Redak Tøren Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 En forhandler annonserer bytterett på alle bruktbiler innen 30 dager etter kjøp. Selgers lovnader sto ikke til forventningene, og kunden ønsker å bytte bilen. Dersom forhandler ikke kan bytte i en bil kunden ønsker, kan kunden da kreve å få refundert kjøpesummen? Jeg vet at forbrukerkjøpsloven ikke omhandler bytterett, men finnes det reguleringer i de tilfeller forhandler selv stiller en slik garanti? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Selgers lovnader sto ikke til forventningene, Nå vett jeg ikke hva dette innebærer, men er bilen i dårligere stand enn oppgitt, har du rett på å heve kjøpet (få pengene igjen), bytterett eller ei. Er laget flere tråder om lignende tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=917948 Ellers finner du f.eks. sider som denne ved søk av "heving av kjøp bruktbil" på google: http://www.nbf.no/article.php?articleID=74&categoryID=131 Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Takk for svar. Jeg har brukt mye tid på å søke på Google. Jeg har funnet ut at forhandleren skal få muligheten til å utbedre feilene, og det to ganger før refundering kan bli aktuelt. Dette er en kunde som har mistet hele tilliten til forhandleren, og som ikke ønsker bilen i det hele tatt. Forhandleren nekter å heve kjøpet og sier at alt som er galt vil bli fikset av deres verksted, og eneste alternativ kunden da sitter med er å benytte bytteretten for å bli kvitt bilen. Hva hvis forhandler ikke kan tilby en vare i bytte som kunden vil ha, har forhandler da plikt til å følge opp byttegarantien sin ved å refundere beløpet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Du er litt tvetydig. Er det bilen, eller forhandleren som er problemet? Hva rettigheter du har i forhold til bytteretten må enn nesten undersøke i forhold til forhandlerens betingelser og rettiheter. Bytterett er ikke lovfestet, så hva regelverket omfatter kan avvike fra forhandler til forhandler: http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2002/1023353570.69 Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Både bilen og forhandler er nå et problem for meg. Jeg har saksgangen her: 26.04.10 Kjøpskontrakt signeres 10.05.11 Bilen mottas - Ikke noe av det jeg påpekte, og som selger lovet at verkstedet skulle fikse før bilen ble overlevert - var fikset 13.05.11 Sender klage på mail 16.05.11 Mottar svar fra selger, som bestiller tid på verksted 26.05.11 Bilen leveres på verksted. Det oppstår misforståelser. Ikke alt ble tatt (etter avtale skulle resten tas senere), men det som ble sjekket og tatt var ikke tilfredsstillende 26.05.11 Etter å ha hentet bilen, fungerer ikke nivåreguleringen og ulyden er like ille. Nå sender jeg mail til adaglig leder og ber om å få bytte bilen/heve kjøpet. 26.05.11 Daglig leder svarer at det er beklagelig, og skal ta det opp med verksted. 27.05.11 Jeg svarer daglig leder at jeg vil bytte inn/returnere bilen uavhengig av hva verkstedet mener om saken. 27.05.11 Verkstedet til forhandler ringer og forteller at det har vært noen misforståelser. De sier de vil gjøre alt for at jeg skal bli fornøyd, men jeg forklarer at jeg nå er så misfornøyd at jeg ikke vil ha bilen lenger uansett. Jeg viser til bytterett innen 30 dager, noe han fra verkstedet avviser. Han vil ta en kjøretur sammen med meg mandag mellom 09 og 10 for å avdekke ulyden jeg snakker om. Jeg svarer imidlertid at jeg vil returnere bilen uavhengig av hva som er galt med den, og at jeg ønsker å levere den tilbake så fort som mulig. Han sier det bare er å komme innom når som helst, så skal dem stille opp. 29.05.11 Daglig leder svarer på mail at dem ikke har bytterett 29.05.11 Konfronterer dem med annonsen på hjemmesiden 30.05.11 Forhandler innrømmer at de har bytterett. De skylder på feilannonsering. Dem gir etter, og lar meg bytte bilen. 30.05.11 Ber om å få returnere bilen da forhandler ikke har noen bil jeg vil ha. Det er to biler å velge mellom i den prisklassen, og jeg vil ikke ha noen av dem. 30.05.11 Får til svar fra forhandler at heving av kjøpet er uaktuelt. Endret 31. mai 2011 av Redak Tøren Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Iallefall jeg greier ikke å gi deg noe nærmere svar enn jeg allerede har gjort. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Forhandler har, slik jeg ser det, anledning til å prøve å rette feilen en gang til. Det er først ved tredje gang samme feil at kunde har krav på heving av kjøp. "Bytterett" ved fast utsalgssted er også en tilleggstjeneste som forhandler gir i tillegg til rettighetene kunde har i følge Forbrukerkjøpsloven, og kan derfor sette sine egne betingelser for denne. Du kan med andre ord ikke kreve å "bytte" bilen inn mot penger, men mot en annen bil. Eventuelt tilgodelapp, men det er nok ikke så aktuelt hos en bruktbilforhandler som i en klesbutikk for eksempel. Forhandler har retten på sin side her, og du må nok gi de sjansen til å rette feilen en gang til. 2 Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er missfornøyd her, og hvorfor du mener å ha krav på hevning. Selger har tilbudt deg bytte, du har avslått dette tilbudet. Hos en bruktbilselger er det vel ganske åpenbart at selger ikke alltid har inne flere av samme merke/årsmodell som den du kjøpte i utgangspunktet. Du kjøpte bilen, dersom den blir reparert til avtalt tid og avtalte ting blir reparert, skjønner jeg ikke hvordan krav du skal ha. Greit nok, at du synes det er kjipt at den må repareres to ganger på kort tid, men her har da lovgiver (stortinget), bestemt at selger har to forsøk på avhjelp. Det må du nok innfinne deg med. Det er nok ikke et sjakktrekk å nekte å gå med på prøvekjøring sammen med selgers representant her. Jeg jobber med reklamasjoner, og jeg kan si en ting ganske klart. Når selger ikke har fått mulighet av kjøper til å yte avhjelp i tråd med loven, så kommer du ikke spesielt langt om du tar saken til retten... tipper at heller ikke forbrukerrådet vil gi deg noe krav, så lenge du motsetter deg en andre forsøk på reparasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå