Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bot på trikk - med billett?


treant

Anbefalte innlegg

Hei! Hadde en latterlig episode på bybanen (trikken) i bergen idag. Natt til søndag så var jeg ute, og skulle ta bybanen hjem igjen, jeg kjøpte en enkelbillett på en automat som må validiseres på automat inne på selve bybanen. Jeg bruker til vanlig månedskort, men siden den gikk ut for et par dager siden, og jeg skal hjem igjen til oslo snart, så valgte jeg ikke å fornye den. Men uansett, jeg valgte ikke å bruke billetten, da jeg ordna jeg skyss helt fram til døra. På mandag, så tenkte jeg at jeg skulle bruke enkelbilletten som jeg ikke hadde validisert. Gikk på bybanen, forbi vekterne som stod ved åpningene. Billetten funket ikke, og bybanen kjørte da jeg var på vei ut igjen (har vitne) for å kjøpe ny, koster jo bare 25kr så der satt jeg som en tulling, og prøvde å forklare kontrolløreren at billetten ikke funket. Han sa ingen ting først, men så bestemte han seg for å skrive ut en bot på 750! og som en fattig student er dette noe som ødelegger månedsbudsjettet mitt. Jeg gikk rett nett på kontoret men de sa at jeg bare måtte vente på svar.

 

Tror dere at jeg må betale den fordømte boten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt om jeg har forstått alt, men: En enkeltbillett på bybanen varer bare i 90 minutter (overgangstid) Dette er til for at du ikke skal kunne reise samme vei tilbake igjen på samme billetten i overgangstiden (valideringsmaskinene inne på banen sjekker ikke hvilken vei du reiser). Dog er både jeg, og MANGE andre enige om at disse 90 minuttene ikke burde startet før første gang du brukte billetten. Billettens førstegangsbruk burde ikke gått ut før etter en uke eller noe.

 

Men om det er den nye billetten som du kjøpte på mandagen som ikke fungerte, er det en helt annen sak. Vaktene har fått beskjed om å bøtelegge de fleste uansett, men hvis den siste billetten du kjøpte i går ikke fungerte (riktignok FØR 90 minutter var gått), kan du klage. Det er faktisk en del som har klaget og fått medhold (håper du har tatt vare på alle kvitteringer og billetter og slikt, dette er vel bevismateriale regner jeg med)

 

Men altså: Er det førstnevnte tilfelle, er det nok dessverre lite du kan gjøre. Systemet er litt ulogisk oppbygget, og Bybanen har fått mye hets for dette, men regler er regler. (jeg vet ikke om dette med billettens varighet står oppslått på perrongene)

Endret av wacz
Lenke til kommentar

Jeg vet det høres ulogisk ut, men statistikken tilsier at på Bybanen i Bergen, har vekterne vært litt botkåte. Men nei, i utgangspunktet bør du ikke få bot så lenge du enten går av på neste stopp og fikser billett der eller inngår en avtale med vekteren om hvordan du skal gjøre opp for deg (høres usannsynlig ut...). Dette er jo et dilemma. Det er jo vanskelig for vaktene å vite om den feilen du har gjort skyldes dårlig informasjon om hvordan billettsystemet fungerer, eller at du vil slippe unna og spare noen kroner, og derfor spiller dum.

 

Men som sagt: I dette tilfellet, ser det ut som at mange blir bøtelagt uansett, og at du må klage i etterkant for å bevise at du er uskyldig.

Endret av wacz
Lenke til kommentar

Jeg var innom skyss på busstasjonen for å levere en skriftlig klage samt levere inn billetten min, og har i ettertid sendt en mail som jeg hadde skrevet mer utfyllende om det hele. Han som satt bak reagerte også på det og mente at det var en ubevisst og uskyldig "handling". Billetten var kjøpt natt til søndag ja, men den hadde jeg ikke brukt den da jeg fikk ordna meg skyss helt hjem til døra via en kompis med bil.

 

Jeg har rett og slett betalt for et produkt som jeg ikke har fått nyttet av, ikke minst brukt, og har måttet betale bot for det. Vekteren sa bare "skriv under her," uten at jeg fikk lest boten. Så senere i ettertid at det stod at jeg gjorde meg enig med at jeg ikke hadde gyldig billett, hadde jeg sett det så hadde jeg kverulert, og ikke minst, bare gått av på neste stopp og betalt for en ny billett, selv om jeg allerede hadde en billett. Det verste var at det skjedde på nesstun, altså "startstedet" for bybanen, og at vekteren så at jeg kom inn. Hvis de er så firkanta så vet jeg ikke hva som skjer med han som sitter bak skranken på skyss på busstasjonen altså

Lenke til kommentar

Jeg vet det høres ulogisk ut, men statistikken tilsier at på Bybanen i Bergen, har vekterne vært litt botkåte. Men nei, i utgangspunktet bør du ikke få bot så lenge du enten går av på neste stopp og fikser billett der eller inngår en avtale med vekteren om hvordan du skal gjøre opp for deg (høres usannsynlig ut...). Dette er jo et dilemma. Det er jo vanskelig for vaktene å vite om den feilen du har gjort skyldes dårlig informasjon om hvordan billettsystemet fungerer, eller at du vil slippe unna og spare noen kroner, og derfor spiller dum.

 

Men som sagt: I dette tilfellet, ser det ut som at mange blir bøtelagt uansett, og at du må klage i etterkant for å bevise at du er uskyldig.

 

Takk for at du svarer, har du opplevd noe lignende forresten?

Lenke til kommentar

Nei, men jeg nesten venter på at de skal skje! :D

 

Jeg har kontanskyss (klippekort). Når jeg tar bybanen til, og drar tilbake igjen innen 90 minutter, reiser jeg på samme klippet som tidligere. Dette går på overgang, men som sagt er det ingen som sjekker hvilken vei jeg reiser, bortsett fra vekterne. Jeg har enda ikke blitt kontrollert i dette tilfellet, bare når jeg bruker et klipp for første gang. Jeg kan ikke noe for dette, da jeg ikke får velge å bruke et nytt klipp, og alt burde jo være i den skjønneste orden når det står på skjermen at billetten er godkjent. (dog står det på skyss.no at det ikke er tillatt å bruke overgang samme vei som du kom, så jeg ser for meg at en vekter gir meg en bot en gang)

 

Vekterne er kanskje ikke så firkantede som du tror, de gjør jo faktisk bare som det står i reglene, men at systemet er EKSTREMT FIRKANTET, ULOGISK OG MENINGSLØST OPPBYGGET, kan jeg være enig i.

Endret av wacz
Lenke til kommentar

Jeg vet det høres ulogisk ut, men statistikken tilsier at på Bybanen i Bergen, har vekterne vært litt botkåte. Men nei, i utgangspunktet bør du ikke få bot så lenge du enten går av på neste stopp og fikser billett der eller inngår en avtale med vekteren om hvordan du skal gjøre opp for deg (høres usannsynlig ut...). Dette er jo et dilemma. Det er jo vanskelig for vaktene å vite om den feilen du har gjort skyldes dårlig informasjon om hvordan billettsystemet fungerer, eller at du vil slippe unna og spare noen kroner, og derfor spiller dum.

 

Men som sagt: I dette tilfellet, ser det ut som at mange blir bøtelagt uansett, og at du må klage i etterkant for å bevise at du er uskyldig.

 

Takk for at du svarer, har du opplevd noe lignende forresten?

 

jeg vet ikke om jeg fikk med meg alle detaljen rundt dette .

slik jeg har forstått det så har du kjøpt først en billett som du ikke brukte også så kjøpte du en nye billett som ikke virket.

Vaktene var kun interessert i å gi deg bot uten å finne ut hva som var feil

Lenke til kommentar

Jeg vet det høres ulogisk ut, men statistikken tilsier at på Bybanen i Bergen, har vekterne vært litt botkåte. Men nei, i utgangspunktet bør du ikke få bot så lenge du enten går av på neste stopp og fikser billett der eller inngår en avtale med vekteren om hvordan du skal gjøre opp for deg (høres usannsynlig ut...). Dette er jo et dilemma. Det er jo vanskelig for vaktene å vite om den feilen du har gjort skyldes dårlig informasjon om hvordan billettsystemet fungerer, eller at du vil slippe unna og spare noen kroner, og derfor spiller dum.

 

Men som sagt: I dette tilfellet, ser det ut som at mange blir bøtelagt uansett, og at du må klage i etterkant for å bevise at du er uskyldig.

 

Takk for at du svarer, har du opplevd noe lignende forresten?

 

jeg vet ikke om jeg fikk med meg alle detaljen rundt dette .

slik jeg har forstått det så har du kjøpt først en billett som du ikke brukte også så kjøpte du en nye billett som ikke virket.

Vaktene var kun interessert i å gi deg bot uten å finne ut hva som var feil

 

hehe, kan skjønne at det jeg skrev ble litt rotat. men kort fortalt:

Jeg kjøpte en billett, en sånn en du må "registrere" på sånn kortleser. Men den billetten valgte jeg ikke i bruke, før dagen etter. Jeg gikk inn på trikken med kjæresten min, uviten om at billetten ikke var gyldig, selv om jeg ikke hadde brukt den. Gikk forbi vakta som stod i døra, og da billetten ikke ville funke, var jeg på vei ut igjen. Men døra gikk igjen og trikken kjørte og resten ja... bot på 750.

Lenke til kommentar

Jeg vet det høres ulogisk ut, men statistikken tilsier at på Bybanen i Bergen, har vekterne vært litt botkåte. Men nei, i utgangspunktet bør du ikke få bot så lenge du enten går av på neste stopp og fikser billett der eller inngår en avtale med vekteren om hvordan du skal gjøre opp for deg (høres usannsynlig ut...). Dette er jo et dilemma. Det er jo vanskelig for vaktene å vite om den feilen du har gjort skyldes dårlig informasjon om hvordan billettsystemet fungerer, eller at du vil slippe unna og spare noen kroner, og derfor spiller dum.

 

Men som sagt: I dette tilfellet, ser det ut som at mange blir bøtelagt uansett, og at du må klage i etterkant for å bevise at du er uskyldig.

 

Takk for at du svarer, har du opplevd noe lignende forresten?

 

jeg vet ikke om jeg fikk med meg alle detaljen rundt dette .

slik jeg har forstått det så har du kjøpt først en billett som du ikke brukte også så kjøpte du en nye billett som ikke virket.

Vaktene var kun interessert i å gi deg bot uten å finne ut hva som var feil

 

hehe, kan skjønne at det jeg skrev ble litt rotat. men kort fortalt:

Jeg kjøpte en billett, en sånn en du må "registrere" på sånn kortleser. Men den billetten valgte jeg ikke i bruke, før dagen etter. Jeg gikk inn på trikken med kjæresten min, uviten om at billetten ikke var gyldig, selv om jeg ikke hadde brukt den. Gikk forbi vakta som stod i døra, og da billetten ikke ville funke, var jeg på vei ut igjen. Men døra gikk igjen og trikken kjørte og resten ja... bot på 750.

 

Det jeg undres på er hvorfor de ville gi deg bot før du fikke mulighet for å orden opp ?

Har man virkelig ikke lov til å kjøpe ny billett hvis den første er feil ?

 

Gikk det ikke an å kjøpe ny bilett på trikken ?

 

Hadde det vær meg så hadde jeg spurt vakten om hva han hold på med ?

om han virkelig ville hindre deg i å kjøpe nytt billett ?

 

Og så undres jeg på hvor den første billetten gikk ut før den ble aktivert ?

 

slik ting er verd å slå stort opp i media.

Da er det også rimelig stor sjanse for at det blir endret

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg undres på er hvorfor de ville gi deg bot før du fikke mulighet for å orden opp ?

Har man virkelig ikke lov til å kjøpe ny billett hvis den første er feil ?

 

Gikk det ikke an å kjøpe ny bilett på trikken ?

 

Hadde det vær meg så hadde jeg spurt vakten om hva han hold på med ?

om han virkelig ville hindre deg i å kjøpe nytt billett ?

 

Og så undres jeg på hvor den første billetten gikk ut før den ble aktivert ?

 

slik ting er verd å slå stort opp i media.

Da er det også rimelig stor sjanse for at det blir endret

 

Alt det som du nå har nevnt har vært slått meget stort opp i media flere ganger helt siden Bybanen åpnet i fjor sommer, men det har ikke blitt stort bedre av den grunn. Billetten går ut etter 90 minutter uansett når den blir aktivert. Du kan bare kjøpe billetter på perrongene.

 

Videre spør jeg trådstarter: ble du bøtelagt fordi vekteren sjekket deg da du ikke rakk å komme deg ut fordi døren gikk igjen da du skulle ut og kjøpe en ny billett? Vel, uansett burde du jo kunne gå av på neste stopp og kjøpe en ny billett og eventuelt vente på neste bane kom om ti minutter. Jeg har selv sett andre som har misforstått, og som har fått gå av på neste stopp og kjøpe billett.

 

Hvis du syns systemet er forvirrende, tenk bare på de stakkars turistene som kommer i sommer? Da er det enda en ny runde i media.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte billetten på søndag, og siden det ikke stod noe på billetten - og det er en billett du på "registrere" ombord - så trodde jeg at den var ubrukt.

 

På mandag så skyndte jeg og kjæresten min fra buss til bybanen, jeg gikk da forbi vaktene - og prøvde å "registrere" billetten som jeg hadde kjøpt på søndag. Det gikk jo ikke, så jeg skjønte lite - men tenk pytt pytt, da kjøper jeg bare en ny en, koster jo bare 25kr. På dette tidspunktet på fisket jeg opp jakka mi fra sekken og var på vei til døra og skulle til å trykke på den. Men det var for sent og bybanen kjørte.

 

Vakten kom bort å sjekka billettene, først så sa han ingen ting, så jeg trodde fortsatt at billetten min funka, men at det var noe galt med "registreringsautomatene" ombord. Så sa han at jeg burde ha kvittering og, og så ærlig som jeg var så sa jeg at jeg kjøpte billetten på søndag. Jeg hadde bankkortet mitt oppe fordi jeg skulle kjøpe en ny billett, han tok da bankkortet mitt og begynte å skrive, så jeg trodde først at jeg skulle betale for en ny billett.

 

Men nei da, han ba meg skrive under uten å bekrefte at jeg var enig, jeg trodde jo at jeg skulle få en ny billett, men jeg skrev under på boten. Hadde jeg sett det før hadde jeg skjelt han ut, slik som jeg gjorde på busstasjonen.

Endret av JohnnyDepp
Lenke til kommentar

Jeg hadde bankkortet mitt oppe fordi jeg skulle kjøpe en ny billett, han tok da bankkortet mitt og begynte å skrive, så jeg trodde først at jeg skulle betale for en ny billett.

 

Men nei da, han ba meg skrive under uten å bekrefte at jeg var enig, jeg trodde jo at jeg skulle få en ny billett, men jeg skrev under på boten. Hadde jeg sett det før hadde jeg skjelt han ut, slik som jeg gjorde på busstasjonen.

Men leser alltid för man signerer, ALLTID. La dette väre en lärepenge på akkuratt det. Finnes ingen unntak.

 

Utover det så send inn en klage, en uvalidert bilett burde da fint kunne väre gyldig. I oslo er de gyldige i 24 timer så lenge de ikke er stemplet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utover det så send inn en klage, en uvalidert bilett burde da fint kunne väre gyldig. I oslo er de gyldige i 24 timer så lenge de ikke er stemplet.

 

Det funker ikke å klage på når billetten går ut. Det eneste jeg ser at han bør klage på, er hvorfor han ikke fikk gå ut og kjøpe en ny billett på neste stopp, men bare fikk boten med en gang. han visste jo ikke om når billetten gikk ut en gang!

Lenke til kommentar

Når slike ting må taes opp i media så er det viktig at man bruker de rette kanalene.

Hvis bystyret i en komne er korkete så holder det ikke at dette blir tatt opp i lokalavisene.

 

Da må det sterkere lut til.

Riksdekkende medier må til , aller helst gjennom tv.for da bli den kommune så flau eller skremt at de ikke tør la være å ordne opp.

hvis de da ikke skjer noe så må det gå til riks politikerne , hvis det da ikke nytter da er det virkelig tett i pappen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...