Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve å ha leilighetsdepositum tilbakebetalt ved leiekontraktens slutt?

smismas

Anbefalte innlegg

Hei

Holder for øyeblikket på å skrive oppsigelse på leiligheten, hvor vi har 2 måneders oppsigelsestid.

Jeg var veldig streng på hvordan depositumet våres skulle håndteres ved innflytning, ettersom jeg så kontonummeret vi skulle overføre det til tilsvarte kontonummeret vi overfører husleien til. Utleier har forsikret oss skriftlig om at det skal bli behandlet som depositum og vi får renter på det etter bankens sats. osv, så det er ikke noe problem.

Det eneste jeg er redd for er at utleierene skal skape seg ved tilbakebetaling av depositum, i oppsigelsen har jeg avsluttet brevet med "ber om bekreftelse på at mail og dato er lest og inforstått, og at vi tar nærmere kontakt når oppsigelsestiden går mot slutten for tilbakelevering av nøkler, inspeksjon av leiligheten og tilbakebetaling av depositum som vi skal ha i hende etter inspeksjon av leiligheten og senest når leiekontrakten utløper.

Så er spørsmålet, har jeg lov til å kreve dette? Jeg ser ingen grunn til at de skal sitte på depositumet vårt etter at leiligheten er godkjent/de har trukket en sum, når vi ikke lengre er inne i en leiekontrakt. Da vil jeg tro at pengene våre er brukt på noe annet og ikke har blitt behandlet som et depositum...

Mye forklaring og litt smålig komplisert problemstilling, men hovedspørsmålet er altså om jeg har lov til å KREVE depositumet tilbake innen leiekontraktens slutt/etter inspeksjon.

(Har omformulert og skrevet at vi krever å ha depositumet i hende med en gang leieforholdet opphører)

Endret av smismas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, depositum skal alltid betales tilbake straks overlevering har skjedd, og så sant det ikke er noen tvist med hensyn til skader o.l.

Du var nok ikke streng nok. Etter loven skal depositum alltid settes på spesiell depositumkonto. Utleier skal betale eventuelle gebyrer for opprettelse av konto, og renter tilfaller leietaker. Uttak fra slik konto kan ikke skje uten at både utleier og leietaker godkjenner det.

Lenke til kommentar

Her burde du innsistert på å ha ein skikkelig depositumskonto. Då ville kontoen stått på deg slik at du vil være sikker på at du får alt av renteinntekter, du ville også fått det lettare å få løyst opp depositumskontoen. Dersom du hadde hatt vanlig depositumskonto så kunne du berre gitt beskjed til banken at du har sakt opp leigeforholdet å vil ha pengene utbetalt, då vil banken ta kontakt med utleiger som då får 30 dagar på seg å bevise krav om tilbakehold av hele eller deler av summen ovenfor banken. Dersom utleiger ikkje kan legge fram relevante krav ovenfor banken så får leigetakeren frigjort heile beløpet.

Slik som situasjonen er nå for trådstarter så vil eg finne det rimelig at trådstarter beheld nøkkelen til etter inspeksjon av vask og utbetaling av depositumet.

Dersom du gir frå deg nøkkelen no så har du ikkje lenger noke forhandligskort og er derfor heilt avhengig av at huseiger holder ord.

Sjølv om du har ei skriftlig kontrakt på dette så kan det være greit å ikkje gjere dette vanskeligare en nødvendig. Kanskje du rett og slett kan be om å få depositumsummen kontant ved overlevering av nøkkelen? På den måten har begge parter ein siste ting å overlevere kvarandre før leigeforholdet er fullstendig avslutta, og begge parter har noke å halde tilbake dersom det oppstår uenigheit.

Lenke til kommentar

Ettersom "depositumet" ikke er satt på egen depositumskonto kan det ikke anses som depositum, men forskudd på leie.

Jeg ville ikke betalt husleie i oppsigelsestiden uten å ha fått garantert at depositumet blir utbetalt ved leieperiodens opphør, eventuelt å ha fått det utbetalt på forhånd...

Hvis det ikke er mange rentekronene det er snakk om ville det beste for deg være å la det innbetalte beløp gå til dekning av husleie i oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...