Inge Rognmo Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Mopeder har en fartsgrense på 45 km/t uansett hvor fort mopeden kan gå orginalt og uansett hvor gammel mopeden er. For å kunne kjøres på moped-førerkort (klasse M) må kjøretøyet være moped (åpenbart nok...) etter definisjonene i kjøretøyforskriften, enten 1994-utgaven som innebærer konstruktiv fart max 45km/t*, eller eldre utgave.** Det er derimot ikke noen bestemt fartsgrense for selve førerkortet/førerretten i klasse M, i motsetning til slik det er på traktor, hvor klasse T kun gjelder for traktor inntil 40km/t. *) Moped: Motorvogn med to hjul (motorvogn gruppe L1e) eller tre hjul (motorvogn gruppe L2e) som har en høyeste konstruksjonshastighet som ikke overstiger 45 km/t og som har motor som oppfyller vilkårene angitt i annet eller tredje avsnitt. **) Alternativt kan definisjonen av moped i forskrift om krav til kjøretøy (dvs en annen, eldre forskrift, som ikke finnes på nett, min anm.) anvendes for nasjonale typegodkjenninger før 1. oktober 1996. Reglene i denne gamle kjøretøyforskriften, dvs før det ble 45, var forøvrig verken 55 eller 60, som nevnt/ønsketenkt her i tråden, men 50, og slik har det vært så lenge jeg kan huske. Hovedpoenget er i alle fall at mopeder som er typegodkjent og registrert som mopeder, og som er i samsvar med vognkortet og typegodkjenningen (dvs at plomberinger fortsatt er tilstede, korrekt girutveksling osv) fremdeles kan kjøres i den hastigheten som gjaldt når de ble førstegangsregistrert, det være seg 45 (nyere) eller 50 (eldre). Noe høyere enn 50 har uansett ikke vært lovlig på moped de siste 25 årene... Endret 5. juni 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
settings Skrevet 10. juni 2011 Del Skrevet 10. juni 2011 er det ikke en regulering som kom i 1990 til 50? Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hei, Jeg har kjøpt en Suzuki Tsx 1998 mod. Moped er registrert 60 km/t. Jeg lurte på en ting. Jeg har en kamerat som har moped lappen (han er forrsten helt syyyk til å kjøre) og forgje dagen så lånte han mopeden min (TSX). Mopeden har skilter og jeg hadde vognkortet i lomma. Han kjørte moppa mi med meg bakpå. (jeg hadde hjelm). Mopeden er trimmet. Jeg lurer på hva slags straff vi kunne fått om vi ble tatt? Vi kjørte forbi en hvit bil hvor det så ut som en kar satt å noterte skiltet mitt, er det vanlig at politiet hvis det var det ikke kjører etter? Altså han hadde lappen, trimma moped, vognkort med oss og jeg hadde hjelm. Jeg er 15 år og holder på meg å tat mopp lappen. Hva kan straffen bli evnt kan jeg (passasjer)få utsettelse på lappen? takk for alle svar Slutt med sånne setninger på forum, grøsser hver gang jeg ser slikt. Til saken: Dropp å kjør ulovlig på sykkel. Det du beskriver her risikerer trimbot, bot for at man har passasjer på moped og ikke minst x antall prikker på førerkortet ditt. Du vil virkelig ikke begynne allerede som 16åring å opparbeide deg prikker allerede. Tviler på at du får utsettelse hvis du er passasjer, men du får nok en bot på rundt tusenlappen. Bottom line: Slutt med denne dårlige holdninga! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Har han hjelm får han ikke bot, har han ikke hjelm får han bot på 1000 raske. Men ditto that, trim skal jeg ikke si noe på, men tro meg, dere blir tatt. (Jeg rakk å kjøre 3 ganger med en bakpå, og det nytter ikke å kjøre fort vekk når onkel blå kommer bak deg.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå