelen eksisterer vel bare av adminastrive årsaker, dvs at de ikke gidder å tollbehandle pakker som ikke er verdt mer enn emballasjen de er sendt i. Det er ikke for å være snill med oss forbrukere, eller å gi oss en mulighet til å handle billig fra utlandet, og det er derfor ikke noe poeng i å heve grensen. Hvorfor skulle de det? Hadde det vært lønnsomt hadde vi nok hatt moms fra første krone, slik som såkalt e-moms. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) 200-kronersregelen eksisterer vel bare av adminastrive årsaker, dvs at de ikke gidder å tollbehandle pakker som ikke er verdt mer enn emballasjen de er sendt i. Det er ikke for å være snill med oss forbrukere, eller å gi oss en mulighet til å handle billig fra utlandet, og det er derfor ikke noe poeng i å heve grensen. Hvorfor skulle de det? Hadde det vært lønnsomt hadde vi nok hatt moms fra første krone, slik som såkalt e-moms. Poenget er vel, som Henrik nevner, at grensen ikke har blitt justert siden 70-tallet. Skulle man justert for inflasjon, burde vel grensen vært rundt 1500 kroner hvis man regner med fem prosent årlig inflasjon. Når det kommer til debatten og helse-Norge, ender det vel bare i skittkasting; og stengt tråd for rydding. Endret 30. mai 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Jeg leste en eller annen plass at hvis tollgrensen skulle vært justert etter inflasjon så ville den ligget rundt tusenlappen nå. Jeg hadde vært mer enn fornøyd nok med det. EDIT: Jeg glemte å gå til den nye siden. Endret 30. mai 2011 av DexterMorgan Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 6 måneder ventetid, og det er ikke i Oslo, det er et vilkårlig sykehus som tidligst kan ta imot en pasient, med mulighet for dødelig spredning, eller millionutgifter for behandling i utlandet? Ingen av delene er veldig fristene, men det er realiteten. Leit å høre om diagnosen din! Leste at en prioriterer helsekøene etter sykdomsnivå, så da høres det ikke bra ut med 6 måneder ventetid. Om du vil diskutere din egen erfaring videre kan du kanskje fortelle litt mer hva det er snakk om? Er jo privat behandlingstilbud i norge også, har du prøvd det? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 6 måneder ventetid, og det er ikke i Oslo, det er et vilkårlig sykehus som tidligst kan ta imot en pasient, med mulighet for dødelig spredning, eller millionutgifter for behandling i utlandet? Ingen av delene er veldig fristene, men det er realiteten. Leit å høre om diagnosen din! Leste at en prioriterer helsekøene etter sykdomsnivå, så da høres det ikke bra ut med 6 måneder ventetid. Om du vil diskutere din egen erfaring videre kan du kanskje fortelle litt mer hva det er snakk om? Er jo privat behandlingstilbud i norge også, har du prøvd det? Det er bare bullshit at de prioriterer etter sykdomsnivå. Hadde jeg ikke fått behandling privat, hadde jeg lugget six feet under nå. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Tror ikke du skal komme her for å belære meg om det norske helsevesenet. Jeg er kreftpasient, og gratis behandling, hva faen har det å si, når du må vente til kreften tar deg til graven for i det hele tatt å få behandling? HELDIGVIS kan penger kjøpe absolutt alt, og i det store utland får man den hjelpen man trenger. Så jeg skjønner faen meg ikke hvorfor jeg skal ville skatte når jeg ikke får de velferdsgodene jeg er lovet i gjengjeld... La meg med en gang si at jeg føler din smerte, med kreft i familien og en god del kronisk sykdom. EDIT: Vet ikke om du følger med på nyheter? Men se på forsiden av VG Nett, du! Heia Helse-Norge!!! Det er faktisk svært triste historier. Men du skal ikke få fortelle meg at dette er enestående for det norske helsevesenet. Eller for den nordiske modellen. Eller for offentlig helse generelt sett. Det finnes vel knapt et eneste land som ikke kludrer til helsestell på en eller annen måte, om det er ved den grunnleggende måten det organiseres (offentlig, privat, delingsmodeller), eller på grunn av feil innad i systemene. At det også gjelder Norge betyr ikke at vi ikke har et helsevesen i verdensklasse, det har vi. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Tja...har ved de 3 siste tannlegebesøk siden August i fjor kjørt nærmere 80 mil for å få tannlegebehandling. Tannlegehelsetjenesten mangler folk etter at en gikk av med pensjon for noe over året siden. Han ville jobbe lengre i stillingen men fikk ikke lov, flyttet til Møre og Romsdal og jobber der nå... I stedet har ikke den lokale tannlegetjeneste muligheter for å ta inn andre enn skolebarn og pensjonister, og hos de private er det helt fullt. Nå kommer det en privat hit til høsten hvor jeg skal få videre behandling, men burde ha vært hos tannlege igjen allerede. Kjenner flere fra Øst-Europeiske land bla. Polen og Russland, de ble forbauset over den Norske helsetjeneste da de kom hit. Riktignok hadde de ikke de "gode" trygdeordninger som Norge, men helsetjenester som lege og tannlege var gratis fullt ut. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Mener å huske at Tyskland forsøkte seg på gratis tannhelsetjeneste, og at det dessverre ble et økonomisk mareritt. Labors "New Jerusalem", altså NHS og velferdsstaten fra 1945 og utover, dekket vel også tannhelse og briller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå