Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Innser du hva dette betyr? Hva hvis jeg verdsetter livet til hvite høyere enn mørkhudede? Da er det evolusjon som tillot og muligens forårsaket at jeg mente dette. Hvis all mening kommer fra individed, hvordan kan dere arrestere meg hvis jeg dreper en mørkhudet? Eller omvendt, for den saks skyld. Ateisme gjør livet absurd. Du kan si at Gud ikke fins, og fortsatt leve som en som tror på Gud. Men da forstår du bare ikke hva det innebærer at Gud ikke fins. Hadde ikke Gud funnes, da ville vi vært dyr. Vi ville ikke hatt noen moral, vi ville fortsatt med slaveri dersom vi syntes det var nyttig. Hva har intellekt med moral å gjøre? Ja, vi skjønner at å skade andre er noe vi selv ikke vil bli utsatt for, men hvorfor skal jeg være god av den grunn? Jeg snakker ikke her om lønn i himmelen eller ikke. Jeg snakker om forskjellen mellom godheten og ondskapens betydning i våre liv. Fins ikke godhet, fins ikke ondskap heller. Da kan ting gå veldig galt. Ateister klager til Gud angående verdens ondskap, men har dere tenkt over det faktum at uten Gud, fins ikke ondskap heller? Så selv om argumentet om ondskap er et argument imot Gud, bekrefter det uansett at Han fins. Endret 6. juni 2011 av Ph.D 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Hvis all mening kommer fra individed, hvordan kan dere arrestere meg hvis jeg dreper en mørkhudet? Eller omvendt, for den saks skyld. Er du ikke istand til å forstå det selv? Skremmende! Hadde ikke Gud funnes, da ville vi vært dyr. Så du støtter deg ikke til dagens vitenskap og biologi som sier at vi er dyr? Samme fagfeldt som gjør at vi har leger, sykehus og avansert behandling. Vi ville ikke hatt noen moral, vi ville fortsatt med slaveri dersom vi syntes det var nyttig. Hva har intellekt med moral å gjøre? Ja, vi skjønner at å skade andre er noe vi selv ikke vil bli utsatt for, men hvorfor skal jeg være god av den grunn? Jeg snakker ikke her om lønn i himmelen eller ikke. Jeg snakker om forskjellen mellom godheten og ondskapens betydning i våre liv. Fins ikke godhet, fins ikke ondskap heller. Da kan ting gå veldig galt. Ateister klager til Gud angående verdens ondskap, men har dere tenkt over det faktum at uten Gud, fins ikke ondskap heller? Så selv om argumentet om ondskap er et argument imot Gud, bekrefter det uansett at Han fins. Ondskap og godhet finnes uavhengig av din gud. Husk, din gud har bare vært i Norge i 1000 år. Vi har hatt godhet og ondskap lenge før den tid. Endret 6. juni 2011 av Abigor 3 Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Hvis all mening kommer fra individed, hvordan kan dere arrestere meg hvis jeg dreper en mørkhudet? Eller omvendt, for den saks skyld. Er du ikke istand til å forstå det selv? Skremmende! Ikke hvis vi bare er dyr, nei. Hvorfor skal dine meninger begrense hva jeg kan gjøre? Hvis jeg verdsetter mørkhudede mindre, og vil sende alle som en ut av Norge, hvorfor skal dine meninger hindre meg i å nå mitt mål? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kanskje fordi vi er siviliserte og har lover om slikt Ph.D? Lenke til kommentar
about Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Innser du hva dette betyr? Hva hvis jeg verdsetter livet til hvite høyere enn mørkhudede? Da er det evolusjon som tillot og muligens forårsaket at jeg mente dette. Hvis all mening kommer fra individed, hvordan kan dere arrestere meg hvis jeg dreper en mørkhudet? Eller omvendt, for den saks skyld. Ateisme gjør livet absurd. Du kan si at Gud ikke fins, og fortsatt leve som en som tror på Gud. Men da forstår du bare ikke hva det innebærer at Gud ikke fins. Hadde ikke Gud funnes, da ville vi vært dyr. Vi ville ikke hatt noen moral, vi ville fortsatt med slaveri dersom vi syntes det var nyttig. Hva har intellekt med moral å gjøre? Ja, vi skjønner at å skade andre er noe vi selv ikke vil bli utsatt for, men hvorfor skal jeg være god av den grunn? Jeg snakker ikke her om lønn i himmelen eller ikke. Jeg snakker om forskjellen mellom godheten og ondskapens betydning i våre liv. Fins ikke godhet, fins ikke ondskap heller. Da kan ting gå veldig galt. Ateister klager til Gud angående verdens ondskap, men har dere tenkt over det faktum at uten Gud, fins ikke ondskap heller? Så selv om argumentet om ondskap er et argument imot Gud, bekrefter det uansett at Han fins. Kjære vene. Jeg har vel aldri "klaget til gud" om ondskap. Tror ikke du kan oppdrive en eneste ateist som kan bekrefte hva du beskylder oss for her. Spørsmålet bør vel heller gå til deg: hvorfor er folk onde hvis gud eksisterer? Ondskap er i grunn et godt argument mot guds eksistens, og på ingen måte bevis for hans eksistens. Jeg synes synd på deg, som har så liten tro på andre mennesker at du ikke tror de har noe godt i seg. Hvis det gode bare er gud, mener jeg. La meg spørre deg om en ting - er alle i din familie og alle dine venner kristne? Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Innser du hva dette betyr? Hva hvis jeg verdsetter livet til hvite høyere enn mørkhudede? Da er det evolusjon som tillot og muligens forårsaket at jeg mente dette. Hvis all mening kommer fra individed, hvordan kan dere arrestere meg hvis jeg dreper en mørkhudet? Eller omvendt, for den saks skyld. Mange mennesker har gått sammen og dannet et såkalt «samfunn». Her har vi regler og lover som vi mener er best for samfunnet, fellesskapet. Det sier seg selv at å fjerne tannhjul fra uret ikke er lurt. Ateisme gjør livet absurd. Var livet absurd før du lærte om Gud? Du kan si at Gud ikke fins, og fortsatt leve som en som tror på Gud. Sett at dette er tilfellet, at Gud ikke finnes, men du tror likevel. I følge deg har ingenting mening/verdi, men du gir det mening/verdi. Erkjenner du at det har verdi for deg, på tross av at Gud ikke eksisterer? Men da forstår du bare ikke hva det innebærer at Gud ikke fins. Hadde ikke Gud funnes, da ville vi vært dyr. Vi er dyr, ffs. Vi ville ikke hatt noen moral, vi ville fortsatt med slaveri dersom vi syntes det var nyttig. Hvorfor ville vi ikke hatt moral? Vi ville ikke hatt en gudegitt absolutt objektiv moral, men vi hadde hatt subjektiv moral. Vi hadde vel moral før Jesus, amirite? Eller kan ikke det kalles moral, fordi den ikke er fra Gud? Hva har intellekt med moral å gjøre? Ja, vi skjønner at å skade andre er noe vi selv ikke vil bli utsatt for, men hvorfor skal jeg være god av den grunn? Fortell meg hva som skjer dersom du oppfører deg som en drittsekk. Jeg snakker ikke her om lønn i himmelen eller ikke. Jeg snakker om forskjellen mellom godheten og ondskapens betydning i våre liv. Fins ikke godhet, fins ikke ondskap heller. Da kan ting veldig galt. Ateister klager til Gud angående verdens ondskap, men har dere tenkt over det faktum at uten Gud, fins ikke ondskap heller? Så selv om argumentet om ondskap er et argument imot Gud, bekrefter det uansett at Han fins. Hvorfor finnes ikke godhet uten Gud? Fordi Gud er selve godheten? Fordi Gud ikke har sagt hva som er godt? Kan jeg ha en mening om godt/ondt? Ikke hvis vi bare er dyr, nei. Hvorfor skal dine meninger begrense hva jeg kan gjøre? Hvis jeg verdsetter mørkhudede mindre, og vil sende alle som en ut av Norge, hvorfor skal dine meninger hindre meg i å nå mitt mål? Det er ikke en enkelt person sin mening, men majoriteten av et samfunn. 2 Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kanskje fordi vi er siviliserte og har lover om slikt Ph.D? Og hvis jeg har andre meninger om hva det vil si å være sivilisert? Skal jeg følge Gaddafi hvis jeg bor i hans land? Nei, man skal følge sin egen overbevisning, og endre menneskers syn på moral dersom jeg mener at det trengs. Nei, jeg må skru av strømmen nå. Det lyner og bråker her på Østlandet. Kommer tilbake i morgen. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Jeg tror på meg selv - jeg er min egen gud/religion. Trenger ingen annen religion, da de alle kan tolkes etter eget godtbefinnende uansett. Hvorfor følge en 'bok' som andre har skrevet, når man kan skrive sin egen. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kanskje fordi vi er siviliserte og har lover om slikt Ph.D? Og hvis jeg har andre meninger om hva det vil si å være sivilisert? Skal jeg følge Gaddafi hvis jeg bor i hans land? Nei, man skal følge sin egen overbevisning, og endre menneskers syn på moral dersom jeg mener at det trengs. Du må gjerne følge din egen overbevisning, men ikke bli forundret om et par uniformerte menn putter håndjern på deg. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kanskje fordi vi er siviliserte og har lover om slikt Ph.D? Og hvis jeg har andre meninger om hva det vil si å være sivilisert? Skal jeg følge Gaddafi hvis jeg bor i hans land? Nei, man skal følge sin egen overbevisning, og endre menneskers syn på moral dersom jeg mener at det trengs. Nei, jeg må skru av strømmen nå. Det lyner og bråker her på Østlandet. Kommer tilbake i morgen. Vel hadde du bodd der borte, hadde du trolig vært muslim, så da aner jeg ikke om du hadde vært sivilisert Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Menneskers følelser som medfølelse, empati, sympati, hat, glede, kjærlighet, samt moral og etikk kan forklares ut fra et evolusjonistisk perspektiv - vi trenger ingen sjel for at disse følelsene skal kunne eksistere. La oss ta et eksempel: hevngjerrighet Olav er en ordentlig gretten type, og en dag kommer han og dreper halve familien til Lars. Lars føler ingenting, og tenker "Oisann der ligger Mamma og Pappa. De er døde." Neste dag kommer Olav tilbake og kastrerer resten av familien til Lars (inkl. Lars). Oisann! Nå kan ikke Lars forplante seg lenger, og han fikk aldri noen etterkommere. Han ble fremdeles ikke sur på Olav. Men så en dag gikk olav og drepte halve familien til Vegard. Vegard ble rasende, og satte seg som mål å drepe Olav ved første anledning. Og slik skjedde det at Olav døde, ikke fikk forplantet seg, mens Vegard overlevde og fikk mange lykkelige barn som arvet hans naturlige instinkt til hat/hevngjerrighet mot folk som gjorde dem vondt. No soul involved Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Når en person lider av vrangforestillinger kalles det sinnsykdom. Når mange person lider av vrangforestillinger kalles det religion. 4 Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Lynet ga seg. Kjære vene. Jeg har vel aldri "klaget til gud" om ondskap. Tror ikke du kan oppdrive en eneste ateist som kan bekrefte hva du beskylder oss for her. Spørsmålet bør vel heller gå til deg: hvorfor er folk onde hvis gud eksisterer? Ondskap er i grunn et godt argument mot guds eksistens, og på ingen måte bevis for hans eksistens. Jeg synes synd på deg, som har så liten tro på andre mennesker at du ikke tror de har noe godt i seg. Hvis det gode bare er gud, mener jeg. La meg spørre deg om en ting - er alle i din familie og alle dine venner kristne? Mange ateister bruker lidelse og ondskap som argument mot Gud, og du er tydeligvis en av dem. Noen i min familie er kristne, de andre er så langt jeg vet, ateister. Mange av mine venner er ateister. Gud er opphavet til godhet, ja. Men det betyr ikke at mennesker ikke kan være gode, hvis det er det du sier. Mennesker er gode siden de er skapt i Guds bilde, og vi har samvittighet og evne til å velge mellom godt og ondt. Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Kanskje fordi vi er siviliserte og har lover om slikt Ph.D? Og hvis jeg har andre meninger om hva det vil si å være sivilisert? Skal jeg følge Gaddafi hvis jeg bor i hans land? Nei, man skal følge sin egen overbevisning, og endre menneskers syn på moral dersom jeg mener at det trengs. Du må gjerne følge din egen overbevisning, men ikke bli forundret om et par uniformerte menn putter håndjern på deg. Det er jeg villig til å gjennomgå. Mahatma Gandhi opplevde det samme. Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Forklar uselviskhet. Lars er et godt menneske, men han har dårlig råd og må forsørge sine 12 sultne barn. Olav er steril og har ingen barn selv, så han velger å gi bort halvparten av sin formue til Lars, selv om han kunne brukt pengene til å pusse opp huset sitt og kjøpt en skikkelig stilig bil og levd livet sitt mye bedre hvis han kunne bruke pengene på seg selv. Evolusjon? Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 "Kristendom - troen på at en jødisk zombie kan få deg til å leve evig hvis du symbolisk spiser kjøttet hans og forteller han telepatisk at du aksepterer han som din mester, så han kan fjerne en ond kraft fra sjela di, som eksisterer fordi en kvinne skapt av et ribbein ble overbevist av en snakkende slange til å spise et eple fra et tre" Hva er verdens korteste vits? Svar: Gud 4 Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 tobias: Føler du at dine innlegg bidrar til en lærerik debatt, eller er du bare ute etter å være drittsekk? Lenke til kommentar
about Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Mange ateister bruker lidelse og ondskap som argument mot Gud, og du er tydeligvis en av dem. Noen i min familie er kristne, de andre er så langt jeg vet, ateister. Mange av mine venner er ateister. Gud er opphavet til godhet, ja. Men det betyr ikke at mennesker ikke kan være gode, hvis det er det du sier. Mennesker er gode siden de er skapt i Guds bilde, og vi har samvittighet og evne til å velge mellom godt og ondt. For min egen del trenger jeg egentlig ingen argumenter mot guds eksistens. Det finnes ingen tvil. Vi er i det minste enige om en ting - mennesket har samvittighet og evne til å velge mellom godt og ondt. Dog er det din mor og far som lærer deg hva som er rett og galt, ikke gud. Hva som defineres som rett og galt er jo i stor grad basert på normer og lover, hvilket er menneskeskapte. Dette videreføres fra foreldre til barn, og dette er absolutt ikke "guds verk". Jeg er nysgjerrig på hva du mener om himmel og helvete - stadiet etter døden? Hva er kriteriet for å komme til himmelen? Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Nei, men jeg er egentlig litt interessert i å snu spørsmålet i emnetittelen på hode. Hvordan kan mennesker leve MED tro? Ta f.eks kristendommen. Hvilken del av en 2000 år gammel eventyrfortelling er det som gir mening i dag? Har det noe med frykt for døden å gjøre? At mennesker er så redd for å dø, så de overbeviser seg selv at det er et liv etter dette også? Har det noe med oppvekst og tradisjoner å gjøre? Eller har man rett og slett mistet troen på menneskeheten og alt annet at det eneste som gir mening og trøst i dette livet er denne "magiske" boka og troen på "Den hellige ånd" Lenke til kommentar
Ph.D Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 For å komme til himmelen må du tro på Jesu forsoningsverk. Og troen er synlig gjennom dine gjerninger. Men det er selve troen som frelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå