тurbonєℓℓo Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Religion er ingen hyllest til individualismen. Jeg tror på nudismen, den nakene sannhet hehe.. Når jeg hører religion tenker jeg krig, misshandling og pedofili. Skeptisk til veldig religiøse mennesker. Folk som trenger å skjule seg bak noe. Sykt at folk trenger bud for å forstå at man ikke skal slå, stjele osv. Det er for eksempel vanlig å assosiere "Katolisisme" med "Pedofili" og "Sterk overdreven overtro" .... Lenke til kommentar
ciao Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 En annen ting som er litt morsomt er at folk oftes har religionen de har vokste opp med. Hadde man blitt født et annet sted i verden hadde man mest sannsynelig trodd på noe annet. Er litt av noen gamblere de religiøse som vil et sted etter døden Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 En annen ting som er litt morsomt er at folk oftes har religionen de har vokste opp med. Hadde man blitt født et annet sted i verden hadde man mest sannsynelig trodd på noe annet. Er litt av noen gamblere de religiøse som vil et sted etter døden Jepp. Helt sant. De som kaller seg kristne, ville, dersom de ble født i India (for eksempel) sannsynligvis vært hinduister, og ikke kristne. Det kunne hende at de, i stedet for å sitte for seg selv å gruble på "guds vilje, hans forhåndsbestemte mening med deres liv etc" - gått rundt å messet: "Hare Krishna, hare hare, krishna krisna hare hare, krishna" - om og om igjen, og blitt helt ømme i hodet etter fem timers konstant messing av navnet "Hare krishna" ... Og det ville vært akkurat like meningsløst som det de kristne gjør når de sitter for seg selv å grubler over "guds vilje og hans forhåndsbestemte mening med deres liv etc.." Lenke til kommentar
ciao Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 hehehe godt noen er enige Hare krishna, amen 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Å leve som ateist er et rent hellvette, bokstavelig talt. Livet mitt er fyllt med synd fra jeg står opp til jeg legger meg. Jeg tror ikke på gud, jeg missbruker hans navn, jeg jobber på søndag, jeg onanerer og har sex utenfor ekteskap, jeg synes homofili er greit, men ikke pedofili. Jeg lyver når jeg må, og kunne godt ha tenkt meg litt action med alle milfsa som kommer innom jobben. Syndige syndige tanker. Jeg bruker 15000 kr på tv, men orker ikke bruke 200 på redd barna. Jeg er en kynisk, kald, sjeleløs og ond ateist. Jeg burde egentlig brenne, lenge og vell;) 8 Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 26. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2011 At jeg ikke har kommet med så mye innspill i tråden skyldes ikke at jeg har glemt den, det ble bare veldig vanskelig etterhvert. Etter de flestes innspill her å dømme startet jeg med et litt navivt spørsmål, der jeg hadde i baktankene tro som noe positivt. Etter å ha lest de fleste innspillene som kom på spørsmålet tror jeg (gisp!) at jeg skal fortsette å holde meg unna religion. Skjønner at det er mye som ikke er positivt med det, jeg har nok kanskje vært ganske heldig som har vært forskånet fra fundamentalister som det nevnes mye her og har hatt et ganske positivt bilde av religion. Foruten at jeg leste Erich Fromm's analyse av Luthers og Calvins lære (i "Flukten fra friheten"*) i sommer og det gav meg sannelig ikke et mye positivt bilde. Lærte at ateister ikke trengte å ikke tro på noe, da. Det med at en kan tro på UFO-lignende ting og samtidig være ateist var nytt for meg:) Så må jeg ta litt med at jeg ble litt forskrekket over hvor fort folk anntok at jeg var personlig kristen. Jeg nevnte ikke noe om kristendom, det kunne vært en annen religion, uansett er det ikke mitt utgangspunkt i det hele tatt. Forsøker så godt det lar seg gjøre å holde meg på trygg distanse fra religion. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Så må jeg ta litt med at jeg ble litt forskrekket over hvor fort folk anntok at jeg var personlig kristen. Jeg nevnte ikke noe om kristendom, det kunne vært en annen religion Det er jo ikke så rart siden du skrev dette: Jeg tenker at det hadde vært fint å ha noe å se opp til, noe å strekke seg etter, et forbilde, noe større enn meg selv, en enhet jeg kunne tenke at stod bak meg, som kunne forsvare handlingene mineKristendom er den eneste religionen hvor tro alene, og ikke handlinger fører til frelse. Alle andre former for teisme med mulig frelse etter døden krever at du forsvarer dine egne handlinger selv ovenfor de(n) guden(e). Endret 26. juli 2011 av O3K Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Kristendom er den eneste religionen hvor tro alene, og ikke handlinger fører til frelse. Alle andre former for teisme med mulig frelse etter døden krever at du forsvarer dine egne handlinger selv ovenfor de(n) guden(e). Akkurat det hørtes veldig spennende ut. Hva med katolikker? Skrifting, dåp, sakramentene??? Du spesifiserer alle former for gudetro med mulig frelse. Eksempler? Tenker på gresk eller keltisk. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Kristendom er den eneste religionen hvor tro alene, og ikke handlinger fører til frelse. Alle andre former for teisme med mulig frelse etter døden krever at du forsvarer dine egne handlinger selv ovenfor de(n) guden(e). Ikke helt sikker på om det er den eneste religionen, men hvis du faktisk leser Bibelen så er det nok av ting du må gjøre for å være verdig Jesus. Det er vel heller slik at mange kristne har valgt å ignorere alt utenom de aller enkleste kravene. Evt. forkynnere har frontet det aller enkleste for å gjøre det lettere å skaffe flere medlemmer. 1 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Kristendom er den eneste religionen hvor tro alene, og ikke handlinger fører til frelse. Alle andre former for teisme med mulig frelse etter døden krever at du forsvarer dine egne handlinger selv ovenfor de(n) guden(e). Ikke helt sikker på om det er den eneste religionen, men hvis du faktisk leser Bibelen så er det nok av ting du må gjøre for å være verdig Jesus. Det er vel heller slik at mange kristne har valgt å ignorere alt utenom de aller enkleste kravene. Evt. forkynnere har frontet det aller enkleste for å gjøre det lettere å skaffe flere medlemmer. Disse snuttene er ganske bra, spesielt "Do you believe in A? No." "B? No." "C? No." +++++++++ "Q" No." "Ikke Q??? Ateist!!!" Hvilket understreker Richard Dawkins' poeng: alle er jo ateister ift den troen du har valgt å ikke tro på - dvs, alle untatt din egen. Endret 27. juli 2011 av phydeaux Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 At jeg ikke har kommet med så mye innspill i tråden skyldes ikke at jeg har glemt den, det ble bare veldig vanskelig etterhvert. Etter de flestes innspill her å dømme startet jeg med et litt navivt spørsmål, der jeg hadde i baktankene tro som noe positivt. Etter å ha lest de fleste innspillene som kom på spørsmålet tror jeg (gisp!) at jeg skal fortsette å holde meg unna religion. Skjønner at det er mye som ikke er positivt med det, jeg har nok kanskje vært ganske heldig som har vært forskånet fra fundamentalister som det nevnes mye her og har hatt et ganske positivt bilde av religion. Foruten at jeg leste Erich Fromm's analyse av Luthers og Calvins lære (i "Flukten fra friheten"*) i sommer og det gav meg sannelig ikke et mye positivt bilde. Lærte at ateister ikke trengte å ikke tro på noe, da. Det med at en kan tro på UFO-lignende ting og samtidig være ateist var nytt for meg:) Så må jeg ta litt med at jeg ble litt forskrekket over hvor fort folk anntok at jeg var personlig kristen. Jeg nevnte ikke noe om kristendom, det kunne vært en annen religion, uansett er det ikke mitt utgangspunkt i det hele tatt. Forsøker så godt det lar seg gjøre å holde meg på trygg distanse fra religion. Ateist er "uten gud" mange religioner, som feks buddisme, kan praktiseres av ateister i en viss form. UFOer er en vitendkapelig observasjon, som enten er sann eller usann. Om du mener de eksisterer eller ikke må du selv bedømme ut fra fakta. Ellers er ikke troen på ufoer ulik troen på en gud, da de baserer seg stort sett på det samme (jeg tror mer på ufoer enn på gud). Det er for min del snakk om formaliteter, som at jeg "tror" ikke det finnes liv på andre planeter, men jeg finner det statistisk sannaynlig, og velger derfor å anta at det stemmer. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 UFOer eksisterer jo, det vet jo alle. Uidentifisert Flyvende Objekt. Hvorvidt UFOer er aliens eller ei, er vel heller det som folk er usikre på 2 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 UFOer eksisterer jo, det vet jo alle. Uidentifisert Flyvende Objekt. Hvorvidt UFOer er aliens eller ei, er vel heller det som folk er usikre på Er ikke alle observasjoner der man med sikkerhet kan fastslå at det er flyvende, eller et objekt en gang:) Lenke til kommentar
salvatore- Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 UFO er overvurdert, og synsing og troing er lov i dagens samfunn, alle vil ha noe å tro på uavhengig om det er religion, UFO, Nissen, Tannfeen eller troll og monster. Mye tyder på at dette stort sett ikke finnes, men det er vel det som er med ordet TRO; Det finnes ingen grenser Lenke til kommentar
O3K Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Akkurat det hørtes veldig spennende ut. Hva med katolikker? Skrifting, dåp, sakramentene??? Du spesifiserer alle former for gudetro med mulig frelse. Eksempler? Tenker på gresk eller keltisk. Var nok litt for kjapp med å uttale meg om absolutt alle former for gudetro med frelse. Jeg burde heller ha påpekt at kristendom er den eneste av dagens dominerende religioner, kanskje med ekstra fokus på protestantismen. Men jeg tviler på at det er mange brukere her som tror på gresk eller keltisk gudetro. Og selv om det var noen så virker det litt rart at de skulle anse gudene sine som noen som kan forsvare ens handlinger. Innen keltisk teisme er det svært lite som er bevart, så nøyaktig hva døden innebærer der er det vanskelig å si, og innen gresk teisme er det såvidt jeg vet ingen "forskjellsbehandling" av døde. Angående katolisisme så kommer frelsen gjennom tro på Jesus Kristus, Guds sønn, overholdelse av de ti bud og mottakelse av sakramentene, så der har du litt "arbeid". Ikke at det å motta noe er mye arbeid, samt at de ti bud er passive bud, så fremst den katolske kirke ikke følger de ti budene som faktisk ble nedskrevet, men såvidt jeg vet er det ingen av verdenskirkene som følger de virkelige ti bud. Ikke helt sikker på om det er den eneste religionen, men hvis du faktisk leser Bibelen så er det nok av ting du må gjøre for å være verdig Jesus. For å sitere noe som ble sitert i videoen du postet: «Hva står skrevet i loven?» sa Jesus. «Hva leser du der?» Han svarte: «Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din kraft og av all din forstand, og din neste som deg selv.» Da sa Jesus: «Du svarte rett. Gjør det, så skal du leve.Akkurat som resten av bibelen så kan man plukke blant Jesus' utsagn også. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 UFO er overvurdert, og synsing og troing er lov i dagens samfunn, alle vil ha noe å tro på uavhengig om det er religion, UFO, Nissen, Tannfeen eller troll og monster. Mye tyder på at dette stort sett ikke finnes, men det er vel det som er med ordet TRO; Det finnes ingen grenser Det morsomme er jo at det er de samme observasjonene man ibdg kaller UFO, som for 500år siden ble kallt engler Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 og innen gresk teisme er det såvidt jeg vet ingen "forskjellsbehandling" av døde. Det var ikke meningen å kverrulere, men dersom du hadde grunnlag for å si det du sa, så hadde det vært mucho interessanté å lære seg. Gresk religion har faktisk forskjellsbehandling. Hades har sitt dødsrike, men det er også de elysiske øyer eller sletter, der helter, rettferdige og de i slekt med gudene kom. Lenke til kommentar
Pseudopod Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 UFO er overvurdert, og synsing og troing er lov i dagens samfunn, alle vil ha noe å tro på uavhengig om det er religion, UFO, Nissen, Tannfeen eller troll og monster. Mye tyder på at dette stort sett ikke finnes, men det er vel det som er med ordet TRO; Det finnes ingen grenser Det morsomme er jo at det er de samme observasjonene man ibdg kaller UFO, som for 500år siden ble kallt engler Og da følger det så klart at de som ble snakket til av engler for 500 år siden er de som blir bortført av UFOer i dag 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 UFO er overvurdert, og synsing og troing er lov i dagens samfunn, alle vil ha noe å tro på uavhengig om det er religion, UFO, Nissen, Tannfeen eller troll og monster. Mye tyder på at dette stort sett ikke finnes, men det er vel det som er med ordet TRO; Det finnes ingen grenser Det morsomme er jo at det er de samme observasjonene man ibdg kaller UFO, som for 500år siden ble kallt engler Og da følger det så klart at de som ble snakket til av engler for 500 år siden er de som blir bortført av UFOer i dag Selvfølgelig. De har opplevd "noe" de ikke kan forklare, og da hjernen kjører da en "gjenkjennelses" prosedyre og konkluderer med at det må være engler/UFOer, siden det er det som den har hørt om. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Å tro er en tankekonstruksjon produsert av egoet. Jeg ønsker å leve et liv uten egoets innflytelse. Det er det som er det "gode liv". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå