тurbonєℓℓo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. Det er jeg uenig i. Det er ikke hykkelersk. Å hykle betyr å si noe, og mene noe annet.... hvis man sier at man tror på spøkelser (overnaturlige) men ikke på Gud (overnaturlig) .... Da er ikke dette hyklersk... Man tror altså på noe overnaturlig, men ikke Gud etc... Om det er noe bedre kan jo diskuteres men man er i alle fall IKKE hyklersk! Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Hva om man tror på vitenskap og forskning ? er det noe eget ord for det? Man studerer vitenskap og forskning. Her tror man ikke noe som helst, man blir servert fakta som man lærer av . Og den lærdommen tar man inn over seg som nyttig lærdom. I motsettning til troen der man må ta inn over seg at det man har lært om dagen er noe man fortsatt tror på og således bare lever videre med sin uvitenhet... Endret 26. juni 2011 av turbonello Lenke til kommentar
FredTrump Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hva om man tror på vitenskap og forskning ? er det noe eget ord for det? Man studerer vitenskap og forskning. Her tror man ikke noe som helst, man blir servert fakta som man lærer av . Og den lærdommen tar man inn over seg som nyttig lærdom. I motsettning til troen der man må ta inn over seg at det man har lært om dagen er noe man fortsatt tror på og således bare lever videre med sin uvitenhet... Empirisk tro? Lenke til kommentar
erlendeg Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Tro dette her? google.søk Michael Tsarion Age of Manipulation Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 hmm... lurer på hvordan det går ann å leve med tro forresten. Føler meg sånn mitt mellom nesten. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Tro dette her? google.søk Michael Tsarion Age of Manipulation Du poster denne i alle tråder du deltar i? 1 Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. Det er jeg uenig i. Det er ikke hykkelersk. Å hykle betyr å si noe, og mene noe annet.... hvis man sier at man tror på spøkelser (overnaturlige) men ikke på Gud (overnaturlig) .... Da er ikke dette hyklersk... Man tror altså på noe overnaturlig, men ikke Gud etc... Om det er noe bedre kan jo diskuteres men man er i alle fall IKKE hyklersk! Inkonsekvent kan vi kalle det. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Nei, jeg burde kanskje formulert meg bedre. Jeg mente de som avskriver Gud nettopp fordi det er overnaturlig, men likevel tror på andre overnaturlige ting. Jeg tror folk flest legger mer til grunne enn kun "det er overnaturlig" for å avvise guder. Iallefall de som samtidig tror på noe annet overnaturlig. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. Hvorfor det? Det er hyklersk å tro på gud og ikke tro på thor og odin? Nei, det har jeg heller ikke sagt, men det er hyklersk å ikke tro på Gud kun fordi det er overnaturlig, men likevel tro på andre overnaturlige ting. Så om man først tror på "noe" som er overnaturlig, så MÅ man tro på alt? DVs at kristne som ikke tror på alver, hagenisser, spøkelser etc etc er hyklere? 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hva om man tror på vitenskap og forskning ? er det noe eget ord for det? Man studerer vitenskap og forskning. Her tror man ikke noe som helst, man blir servert fakta som man lærer av . Og den lærdommen tar man inn over seg som nyttig lærdom. I motsettning til troen der man må ta inn over seg at det man har lært om dagen er noe man fortsatt tror på og således bare lever videre med sin uvitenhet... Empirisk tro? Aldri hørt om det... Poenget er jo at empiri er er vitenskapelige undersøkelser av virkeligheten. Empiriske erfaringer er opplevelser som ikke bygger på filosofiske resonnement, men på virkelige erfaringer, undersøkelser og eksperiment. Man behøver ikke tro på dette på samme måte som man tror på overnaturlige vesner, religiøse doktriner, dom etter døden og liknende... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. Det er jeg uenig i. Det er ikke hykkelersk. Å hykle betyr å si noe, og mene noe annet.... hvis man sier at man tror på spøkelser (overnaturlige) men ikke på Gud (overnaturlig) .... Da er ikke dette hyklersk... Man tror altså på noe overnaturlig, men ikke Gud etc... Om det er noe bedre kan jo diskuteres men man er i alle fall IKKE hyklersk! Inkonsekvent kan vi kalle det. Ja, det er jeg enig i. Man kan jo lure på hvordan et menneske som ikke tror på Gud, kan få seg til å tro på spøkelser/gjenferd/ånder etc... Men jeg vil tro at de fleste som har hatt en gudstro, men som etterhvert har følt og opplevd at denne gudstroen har revnet på grunn av at ting som begynte å bli veldig ulogisk ved troen, og ikke lenger passet med det virkelighetsbildet en har dannet seg ved tiden via erfaring, observasjon og kunnskap, logikk etc. også oppgir all tro på alt annet liknende, slik som spøkelser, ånder, gjenferd etc... Endret 26. juni 2011 av turbonello Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hva om man tror på vitenskap og forskning ? er det noe eget ord for det? Rasjonell, intelligent eller empiriker er vel alle treffende? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hva om man tror på vitenskap og forskning ? er det noe eget ord for det? Rasjonell, intelligent eller empiriker er vel alle treffende? Nei, naturalist. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hva om man tror på vitenskap og forskning ? er det noe eget ord for det? Rasjonell, intelligent eller empiriker er vel alle treffende? Nei, naturalist. Tenkte du på naturist? 1 Lenke til kommentar
oppvaskkost Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 ..all tro på alt annet liknende, slik som spøkelser, ånder, gjenferd etc... Det som skiller gudetro fra tro på spøkelser, ånder, gjenferd etc. er vel at guderne regnes for å være kokkene som har kokt i hop hele den universelle kjøttsuppa, mens de andre raringene bare er mennesker som egentlig er døde og begravde. For å tro at de sistnevnte finnes trenger man bare ei forestilling om at mennesket har en sjel som fortsetter å eksistere etter at kroppen er kompost. Denne forestillinga tror jeg er ganske utbredt, kanskje til og med hos en del ateister. 2 Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 naturist - hørers ut som noe nudist grier ..haha 1 Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 tror ikke på noe sånt tull. Mennesker har sikkert vert apekatter i hundre millioner år og har utviklet seg seint med tiden. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Jeg tror på det som kan bevises vitenskapelig, og det som jeg opplever selv. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 tror ikke på noe sånt tull. Mennesker har sikkert vert apekatter i hundre millioner år og har utviklet seg seint med tiden. Mennesker har ikke vært aper og så utviklet oss videre, vi ER aper den dag i dag og vil med stor sannsynlighet forbli aper i uoverskuelig fremtid før vi ved en eller annen anledning finner ut at vi skiller oss så mye fra resten av apene at vi kan kalle oss noe annet. Det er tross alt ikke mer enn røffe 6 millioner år siden at vi skilte lag med sjimpansene (de så SÅKLART ikke slik ut den gangen som de gjør i dag....).. Hvis vi bruker eiffel tårnet i Paris som et mål for hvor lenge det har eksistert liv på jorden så har vi som mennesker eksistert like lenge som tykkelsen på lakken helt øverst på tårnet.... Er det fremdeles noen som tror at noen av verdens guder hadde giddet å vente den tiden det har tatt evolusjon å få frem en art som var intelligent nok til å til be den/de gud(ene)? Skjønner ikke hvorfor noen tror det er så utrolig vanskelig, ja nesten utenkelig, å leve livet uten å tro på påstandene om en eller flere guder jeg..... Spørsmålet burde heller vært hvordan i all verden de som tror på en gud klarer å leve i et opplyst samfunn der slike påstander blir bare mer og mer absurde og idiotiske..... 3 Lenke til kommentar
ciao Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Religion er ingen hyllest til individualismen. Jeg tror på nudismen, den nakene sannhet hehe.. Når jeg hører religion tenker jeg krig, misshandling og pedofili. Skeptisk til veldig religiøse mennesker. Folk som trenger å skjule seg bak noe. Sykt at folk trenger bud for å forstå at man ikke skal slå, stjele osv. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå