Strappado Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg tenker at det hadde vært fint å ha noe å se opp til, noe å strekke seg etter, et forbilde, noe større enn meg selv, en enhet jeg kunne tenke at stod bak meg, som kunne forsvare handlingene mine og hjelpe meg med å gjøre ting som gjør at livet blir givende. Her har du noe å strekke deg etter: Så er det andre positive ting med f.eks. det med at det ikke nødvendigvis trenger å være slutt etter at en dør Man kan jo for eksempel havne i Helvete og brenne der til evig tid. Det er noe jeg klarer å leve fint uten å tenke på. Som du kanskje skjønner, så er det såpass mange negative ting med bildet av Gud at det er ikke noe jeg savner på noen måte. 4 Lenke til kommentar
SpinozaSittSkjegg Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Hei, Lurer på dette med hvordan leve uten å tro på noe? Dere som lever som ateister, hvordan takler dere det? Jeg synes at det virker vanskelig, og derfor hadde jeg satt pris på noen innspill. Ikke teoretiske angående om det eksisterer noe i retning av guddom eller ikke, men hvordan klare seg i det daglige liv så å si. Jeg tenker at det hadde vært fint å ha noe å se opp til, noe å strekke seg etter, et forbilde, noe større enn meg selv, en enhet jeg kunne tenke at stod bak meg, som kunne forsvare handlingene mine og hjelpe meg med å gjøre ting som gjør at livet blir givende. Dette det jeg hovedsakelig savner ved ikke å ha en tro. Så er det andre positive ting med f.eks. det med at det ikke nødvendigvis trenger å være slutt etter at en dør, felleskapet med andre mennesker osv. Du må ikke skjære alle ateister under samme kam, mange ateister er troende på noe annet enn Gud. Det er mange ateister som tror på blant annet karma eller scientologi m.m. Jeg personlig er ikke religiøs av noe slag, men jeg tror på ting som ikke er bevist, fordi det passer inn i mitt verdensbilde. Jeg tror heller ikke det er en slutt, ettersom jeg mener at universet går i en evig sirkel hvor alt skjer om og om igjen. Da er det deilig å tro at jeg har levd det samme livet uendelig mange ganger før og kommer til å gjøre det uendelig mange ganger igjen. Samtidig virker det ikke så ille å dø når du tror at det ikke har noen konsekvenser. Angående det å ha noe å se opp til eller et forbilde er det jo bare å velge og vrake mellom idoler. Hvis du ikke tror på Gud trenger du ikke å måtte forsvare handlingene dine, så det trenger du ikke bekymre deg for Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Du må ikke skjære alle ateister under samme kam, mange ateister er troende på noe annet enn Gud. Det er mange ateister som tror på blant annet karma eller scientologi m.m. Uh... Atheist - a person who denies or disbelieves the existence of a supreme being or beings. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Det var ikke det han siktet til. Man kan tro på karma og samtidig være ateist. Å tro på karma innebærer ikke å tro på noe vesen. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Jeg likestiller Karma med gudetro, så det blir litt feil for min del. Lenke til kommentar
SpinozaSittSkjegg Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Du må ikke skjære alle ateister under samme kam, mange ateister er troende på noe annet enn Gud. Det er mange ateister som tror på blant annet karma eller scientologi m.m. Uh... Atheist - a person who denies or disbelieves the existence of a supreme being or beings. Ateister kan tro på reinkarnasjon, spøkelser, at man har en sjel eller fri vilje, de kan også tro at en haug med romvesener ble sluppet inn i en vulkan av en ond slavedriver og deres fortapte sjeler gir mennesker depresjoner (scientologi) Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Teknisk sett er det vel korrekt... Uansett hvor feil det klanger. Lenke til kommentar
SpinozaSittSkjegg Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Teknisk sett er det vel korrekt... Uansett hvor feil det klanger. Jeg er enig, jeg syns det blir litt hyklersk å tro på nevnte eksempler når du har akkurat like stor/liten grunn til å tro på Gud. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juni 2011 Del Skrevet 24. juni 2011 Teknisk sett er det vel korrekt... Uansett hvor feil det klanger. Kanskje du blander ateist med ikke-religiøs? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Teknisk sett er det vel korrekt... Uansett hvor feil det klanger. Jeg er enig, jeg syns det blir litt hyklersk å tro på nevnte eksempler når du har akkurat like stor/liten grunn til å tro på Gud. Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Man må ikke gå fra å tro på gud til å ikke tro på noe... Man kan jo vektlegge andre ting her i livet.. Det finnes veldig mye å tro på. Troen på et overnaturlig vesen gir ikke livet noe mer mening enn det du gjør det til selv... Tro er dessuten noe som baserer seg på usikkerhet og uvitenhet, og hvor det egentlig ikke finnes noe svar... Men uansett: Gud er ideenes idé, ... det har opphav i filosofien og utbrodert av filosofer og tenkere. Jeg finner det meningsfullt å studere tro og religion, samt utforske alle de definisjoner og liknende ulike folk har på sin Gud.. etc.. 1 Lenke til kommentar
SpinozaSittSkjegg Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. Endret 25. juni 2011 av SpinozaSittSkjegg Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. Hvorfor det? Det er hyklersk å tro på gud og ikke tro på thor og odin? Lenke til kommentar
FredTrump Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Hvis jeg ikke tilhører noen religion, kan jeg da tro på Gud? Eller er det mer korrekt at jeg sier at jeg tror på den høyeste vesen. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. En person som tror på noe overnaturlig må da ikke tro på absolutt ALT som er overnaturlig. F.eks. En buddhist er da ikke hyklersk fordi han/hun tror på reinkarnasjon, men ikke på guder. Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Hvis jeg ikke tilhører noen religion, kan jeg da tro på Gud? Eller er det mer korrekt at jeg sier at jeg tror på den høyeste vesen. Hvis du ikke tilhører en religion, men tror på gud eller gudelignende vesener, så må du for all del ikke si det til noen! For da kan det i verste fall ende med en ny religion! --- BalleB Lenke til kommentar
FredTrump Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Hvis jeg ikke tilhører noen religion, kan jeg da tro på Gud? Eller er det mer korrekt at jeg sier at jeg tror på den høyeste vesen. Hvis du ikke tilhører en religion, men tror på gud eller gudelignende vesener, så må du for all del ikke si det til noen! For da kan det i verste fall ende med en ny religion! --- BalleB Neida, du er for nervøs. Ta deg en Nuggatti skive. Jeg har søkt nå og kommet fram at hvis jeg tror på gud, men ikke tilhører noen religioner er jeg enten deitist eller monotist (Monotheism). Vet ikke helt hvordan det siste staves. Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Deist eller teist, ja. Mono- og polyteisme forteller deg om det er én eller flere guder. Om man tror på gud og tilhører en religion så er man likevel teist. Lenke til kommentar
SpinozaSittSkjegg Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Du e vell ikke hyklersk om du ikke er kommunist (akommunist - ateist) men i steden stemmer høyre (politisk aktiv - religiøs) Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. Hvorfor det? Det er hyklersk å tro på gud og ikke tro på thor og odin? Nei, det har jeg heller ikke sagt, men det er hyklersk å ikke tro på Gud kun fordi det er overnaturlig, men likevel tro på andre overnaturlige ting. Nei, men du er litt hyklersk hvis du ikke tror på Gud fordi det er overnaturlig, men istedet tror på spøkelser som er overnaturlige. En person som tror på noe overnaturlig må da ikke tro på absolutt ALT som er overnaturlig. F.eks. En buddhist er da ikke hyklersk fordi han/hun tror på reinkarnasjon, men ikke på guder. Nei, jeg burde kanskje formulert meg bedre. Jeg mente de som avskriver Gud nettopp fordi det er overnaturlig, men likevel tror på andre overnaturlige ting. Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hva om man tror på vitenskap og forskning ? er det noe eget ord for det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå