Gå til innhold

Noen forslag til kjøp av nytt headsett?

Anbefalte innlegg

Ja hvis jeg bestiller fra nett, så er det fra amazon ;) Okei. Takk :) Var litt usikker på hvilket av de to jeg skulle velge, men da går jeg for ATH-M50 ;)

NB! ath m50 egner seg ikke særlig bra til bærbart (ipod etc). Det at nominell impedanse (ohm) er lav betyr ikke at øreklokkene egner seg til bærbart med tanke på hvor høyt du kan spille. Strengt talt er ikke ohm det avgjørende så lenge det er innenfor spesifikasjonene til det utstyret du skal bruke det på. (Jeg sier selvsagt ikke at du skal kjøpe øreklokker med nominell impedans på 600ohm. Lav ohm betyr derimot ikke at øreklokkene spiller høyt nok på bærbart.)

Det som er viktig er følsomhet som oppgis i dB (desibel). Ath m50 er på kun 99 dB noe som er litt lavt for bruk til bærbart. Vil anbefale deg øreklokker som har følsomhet på 105 dB eller mer. Har selv Sennheiser hd598 på 112 dB som jeg synes er passelig for mitt bærbare, men for litt strømsvake mp3-spillere vil det kanskje være litt i grenseland for hva som er akseptabelt lydnivå. Uansett, desto høyere følsomhet (dB) desto bedre, men 112dB er vel nok med mindre man vil spille farlig høyt. :p

Ville også sjekket denne siden for å sammenligne øreklokker. Her kan du legge inn flere øreklokker for å få fram grafer som viser hvor høyt de forskjellige spiller ved alle frekvenser. Kjekt hvis du f.eks. vet at du liker "det-og-det" ved en øreklokke men kunne tenkt deg f.eks. mer tilbaketrukken diskant eller mer bass sammenlignet med den/de aktuelle øreklokkene.

DT770 (pro) 32 ohm har en fyldig bass. Høyfrekvente toner som cymbaler, skarptrommer etc er også ganske tydelig. Stemmer etc (mellomtone) er litt tilbaketrukken i forhold til bass og diskant. Dette kommer ganske tydelig frem i grafen (se link ovenfor) pga toppene i begynnelsen og slutten av grafen. DT770 har høy morofaktor,vanvittig bra byggekvalitet og er komfortable. I tillegg er de også ganske brukbart isolert, så lyd lekker mindre inn/ut noe som er et klart pluss ved utendørsbruk. (Hvis du skal høre på klassisk eller annen "raffinert" musikk er disse lydmessig et dårlig valg). Jeg digger dt770, men klarer ikke å høre på de i lengden pga diskanten er litt for skarp.

DT770 32ohm er dessverre på kun 96 dB noe som gjør at også disse egentlig ikke er godt egnet til bærbart. Hadde disse selv tidligere, og på bærbart ble lydnivået litt for lavt når jeg ville "skru opp litt".

Avklarende eksempel: Øreklokkene jeg har, sennheiser hd598, er mer velbalansert enn dt770 og er dermed en bedre allrounder, det vil si at volumet på alle frekvenser er omtrent like høyt. De funker fra alt til metal til hip-hop og blues og jazz. Disse egner seg derimot ikke til utendørsbrukt siden de er åpne, dvs null isolering! Sammenlign gjerne grafene på siden som er linket til ovenfor. Ath m50 er en mellomting av dt770 og hd598.

Når det kommer til komfort er hd598 enda bedre enn dt770, men byggekvaliteten er ikke i nærheten(,den er helt akseptabel men etter å ha kjent på dt770 virker alt pinglete :p ). Jeg tror dessverre sennheiser ikke har noen passende lukkede øreklokker, men ville sjekket da de har gode produkter.

Kort oppsummert:

Søk etter lukkede øreklokker med høyest mulig dB (105dB +) og selvsagt passende nominell impedans til bærbart (f.eks. 30-80ohm). En flat graf, gjerne med litt topp i bunn vil antakelig være det bedre lydbildet etter slik jeg forstår beskrivelsen din av ønsket lydkarakter. Merk at "riktig" graf/lydbilde ikke er det samme som god lyd, så hør alltid produktet før du kjøper hvis det lar seg gjøre.

(Hvis valget står mellom dt770 og ath m50 tror jeg sistnevnte er et bedre og tryggere valg pga de har høyere følsomhet og er mer portabel, samt bedre allround øreklokker.)

Har sånn delvis bestemt meg for ath m50 tror jeg. Et spørsmål. Har en iPod touch 3G. Tror du den vil kjøre dem greit, eller burde jeg slenge med en fiio e5 bare for å være sikker liksom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfaring med to stk:

Sennheiser HD959, beste hodesettet jeg har hatt, ligger i prisklassen men er ikke lukket helt.

Ultrasone HFI 550 er søppel men høres greit ut på høyt volum. Tingen er at det totalt mangler bass, selv om alt er veldig tydelig såklart. Lå på ca 1000 kr når jeg kjøpte det så styr unna :)

Jeg ville uansett ha sjekka ut noe av Sennheiser.

Lenke til kommentar

En flat frekvensgraf er ikke det samme som flat gjengivelse av frekvensområdet (når vi snakker om hodetelefoner)... Flat graf fra 1000Hz og ned vil gi veldig lite bass/mellombass og vil høres veldig rart ut.

Selv AKG K701 som regnes som tynn i bassen har 3-4dB heving av bass.

Ellers helt enig i at HD598 er en bra hodetelefon i prisklassen og som du ser har også den 3-4dB heving av bassområdet fra ca. 500Hz ned til 50Hz.

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID[]=2851

Godt mulig jeg skriver feil med tanke på uttrykk (flat graf/flat gjengivelse) som du nevner, men jeg tror du skjønte hva jeg mente ;)

Jeg er klar over at hd598 har en heving i bassen/nedre mellomtone, men til noen musikksjangre hadde det vært fordelaktig uten...imo. Men for å være mest mulig allround så har sennheiser truffet svært bra ;)

Ja hvis jeg bestiller fra nett, så er det fra amazon ;) Okei. Takk :) Var litt usikker på hvilket av de to jeg skulle velge, men da går jeg for ATH-M50 ;)

(Hvis valget står mellom dt770 og ath m50 tror jeg sistnevnte er et bedre og tryggere valg pga de har høyere følsomhet og er mer portabel, samt bedre allround øreklokker.)

Har sånn delvis bestemt meg for ath m50 tror jeg. Et spørsmål. Har en iPod touch 3G. Tror du den vil kjøre dem greit, eller burde jeg slenge med en fiio e5 bare for å være sikker liksom?

Tror du blir fornøyd med de ja, spesielt hvis bar1 har riktig i at bærbart klarer å drive disse bra nok :) Hvis du har mulighet til å prøve vil jeg absolutt anbefale det. Hjelper lite at alle digger noe hvis det ikke passer dine ører.

(Nå vet jeg ikke hvordan iphone yter sammenlignet med mp3-spiller o.l...)

edit: kom på at jeg på pc'en har koblet øreklokkene til line-out istedenfor heaphone-out, i tillegg til at jeg har på lydstyrke-utjevning. Med begge disse instillingene blir volumet merkbart reduserer, så ath m50 er vel lettdrevne nok vil jeg tro. Kanskje de som jobber i lyd og bilde har dårlig hørsel? :p

Endret av Deep87
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...