Gå til innhold

Har sparepenger liggende - sette i fond?

Anbefalte innlegg

Jeg er student som jobber vedsiden av(rundt 30% stilling), og har noen titalls tusen liggende på sparekontoen. Jeg har i utgangspunktet tenkt at sparepenger skal gå til å betale ned studielånet når det slår inn når jeg er ferdig om ett år.

Jeg har nå lest litt om fond, og får jo nå både fullt studielån/stipend pluss lønn hver måned. Kan det være en idé å investere noe av det(ikke alt) i aksjefond? Renten hvert år er jo ikke veldig mye, og føles litt inaktivt ut å bare la det stå der.

Noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du bør ikke sette pengene i fond.

For det første så er et år veldig kort tid, slik at du vil være veldig sårbar for kortsiktige svinginger.

Over lengre tid vil generell økonomisk vekst løfte avkastningen, men på et år er det for kort tid.

For det andre, med en gang du planlegger å bruke pengene på et bestemt tidspunkt i fremtiden så er er du prisgitt at markedet er på din side der og da.

Sparer du med tanke på å bruke pengene til et helt vilkårlig tidspunkt "når det måtte passe seg" derimot så har du evne til å gå igjennom store fall (eksempelvis finanskrisen).

Endret av Fin Skjorte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fond er ikke risikofritt, vi husker vel alle skrekkhistoriene fra finanskrisen når fondssparerne gikk på stjernesmeller.

Husk også at forvalterne av fondene skal ha årlig forvaltningsgebyr og de fleste fond har også innløsningsgebyr.

BSU er nok det beste alternativet

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for tipsene. Da blir det nok ikke fond, men skal vurdere BSU :)

Et siste spørsmål:

Er det noen tidsfrist for når man må opprette BSU og sette inn penger, for å få skattefradraget? Jeg tjener ca. 80k i år, så et fradrag på 4k er ganske betydelig.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Du må gjøre det før nyttår, så hadde satset på på opprette det senest i starten av desember for at du skal ha god tid.

Hvis du er under 25 år så kan jeg anbefale Youngbank som har BSU-konto med 4,8 % rente. En annen ting å huske på er at BSU-pengene kun kan brukes til å kjøpe bolig, så det er alltid smart å ha en reserve på en sparekonto i tillegg. Hvis du har dårlig rente i dag, så tilbyr Bank Norwegian best rente på 3,5 %.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår det riktig så får jeg skattefradrag for lønn i 2011 hvis jeg setter inn før nyttår?

Såfremt du har hatt skattbarinntekt. For å utnytte fradraget for fullt må du ha skattet minimum 4000 kroner i løpet av kalenderåret.

Mer info om BSU

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1284460

Jeg skal utifra beregnet inntekt skatte rundt 5600 i år, så da blir vel BSU helt perfekt :) BSU er nå bestilt. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...