Gå til innhold

Noen forslag til kjøp av nytt headsett?

Anbefalte innlegg

Har gått litt lei mine noise cancelling Audio Technica propper og er nå på utkikk etter et skikkelig headsett. Ikke at proppene er noe dårlige, er veldig fornøyde med dem, men har gått litt lei av å ha musikken presset inn i øret.

Har planlagt å bruke ca 1000 kroner, men siden de skal kjøpes i Usa, så kan de godt være litt dyrere (norsk pris altså). Ønsker klokker som dekker hele øret, og de skal helst stenge endel lyd og gi fra seg minimalt.

Hører på dance/house og den slags musikk, i tillegg til mye generell listemusikk. Er derfor interessert i at headsettet skal ha en tilstedeværende bass, men ikke helt overveldende heller.

Skal også nevnes at headsettet hovedsaklig kommer til å brukes med Ipod og pc. Vil vel si at fordelingen er 85 % musikk, 10 % film og 5 % spill

Kan legge til at jeg har sett litt på Audio-Technica ATH M50 og vurderer dette. Er det noen som har andre forslag til headsett som kunne passe til meg?

På forhånd takk :)

Endret av Muslim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Muslim.....
Hvis du trenger gode og høykvalitet hødetelefoner, sjekk mytrendyphone
Det finnes store utvalg av lydtilbehør.

Jeg kjøpte der Fanny Wang Stereo Hodesett og det er greit.

Endret av Nielsen90
Lenke til kommentar

Noen hodetelefoner du bør teste før kjøp:

AKG K271 mkII og K272 HD

Audio-Technica ATH-M50

Beyerdynamic DT770 (consumer eller pro hvis du vil ha mer bass)

Denon D510 og D1100

Sennheiser HD280 og HD380

Shure SRH-840 og SRH-750DJ

Sony MDR-V6, for mye bass: MDR-XB500 og XB700

Ultrasone Pro 550 og Pro 750, eller noe i HFI serien.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Hvis du trenger gode og høykvalitet hødetelefoner, sjekke www.mytrendyphone.no

Det finnes store utvalg av lydtilbehør.

Fant ikke mange headsett innenfor min prisklasse. Bare beats by dr.dre, som jeg har fått inntrykk av ikke kan annet enn bass. Uansett så har jeg ikke veldig lyst på dem, og har ikke fått et så bra inntrykk av dem etter det jeg har lest (bla. her på forumet).

Noen hodetelefoner du bør teste før kjøp:

AKG K271 mkII og K272 HD

Audio-Technica ATH-M50

Beyerdynamic DT770 (consumer eller pro hvis du vil ha mer bass)

Denon D510 og D1100

Sennheiser HD280 og HD380

Shure SRH-840 og SRH-750DJ

Sony MDR-V6, for mye bass: MDR-XB500 og XB700

Ultrasone Pro 550 og Pro 750, eller noe i HFI serien.

Takk :) skal prøve å få sjekket dem ut noen av dem :) Har siklet litt etter dt770 ene, men etter de bildene jeg har sett virker de upraktisk store og krunglete. Eller tar jeg feil?

Men ellers er det noen som har erfaringer med Audio-Technica ATH M50? :)

Lenke til kommentar

Okei, høres bra ut :) men hvor mye av det som skjer rundt deg hører du? og lekker de mye lyd?

Kommer litt ann på .. in-ear'sa mine klarte og isolere bedre, med tanke på motorlyd i direkte nærhet, men stemmer/snakking hører man ikke.. Tror ikke klokkene lekker noe særlig.

Lenke til kommentar

Regner med du har sett denne testen?

http://www.lydogbilde.no/test/audio-technica-ath-m50

Årets beste 2010

(http://www.scandecsystemer.no/nyheter/pdf/Lyd_bilde_arets_beste_ATM-M50.pdf)

Mvh

Einar

www.vostok.no

Nei hadde ikke sett den. Tusen takk :) men det står der at den fungerer dårlig med bærbart utstyr. Er dette tilfellet? For de er jo bare 38 ohm og iPoden min burde vel klare det greit. Eller burde jeg supplere med en slik?

Lenke til kommentar

Nei hadde ikke sett den. Tusen takk :) men det står der at den fungerer dårlig med bærbart utstyr. Er dette tilfellet? For de er jo bare 38 ohm og iPoden min burde vel klare det greit. Eller burde jeg supplere med en slik?

Testet nå. Synes det personlig er på grensen med iPod på maks (litt for høyt i lengden, men kommer jo litt an på det du spiller av), så det ville nok hjulpet litt med en Fiio E5.

Vi har fått inn Fiio E11 også som har fått en del skryt, men det blir en helt annen prisklasse.

Lenke til kommentar

www.head-fi.org er en veldig god side for akkurat dette. Mange gode headset som er ramset opp her, men du burde også kanskje se nærmere på Sennheiser HD25 I-II.

Gammel klassiker som fortsatt får utrolig mye skryt.

For å si det sånn, Audio-Tecnhica headsettet du ser på er ranked nr 6 overall(rating). Så de er garantert et godt kjøp. Du burde for øvrig prøve deg fram. Er ikke sikkert lydbildet passer deg, men i og med at du liker kontant bass burde disse være perfekte for deg.

Endret av HtotheE
Lenke til kommentar

Tror jeg går for dem ;) Liker litt bass :) Når jeg i tilegg får dem for 850 NOK (meget svak dollar for øyeblikket :D) så tror jeg ikke at det kan gå dårlig ;)

Ser at Audio Tecnica ATH-ANC7 (de med noise cancelling) ligger på kun 700 NOK, men har lest at disse lekekr en del lyd, og er det noe som irriterer meg er det når alle andre kan høre musikken din. Noen som har erfaring med dette headsettet? :)

Lenke til kommentar

Tror jeg går for dem ;) Liker litt bass :) Når jeg i tilegg får dem for 850 NOK (meget svak dollar for øyeblikket :D) så tror jeg ikke at det kan gå dårlig ;)

Ser at Audio Tecnica ATH-ANC7 (de med noise cancelling) ligger på kun 700 NOK, men har lest at disse lekekr en del lyd, og er det noe som irriterer meg er det når alle andre kan høre musikken din. Noen som har erfaring med dette headsettet? :)

Ved kjøp, sjekk at forhandleren er autorisert eller kun har gode tilbakemeldinger (ebay, etc). Alle forhandlere på ebay fra østen (Kina) selger kopier av ATH-M50. Kopiene er vanskelig å skille fra ekte vare...

Audio-Technica ATH-ANC7 er ikke i samme klasse som ATH-M50. Mye dårligere lyd og dårligere byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Ja hvis jeg bestiller fra nett, så er det fra amazon ;) Okei. Takk :) Var litt usikker på hvilket av de to jeg skulle velge, men da går jeg for ATH-M50 ;)

NB! ath m50 egner seg ikke særlig bra til bærbart (ipod etc). Det at nominell impedanse (ohm) er lav betyr ikke at øreklokkene egner seg til bærbart med tanke på hvor høyt du kan spille. Strengt talt er ikke ohm det avgjørende så lenge det er innenfor spesifikasjonene til det utstyret du skal bruke det på. (Jeg sier selvsagt ikke at du skal kjøpe øreklokker med nominell impedans på 600ohm. Lav ohm betyr derimot ikke at øreklokkene spiller høyt nok på bærbart.)

Det som er viktig er følsomhet som oppgis i dB (desibel). Ath m50 er på kun 99 dB noe som er litt lavt for bruk til bærbart. Vil anbefale deg øreklokker som har følsomhet på 105 dB eller mer. Har selv Sennheiser hd598 på 112 dB som jeg synes er passelig for mitt bærbare, men for litt strømsvake mp3-spillere vil det kanskje være litt i grenseland for hva som er akseptabelt lydnivå. Uansett, desto høyere følsomhet (dB) desto bedre, men 112dB er vel nok med mindre man vil spille farlig høyt. :p

Ville også sjekket denne siden for å sammenligne øreklokker. Her kan du legge inn flere øreklokker for å få fram grafer som viser hvor høyt de forskjellige spiller ved alle frekvenser. Kjekt hvis du f.eks. vet at du liker "det-og-det" ved en øreklokke men kunne tenkt deg f.eks. mer tilbaketrukken diskant eller mer bass sammenlignet med den/de aktuelle øreklokkene.

DT770 (pro) 32 ohm har en fyldig bass. Høyfrekvente toner som cymbaler, skarptrommer etc er også ganske tydelig. Stemmer etc (mellomtone) er litt tilbaketrukken i forhold til bass og diskant. Dette kommer ganske tydelig frem i grafen (se link ovenfor) pga toppene i begynnelsen og slutten av grafen. DT770 har høy morofaktor,vanvittig bra byggekvalitet og er komfortable. I tillegg er de også ganske brukbart isolert, så lyd lekker mindre inn/ut noe som er et klart pluss ved utendørsbruk. (Hvis du skal høre på klassisk eller annen "raffinert" musikk er disse lydmessig et dårlig valg). Jeg digger dt770, men klarer ikke å høre på de i lengden pga diskanten er litt for skarp.

DT770 32ohm er dessverre på kun 96 dB noe som gjør at også disse egentlig ikke er godt egnet til bærbart. Hadde disse selv tidligere, og på bærbart ble lydnivået litt for lavt når jeg ville "skru opp litt".

Avklarende eksempel: Øreklokkene jeg har, sennheiser hd598, er mer velbalansert enn dt770 og er dermed en bedre allrounder, det vil si at volumet på alle frekvenser er omtrent like høyt. De funker fra alt til metal til hip-hop og blues og jazz. Disse egner seg derimot ikke til utendørsbrukt siden de er åpne, dvs null isolering! Sammenlign gjerne grafene på siden som er linket til ovenfor. Ath m50 er en mellomting av dt770 og hd598.

Når det kommer til komfort er hd598 enda bedre enn dt770, men byggekvaliteten er ikke i nærheten(,den er helt akseptabel men etter å ha kjent på dt770 virker alt pinglete :p ). Jeg tror dessverre sennheiser ikke har noen passende lukkede øreklokker, men ville sjekket da de har gode produkter.

Kort oppsummert:

Søk etter lukkede øreklokker med høyest mulig dB (105dB +) og selvsagt passende nominell impedans til bærbart (f.eks. 30-80ohm). En flat graf, gjerne med litt topp i bunn vil antakelig være det bedre lydbildet etter slik jeg forstår beskrivelsen din av ønsket lydkarakter. Merk at "riktig" graf/lydbilde ikke er det samme som god lyd, så hør alltid produktet før du kjøper hvis det lar seg gjøre.

(Hvis valget står mellom dt770 og ath m50 tror jeg sistnevnte er et bedre og tryggere valg pga de har høyere følsomhet og er mer portabel, samt bedre allround øreklokker.)

Endret av Deep87
Lenke til kommentar

NB! ath m50 egner seg ikke særlig bra til bærbart (ipod etc).

En flat graf, gjerne med litt topp i bunn vil antakelig være det bedre lydbildet etter slik jeg forstår beskrivelsen din av ønsket lydkarakter...

Min Sansa Clip+ klarer fint å drive ATH-M50 til ørefiendtlig nivå.

Man skal være klar over at målinger av hodetelefoner ikke alltid sier hele sannheten.

Målinger utført med forskjellig måleutstyr kan vise ganske ulikt resultat.

I tillegg bør man vite hvordan man skal tolke måleresultatet.

Målekurven hos Headroom skal IKKE være flat for å gjengi lyd naturlig (hi-fi).

Klipp fra headroom:

A "natural sounding" headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.

Headphones also need to be rolled-off in the highs to compensate for the drivers being so close to the ear; a gently sloping flat line from 1kHz to about 8-10dB down at 20kHz is about right. You'll notice all headphone measurements have a lot of jagged ups & downs (peaks & valleys) in the high frequencies; this is normal and mostly due to reflection cancellations in the folds and ridges in the outer part of the ear. Ideally however, the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line. Large peaks or valleys over 3kHz in width usually indicate poor headphone response, and should be viewed as a coloring of the sound. Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.

Det betyr at en hodetelefon som gjengir bass med litt tyngde (tilstedeværelse) bør ha en heving av bassområdet på 5 dB eller mer, alt etter ønsket bassnivå/bassmengde.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

NB! ath m50 egner seg ikke særlig bra til bærbart (ipod etc).

En flat graf, gjerne med litt topp i bunn vil antakelig være det bedre lydbildet etter slik jeg forstår beskrivelsen din av ønsket lydkarakter...

Min Sansa Clip+ klarer fint å drive ATH-M50 til ørefiendtlig nivå.

Man skal være klar over at målinger av hodetelefoner ikke alltid sier hele sannheten.

Målinger utført med forskjellig måleutstyr kan vise ganske ulikt resultat.

I tillegg bør man vite hvordan man skal tolke måleresultatet.

Målekurven hos Headroom skal IKKE være flat for å gjengi lyd naturlig (hi-fi).

Klipp fra headroom:

A "natural sounding" headphone should be slightly higher in the bass (about 3 or 4 dB) between 40Hz and 500Hz. This compensates for the fact that headphones don't give you the physical punch or 'impact' that the sound waves from a room speaker have; so a slight compensation for increased bass response is needed for natural sound.

Headphones also need to be rolled-off in the highs to compensate for the drivers being so close to the ear; a gently sloping flat line from 1kHz to about 8-10dB down at 20kHz is about right. You'll notice all headphone measurements have a lot of jagged ups & downs (peaks & valleys) in the high frequencies; this is normal and mostly due to reflection cancellations in the folds and ridges in the outer part of the ear. Ideally however, the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line. Large peaks or valleys over 3kHz in width usually indicate poor headphone response, and should be viewed as a coloring of the sound. Some small dips in the highs may actually be desirable and should exist in the 2kHz to 8kHz region.

Det betyr at en hodetelefon som gjengir bass med litt tyngde (tilstedeværelse) bør ha en heving av bassområdet på 5 dB eller mer, alt etter ønsket bassnivå/bassmengde.

Vel hvis ath m50 duger til deg og ditt bærbare utstyr så er det vel og bra. Synes dog det er litt rart hvis lyd og bilde har bommet fullstendig da de gir ath m50 en minus for å ikke egne seg til bærbart.

Jeg skrev noe forenklet tidligere. Jeg kan skjønne poenget med bassen (les: 100hz og nedover), men dt770pro som er slik som står beskrevet i innlegget ditt i bassen har en veldig fremtredende bass som lett kan bli for mye av det gode. Opplevde flere ganger at detaljer i mellomtonen forsvant litt pga for mye bass.

"the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line"

Btw, jeg sa ikke at grafen skulle være fullstendig flat, selv om min personlige preferanse lener mot det i alle fall fra 1000hz og nedover. HD598 som lener mot "den perfekte frekvensresponsen" synes jeg er til tider litt for "varm" og burde hatt litt mer trøkk fra ca 50hz. Uansett så koker det ned til personlig preferanse (og hvilke type musikk man hører på).

Endret av Deep87
Lenke til kommentar

Vel hvis ath m50 duger til deg og ditt bærbare utstyr så er det vel og bra. Synes dog det er litt rart hvis lyd og bilde har bommet fullstendig da de gir ath m50 en minus for å ikke egne seg til bærbart.

Jeg skrev noe forenklet tidligere. Jeg kan skjønne poenget med bassen (les: 100hz og nedover), men dt770pro som er slik som står beskrevet i innlegget ditt i bassen har en veldig fremtredende bass som lett kan bli for mye av det gode. Opplevde flere ganger at detaljer i mellomtonen forsvant litt pga for mye bass.

"the ups and downs of the frequency response should be fairly small and average out to a flat line"

Btw, jeg sa ikke at grafen skulle være fullstendig flat, selv om min personlige preferanse lener mot det i alle fall fra 1000hz og nedover. HD598 som lener mot "den perfekte frekvensresponsen" synes jeg er til tider litt for "varm" og burde hatt litt mer trøkk fra ca 50hz. Uansett så koker det ned til personlig preferanse (og hvilke type musikk man hører på).

En flat frekvensgraf er ikke det samme som flat gjengivelse av frekvensområdet (når vi snakker om hodetelefoner)... Flat graf fra 1000Hz og ned vil gi veldig lite bass/mellombass og vil høres veldig rart ut.

Selv AKG K701 som regnes som tynn i bassen har 3-4dB heving av bass.

Ellers helt enig i at HD598 er en bra hodetelefon i prisklassen og som du ser har også den 3-4dB heving av bassområdet fra ca. 500Hz ned til 50Hz.

http://graphs.headphone.com/graphCompare.php?graphType=0&graphID[]=2851

Lyd&bilde har bommet mange ganger. Se f.eks. testen/omtalen av Ultrasone Pro 900. I Lyd&Bilde beskrives de som svake i bass. Er det noen hodetelefoner som har MYE bass er det Ultrasone Pro 900.

Hvis du vil se bedre omtaler av hodetelefoner bør du gå til forum hos head-fi.org, evt. se på norske avforum og hifisentralen.

Konsensus i alle disse forum er at ATH-M50 lett drives av små bærbare enheter f.eks. fra Apple, Creative og Sandisk(Sansa).

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...