sannheten_666 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Jeg har et Gigabyte GA P67A UD3P Hovedkort og et Asus Radeon 6950 DirectCU2 skjermkort. Problemet er at skjermkortet tar tre plasser, så jeg ble derfor nødt til å putte RAID-kontrolleren i den andre PCIe x16-plassen som egentlig er for skjermkort nr 2. Problemet er at GPU-Z viser at skjermkortet går på x8-hastighet. Det synes jeg er rart, for i spesifikasjonene til hovedkortet står det ingenting om at PCIeX16 nr 1 skal redusere hastigheten, uansett situasjon. Det står at PCIeX16 nr 2 fungerer i enten X4 eller X1-modus. Det spiller ingen rolle for min del, det er plass nr 1 for skjermkortet som teller. her er linken til spesifikasjonene. Bla ned på Expansion slots. Det står ikke et ord noe sted om at den skal skru ned hastigheten til X8 på PCIeX16 nr 1. Hva kan grunnen til problemet mitt være mener dere? Endret 31. mai 2011 av hardrock_ram Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Fant ut av det. Siden Intel ikke har klart å putte på native USB3-support, så bruker USB3-kontrolleren lanes fra PCIe. Ganske logisk og lite overraskende. Bare litt irriterende å måtte enable USB3 i BIOS hver gang jeg skal bruke den, og slå den av igjen etterpå. Hos meg tok den lanes fra PCIeX16, men jeg har RAID og nettverkskort i to andre spor. Mulig den er så smart at den greier både USB3-støtte og PCIeX16 samtidig hvis ingen andre lanes brukes, men det vet jeg ingenting om ... Lenke til kommentar
Blazer Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 litt teit løsning på det hovedkortet der ja. men du taper ikke noe ved å la skjermkortet kjøre i 8x modus. nesten ingen skjermkort i dag klarer å utnytte 16x pcie. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå