oliverzj Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hei, Jeg har kjøpt en Suzuki Tsx 1998 mod. Moped er registrert 60 km/t. Jeg lurte på en ting. Jeg har en kamerat som har moped lappen (han er forrsten helt syyyk til å kjøre) og forgje dagen så lånte han mopeden min (TSX). Mopeden har skilter og jeg hadde vognkortet i lomma. Han kjørte moppa mi med meg bakpå. (jeg hadde hjelm). Mopeden er trimmet. Jeg lurer på hva slags straff vi kunne fått om vi ble tatt? Vi kjørte forbi en hvit bil hvor det så ut som en kar satt å noterte skiltet mitt, er det vanlig at politiet hvis det var det ikke kjører etter? Altså han hadde lappen, trimma moped, vognkort med oss og jeg hadde hjelm. Jeg er 15 år og holder på meg å tat mopp lappen. Hva kan straffen bli evnt kan jeg (passasjer)få utsettelse på lappen? takk for alle svar Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Blir du tatt for trimming kan det bli 4200,- kroner i bot + avskilning! 1000,- Kroner ekstra for at en sitter bakpå. Ikke nok med det kan du få utsettelse om DU kjører. Dette vet jeg fordi jeg selv hadde en RMX jeg trimma og hadde en som satt bakpå. Du må vise den på biltilsynet som "original" for å få skiltene igjen dvs. den må gå 45 km/t. Var jeg deg ville jeg holdt meg langt unna til jeg hadde lappen og ikke kjørt noe fortere enn fartsgrensa til å begynne med! Sperre som kutter tenninga er også kjekt å ha i tilfelle du blir stoppa. Da kan du bare stå og si at det er noe gærnt med mopeden helt til de gir opp og drar (eller får noe bedre å gjøre). Endret 30. mai 2011 av Plizket Lenke til kommentar
oliverzj Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Nei, men det er jo ikke jeg som kjører jeg bare sitter på ? er det ikke han som kjører som får all shitt'n ? og jeg får 800 i bot som pasasjer ? anyways så hadde jeg jo delt boten med han, men er mest utsettelsen jeg er bekymret for Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Så avskiltning bekymrer deg ikke? Ved evt. uhell risikerer du regress fra forsikringsselskapet pga av trimmingen. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Når jeg ble tatt så måtte jeg bare betale boten, så kunne jeg kjøre like ulovlig neste dag Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Nei, men det er jo ikke jeg som kjører jeg bare sitter på ? er det ikke han som kjører som får all shitt'n ? og jeg får 800 i bot som pasasjer ? anyways så hadde jeg jo delt boten med han, men er mest utsettelsen jeg er bekymret for Faen å han skjønner ting jævli dårlig.. Du fortjener å bli tatt når du svarer sånn som det der. Og det er ikke 800,- i bot det er 1000,-. Tenk om du/dere skader noen med mopeden, du kan risikere og bli gjeldslave resten av livet. *sensurert av moderator* Endret 5. juni 2011 av Runar Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Trim = 4200 + (6 prikker etter 1 juni) Passasjer = 2000 til fører + 800 til deg. Lenke til kommentar
samaron Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Siden mopeden er 98-modell så er den under gamle regler for hastighet som er 50 km/t, ikke 60. Som nevnt så ville du fått 4200kr i bot + avskiltet mopeden. Visningstime hos biltilsynet koster 2000kr, og kan ta lang tid før du får time. Mopeden må også da gå i 50 km/t, hvor en slingring på +/-10% er lov. Altså, den kan gå toppen 55 km/t. Utenom det så er det vel rundt 1000kr +/- en plass som passasjer. Skulle du havne i en ulykke med mopeden så gjelder ikke forsikringene (siden den er trimmet) og du kan ende opp med en ganske frisk sum å betale. Min yngre bror ble tatt for "trimming" nylig, så kan med hånden på hjertet si at biltilsynet er en tålmodighetsprøvelse. Heller ikke billig ettersom det kostet han 4200kr i bot + 2000kr for visningstime, måtte vente litt over 1 måned før det var ledig time. Så nå kjører han rundt på min gamle TSX... Jeg trimmet aldri mopeden selv ettersom jeg ikke så noe poeng i det. Ville ikke betale bøter og sitte uten registrert kjøretøy. Så den går ca 55 på flata, som er lovlig. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Blir du tatt for trimming kan det bli 4200,- kroner i bot + avskilning! TSX går originalt i 60 kilometer i timen, og går under de gamle reglene før EU-regelen om 45 km/t kom. Husker ikke spesifikt hvilken fartsgrense som gjaldt da, men har hørt noe ala 55-60. Lenke til kommentar
Margul Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Man kan vel ikke, uansett produksjonsår/orginalfart, kjøre over 45 km/t med moped i Norge? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Loven har ikke tilbakevirkende kraft så man kan kjøre 50 (pluss evt. feilmargin). Lenke til kommentar
Margul Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Mopeder har en fartsgrense på 45 km/t uansett hvor fort mopeden kan gå orginalt og uansett hvor gammel mopeden er. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Bastant påstand, som jeg aldri har fått bekrefta. Prøver å finne det ut selv, men finner ingenting. Går derfor ut i fra at mopeden kan kjøres i den farta den er konstruert og godkjent for. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Kjørte du med hjelm får du som passasjer ingen bot. Kjører du uten hjelm, får du 1000 kroner. Sjåfør får 2000 i bot uansett om du har på hjelm eller ikke. 4200,- i bot for trim, + 3? prikker på lappen (nye regler fra 1. juni). Du får ikke noe mer om du ikke har lappen, så lenge du sitter bakpå. Har sjåfør lappen er det ikke mer enn 1000 kroner som kan være maks for deg. Og til gutta som er uenig: Jeg snakker av erfaring. EDIT: Altså, det som skjedde i mitt tilfelle var trimmet moped, 4200 + 2000 i bot for å ha passasjer. Passasjer hadde hjelm, og fikk ingen ting. Endret 5. juni 2011 av Slettet-3t93k9 Lenke til kommentar
Margul Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Finner ingen ting som tyder på at en moped kan gå i sin orginalfart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9 Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Ring politiet å spør? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Finner ingen ting som tyder på at en moped kan gå i sin orginalfart. Så derfor konkluderer du med at den ikke kan gå fortere enn 45? Lenke til kommentar
Margul Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) På samme måte som du konkluderer med dette: "Går derfor ut i fra at mopeden kan kjøres i den farta den er konstruert og godkjent for. " Går derfor ut i fra at mopeden kan kjøres i den farta den er konstruert og godkjent for. Edit: la til quote. Endret 5. juni 2011 av Smootherman Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Nei dette blir som å diskutere religion. Finnes ikke bevis på verken det ene eller det andre. Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Blir du tatt for trimming kan det bli 4200,- kroner i bot + avskilning! TSX går originalt i 60 kilometer i timen, og går under de gamle reglene før EU-regelen om 45 km/t kom. Husker ikke spesifikt hvilken fartsgrense som gjaldt da, men har hørt noe ala 55-60. Men politiet er så nazi på at "MOPD I NORGE SKAL KUN GÅ I FEMÅFØRTI" så jeg veit ikke helt, mens noen vet at eldre mopeder gikk orginalt i 60, f.ex gamle tempo mopeden min, da var det ei Politimann som stoppa meg og lurte på om min RMX var trimma som sa at den har lov til å gå i 60 uten noe annet stress. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå