Gå til innhold

Spørsmål ang. oppgradering av Skjermkort + evt. andre deler.

Jaze

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har planer om å oppgradere mitt nåverende oppsett:

Prossessor: Intel® Core2 Quad CPU Q9650 @ 3.00GHz (4 CPUs), ~3.0GHz

RAM: 8GB

Skjermkort: Nvidia 295 GTX

Har kjørt det i to år nå og har vært strålende fornøyd, drar det meste helt greit fortsatt men begynner å skjenne det litt på nyeste spillene nå.

Jeg planla å skaffe meg enten Nvidia 580 eller 590, men jeg lurer på hva som ville egnet meg best? Har ingen planer om 3D, er bare noe tøys mener nå jeg, og forholder til en skjerm for øyeblikket. Om jeg skaffer en til så er det hovedsakelig for internett eller chats og shit hvis jeg driver å gamer.

Jeg lurer også på om strømforsyningen min vil takle korta? Har ikke hatt noe problemer med min 295 men igjen så kan jeg ikke så alt for mye om dette.

Etter jeg skaffer meg kortet (eller kanskje før?) så planla jeg også å kjøpe en oppgraderings pakke fra komplett, og da ligger valget mellom disse to for jeg er veldig interessert i i7 950+ for jeg har hørt mye bra om dem:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=475955

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=396675

Hvilken er bedre?

Og eventuelt er det bedre valg jeg kan gjøre? Jeg gamer det meste som er å game på PC, spesielt da MMORPG's i det siste.

Takker for all hjelp!

Jaz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du oppgi alle komponentene du har i datamaskinen din, inkludert kabinett og skjerm? Det er lettere å få oversikt og gi råd da. Kan du også oppgi eventuelt budsjett?

i7 950 er forresten utgått i disse dager. Intel har laget nye prosessorer, i5 2500k og i7 2600k. Hvilken du bør velge er avhengig av budsjett, men i5 er best egnet til gaming.

Hvordan er det eventuelt med rammen? Hvis jeg får med 6GB ram og har 8 fra før av, jeg kjører 64 bit OS.

Må de være samme type ram?

De må være samme type ja. Det du har nå er DDR2, på alle nye hovedkort kan du bare bruke DDR3. RAM er heldigvis veldig billig i disse dager.

Endret av Benny
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du oppgi alle komponentene du har i datamaskinen din, inkludert kabinett og skjerm? Det er lettere å få oversikt og gi råd da. Kan du også oppgi eventuelt budsjett?

i7 950 er forresten utgått i disse dager. Intel har laget nye prosessorer, i5 2500k og i7 2600k. Hvilken du bør velge er avhengig av budsjett, men i5 er best egnet til gaming.

Hvordan er det eventuelt med rammen? Hvis jeg får med 6GB ram og har 8 fra før av, jeg kjører 64 bit OS.

Må de være samme type ram?

De må være samme type ja. Det du har nå er DDR2, på alle nye hovedkort kan du bare bruke DDR3. RAM er heldigvis veldig billig i disse dager.

Se hva man kan finne hvis man graver godt nok:

ECS Elitegroup P-43T-A2 Intel P43 Socket 775, DDR2, PCI-E, Gb LAN, ATX (P-43T-A2

)

ANTEC Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum (Without PSU) (0761345-09182-4)

PRODUKSJONSVARE DVD±R/RW DL brenner svart (bulk), SATA (DVDRW_SATA_BLACK)

CHILL CP-700M 700W Modular (CP-700M)

APACER AE101 intern 3.5" minnekortleser med USB 2.0 hastighet, svart, bulk (APAE161B-1)

INTEL Core 2 Quad Q9650 3.0GHz 12MB cache 45nm 1333MHz FSB Boxed (BX80569Q9650)

SCYTHE Zipang CPU Cooler 1000rpm 51.82CFM 21.00dBA (SCZP-1000)

2 X G.SKILL 4GB DDR2 Kit (2x2GB) PC2-6400 Non-ECC CL5 (F2-6400CL5D-4GBPQ)

ASUS Radeon HD 4870 X2 2048MB PCI-E (EAH4870X2/HTDI/2G)!!!! BYTTET MOT 295 GTX

PRODUKSJONSVARE 1TB 7200RPM S-ATA harddisk 3,5 *** (1TBSATA3.5)

PointOfView WLAN 54mbps Wireless-G PCI adapter m/ant (r-wlan170065)

Skjermen er en standard 22' ASUS skjerm. Har planer om å kjøpe meg en full hd 32', og bruker innimellom 46' som er i stua når dama er på godt humør.

Lenke til kommentar

Budsjettet er vell rundt 10k kroner for øyeblikket. Dette gjelder bare skjermkort og PC innmaten.

Takker også for forslag om nye deler, siden de jeg fant var bare under anbefalte og de hørtes helt greie ut.

Lenke til kommentar

Med mindre du skal drive med mye tall knusing eller mye video redigering, vil jeg anbefale deg å satse på de nye i5 CPUene, f. eks i5-2500K som kan overklokkes mye. Dessuten bør du heller kjøpe hovedkort med Sandy bridge med sokkel 1155, de to du linket til har ikke det brikkesettet.

F. eks ASUS Sabertooth er et bra hovedkort for nettopp i5 CPUer. Legg til en Intel Core™ i5-2500K og Corsair Vengeance 4GB minne så har du noe å begynne med.

En SSD disk er ikke å forakte, har det selv som OS disk, men jeg vil ikke anbefale noen bestemt SSD disk. Har dog hørt at Crucial har bra disker, pluss Intel. Corsair Force serien kjenner jeg ikke noe særlig til, så kan ikke si så noe om dem.

Lenke til kommentar

Skal du bruke innbygd GPU, så må du nok satse på Z68. Jeg valgte Sabertooth fordi det er et bra HK til en relativ rimelig penge, pluss at det støtter både Crossfire og SLI. Det er ikke alle KH med Sandy Bridge som gjør det, H67 brikkesett støtter kun CF etter det jeg kan finne ut i farten. P67 skal støtte både CF og SLI, noe Z68 også gjør. I det minste Asus sine HK gjør det.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldingene!

Kommer nok til å gå for de du posta, men har et spørsmål ang. prossessoren. Hvordan fungerer egentlig overclocking? Har aldri drevet med det selv så vet igrunn ikke noe om det. Ser på komentarene i anmeldelsene at det kanskje er lurt å kjøpe en ekstra cooler / kjøling til det isåfall?

Hva ville vært best i såfall?

Personelig så kommer jeg ikke til å drive med CF, et kort holder lenge nok for meg. Så med de komponentene i tanke, hvilke kort ville vært optimalt for mitt bruk av 580 og 590? Driver ikke med noe videorending eller lignende, dama har sitt eget beist for det arbeidet der. Og jeg er personelig ikke noe fan av Radeon kortene etter flere dårlige erfaringer tidligere.

Og hva mener du med innebygd GPU?

Takker igjen,

Jaz.

Endret av Jaze
Lenke til kommentar

på de nye Sandy Bridge-baserte prosessorene til Intel er det innegygget grafikkprosessor, eller GPU som det forkortes. dette gjør at du kan koble skjermen rett på hovedkortet oog få ganske grei grafikk. (skal du drive med heftig 3D eller lignende anbefales det at du kjører et dedikert skjermkort). GPU-delen av disse prosesorene er ganske energibesparende som igjen gjør at du får mindre varmeutvikling inni selve kabinettet. du bør kjøpe HK med Z68-brikkesettet da dette gir deg mulighet for å overklokke samtidig som du kan bruke den integrerte GPUen. leg har lest igjennom artikkelen What is the Intel Z68 chipset? som jeg synes fortalte ganske mye om mulighetene som lå i dette brikkesettet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Takker for all tilbake melding!

Nå sitter jeg igrunn bare å lurer på hva som vil være den største oppgradering av ytelse i spill.

Skjermkort eller andre deler? Er villig til å gå for HD Radeon kort også, om dere har noen å anbefalle.

Lenke til kommentar

Komponentene Chavalito anbefalte sammen med et GTX580 eller GTX590?

Jeg er rimelig sikker på at du ikke trenger en ny PSU til hverken et GTX 580 eller 590, da PSUen du har nå er veldig god. Leser at minimumskravet til et 590 er 700W PSU med 50A og 600W på 12V-railene. Din PSU har 660W og 80A på 12V-railene. [http://www.chill-innovation.com/products/products_details.php?kategori=1&products=10]

Endret av Benny
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hva tjener jeg mest på med tanke på ytelse?

Oppgradering av Skjermkort eller -alle- de andre nevnte komponentene! Jeg kommer mest sannsyneligvis ikke til å drive med OC siden jeg har ikke peil på det.

Lenke til kommentar

Du tjener mest på å oppgradere skjermkortet til et 580. 590 og 295 er begge kort som kjører SLI i bunnen og gir egentlig ikke de helt enorme vinningene over et GTX 580 eller 285 på sin tid.

Du vil nok også få en flaskehals med et GTX 590 uten å oppgradere prosessoren din, så et 580 nå og en M4 128GB vil være en bra oppgradering.

Lenke til kommentar

Tusen takk! :)

En ting jeg lurer på, har 580'en en HDMI ingang? Eller hvordan fungerer det?

Veit at kompisen min har en kabel som passer skjermkortet og andre enden er en hdmi port som går inn i tvn. Vil bare bruke den til TV'n for film og sånt. Takk :)

Lenke til kommentar

Tusen takk! :)

En ting jeg lurer på, har 580'en en HDMI ingang? Eller hvordan fungerer det?

Veit at kompisen min har en kabel som passer skjermkortet og andre enden er en hdmi port som går inn i tvn. Vil bare bruke den til TV'n for film og sånt. Takk :)

Alle GTX 580 kommer med mini-HDMI eller vanlig HDMI. Dette kunne du fint funnet ut ved å sjekke et GTX 580-kort selv istedet for å spørre her. De fleste ganger er google den enkleste og raskeste løsningen, i tillegg til at du ikke framstår som en tulling som ikke klarer å sjekke noe selv.

Kommer an på hvert enkelt kort.

Men du finner mange kort med grei

kjøling og hdmi. Dette koster ca. 3500: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=621999

Dette litt mer for bedre kjøling: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637997

Nei, alle GTX 580 har en HDMI-utgang, videre kan man lett bruke en adapter fra DVI-HDMI da signalene er like og lyd vanligvis overføres om kortet støtter dette.

Lenke til kommentar

Tihi, jeg veit. Men stoler ikke på megselv og google siden jeg har blitt brent der når det gjelder PC.

Men takk for alle svar, setter stor pris på det. Da tenker jeg at jeg går for den MATRIX 580'n siden jeg var ganske usikker på hvilket 580 som var best å kjøpe, mange kort til forskjellige priser, og specsa var minimale i forskjell så sikkert noe jeg ikke kjønner meg på. Haha!

God sommer videre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...