siDDis Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Eg skal flytte til oslo og studere på UiO til hausten, eg vil då la serveren min vera igjen sida den står på ei kongelinje. Men eg mister jo den fysiske tilgangen til den, eg har høyrt at det faktisk er mogleg å styre maskina enda du er på den andre sida av jordkloda. Så eg har satt meg ned og lest litt om dette og blablabla. Eg har Windows 2000 server edition, har innstallert Terminal Services(men ikkje configurert det noko særleg). Det eg lurer på er korleis eg logger meg på den frå den andre pcen, eventuelt viktig oppsett som burte bli satt opp på serveren. Lenke til kommentar
baquero Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Eg skal flytte til oslo og studere på UiO til hausten, eg vil då la serveren min vera igjen sida den står på ei kongelinje. Men eg mister jo den fysiske tilgangen til den, eg har høyrt at det faktisk er mogleg å styre maskina enda du er på den andre sida av jordkloda. Så eg har satt meg ned og lest litt om dette og blablabla. Eg har Windows 2000 server edition, har innstallert Terminal Services(men ikkje configurert det noko særleg). Det eg lurer på er korleis eg logger meg på den frå den andre pcen, eventuelt viktig oppsett som burte bli satt opp på serveren. Hvis du sitter på kongelinje som du sier skulle det vel fungere greit med RealVNC? Link: http://www.realvnc.com/. Baq Lenke til kommentar
Battone Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Jeg er ikke så kjent med realvnc, men har hørt at du f.eks ikke kan reboote med den og at den har noen bugs, ikke vet jeg, har bare hørt... Jeg for min del kjører radmin, med denne kan du flytte filer begge veier etc.. Den er ihvertfall verdt å ta en kikk på... 8) Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 jo takk for tipset det funka faktisk veldig bra nå er jo problemet om korleis kan eg bruke wake on lan? Lenke til kommentar
baquero Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Jeg er ikke så kjent med realvnc, men har hørt at du f.eks ikke kan reboote med den og at den har noen bugs, ikke vet jeg, har bare hørt... Jeg for min del kjører radmin, med denne kan du flytte filer begge veier etc.. Den er ihvertfall verdt å ta en kikk på... 8) Jeg har aldri hatt noe problemer. Det sier seg jo selv at service'n går ned når du restarter maskinen...men den starter også igjen når maskinen starter. Da er det bare å koble opp mot boksen igjen. Hvis den ikke starter av en eller annen grunn har en et problem...hehe. Baq Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 jupp, eg kan fint reboote. Men Av og til så kan ting gå galt og eg må skru maskina heilt av. Så nå må nokon vera så snill å hjelpe meg å få til wake on lan Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Har ikke erfaring med wake on lan, men jeg lurer på om Terminal Services er snillere med tanke på båndbredde, kan reboote der også. Trenger da en klient, husker ikka hva den heter, koster sikkert penger den og. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Problemet med Terminal Services er at du starter opp en virtuell session (når du logger deg på som administrator). Da vil du ikke få logget deg på lokalt, hvis du skjønner. Jeg ville satt opp VPN til serveren og gjennom VPN-tunnellen brukt VNC, siden sikkerheten til VNC ikke er bra med mindre du bruker VNC med SSL (kan noen si meg hvordan man gjør det???). Når du har oppe VPN, kan du trygt kopiere filer mellom deg og serveren gjennom Windows Utforsker. Forøvrig er Terminalklienten gratis, og ligger på Windows 2000 CD-en. Den er innebygd i XP og heter da Remote Desktop på engelsk, og Tilkobling til eksternt skrivebord på norsk. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 evt rdesktop i linux nytt for meg men, hva er problemet med en virtuel session? Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Med en virtuell session får du ikke gjort *alt* i Windows... Det er sjaiten med det. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Bruk radmin , det er mye bedre en vnc . (bare test det så ser du) Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Husker du den posten om mobiltelefon restart greia? Hvis du har en gammel ericsson telefon setter du den på reset/power knappen. Vet de gamle tlf (og nye) har call accept lister, sett i ditt nummer bare, wips, kan du restart evt fjernstarte din PC. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Bruk radmin , det er mye bedre en vnc .(bare test det så ser du) Men er det gratis? Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Bruk radmin , det er mye bedre en vnc .(bare test det så ser du) Men er det gratis? Tilnærmet Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Eg skal flytte til oslo og studere på UiO til hausten, eg vil då la serveren min vera igjen sida den står på ei kongelinje. Men eg mister jo den fysiske tilgangen til den, eg har høyrt at det faktisk er mogleg å styre maskina enda du er på den andre sida av jordkloda. Så eg har satt meg ned og lest litt om dette og blablabla. Eg har Windows 2000 server edition, har innstallert Terminal Services(men ikkje configurert det noko særleg). Det eg lurer på er korleis eg logger meg på den frå den andre pcen, eventuelt viktig oppsett som burte bli satt opp på serveren. Hvis du sitter på kongelinje som du sier skulle det vel fungere greit med RealVNC? Link: http://www.realvnc.com/. Baq Om du skal kjøre vnc vil jeg heller anbefale tightvnc. Det er mye raskere enn vanlig VNC. Helt ypperlig! http://www.tightvnc.com Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Med nettverkskorta pleier det og følge med en liten ledning som du skal kunne koble mellom kortet og hk, som kan brukes i Wake on LAN. Da skal maskinen teoretisk kunne slås på med enhver trafikk på kortet. Vell og merke så må det jo enables i BIOS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå