Blib Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Av en eller annen grunn fungerer ikke linkene på hjemmesiden min helt perfekt med Opera. Den viser alle linker som svarte, uten understrekning som default. Så jeg tenkte jeg skulle fikse dette. Med jeg får ikke alink til å fungere. Alink er når linken er i fokus right? Så hvorfor blir den ikke rød når jeg holder over den da, når jeg har alink="red" i body? Og hvordan kan jeg definere alink osv i CSS? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Av en eller annen grunn fungerer ikke linkene på hjemmesiden min helt perfekt med Opera. Den viser alle linker som svarte, uten understrekning som default. Så jeg tenkte jeg skulle fikse dette. Med jeg får ikke alink til å fungere. Alink er når linken er i fokus right? Så hvorfor blir den ikke rød når jeg holder over den da, når jeg har alink="red" i body? Og hvordan kan jeg definere alink osv i CSS? lær deg css med en gang ved å lese på http://w3schools.org a:link {} //linken som vanlig a:visited {} //etter du har trykket på den a:hover {} //når du har musa på den a:active{} //omtrent samme som over Lenke til kommentar
Blib Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 lær deg css med en gang ved å lese på http://w3schools.org a:link {} //linken som vanlig a:visited {} //etter du har trykket på den a:hover {} //når du har musa på den a:active{} //omtrent samme som over Deim! Den schools siden skulle jeg ha hatt får en del måneder siden ja. NICE. Mye lettere enn å søke seg igjennom w3c.org! Men jeg finner ikke alink osv på den siden, og det du oppgir der fungerer heller ikke.. a:link {red}; altså.. Lenke til kommentar
sim Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 masse ting a:link {red}; Den der vil nok ikke virke nei, tror heller du skal prøve noe slikt a:link { color: red; } Eventuelt kan du erstatte red med hexkode ala. #FF0000. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Den der vil nok ikke virke nei, tror heller du skal prøve noe slikt a:link { color: red; } Niksiniks. Fremdeles ingen farger. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Doh! Okay, det fungerer nå. Pga alink="red" osv ligger i <body>-elementet la jeg også a:link i body { } Men det er flott nå. Takker Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Slik funker den for meg ihvertfall. eksternt stil-ark A:link { font-size: 8pt; font-family: verdana, sans-serif; text-decoration: none; color: #696969 } A:visited { font-size: 8pt; font-family: verdana, sans-serif; text-decoration: none; color: #696969 } A:active { font-size: 8pt; font-family: verdana, sans-serif; text-decoration: none; color: #696969 } Så er det jo bare å endre den til det som passer. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Doh! Okay, det fungerer nå. Pga alink="red" osv ligger i <body>-elementet la jeg også a:link i body { } Men det er flott nå. Takker jeg var full da jeg skrev det i natt så jeg orket ikke utdype noe mer, men det virker som du ikke har forstått helt meningen med css som det jo er: css er stilark man har ved siden av html koden som forteller html koden alt av farger størrelser og masse mer. man legger ikke css koder inn i <body> ikke på den måten du nevnte ihvertfall, det er mulig å skrive: <body style="backgground:white;color:red;"> da blir bakgrunnen hvit og skriftfargen rød på hele siden med mindre du definerer noe annet et annet sted. men dette er en veldig klønete måte: den beste og mest fornuftige måten er å ha all css i en extern fil som man kaller fra alle sider man skal bruke den på ved denne linja: <link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen" href="style.css" /> og for et eksempel på en css fil kan jeg jo vise deg en jeg har skrevet og bruker (ps: ikke ta nøyaktig kopi av den til noe lager selv) http://magikern.sytes.net/style.css Lenke til kommentar
Blib Skrevet 30. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2003 jeg var full da jeg skrev det i natt så jeg orket ikke utdype noe mer, men det virker som du ikke har forstått helt meningen med css som det jo er: css er stilark man har ved siden av html koden som forteller html koden alt av farger størrelser og masse mer. man legger ikke css koder inn i <body> Neineinei Jeg la koden inn slik: Body { a:link { color: red; } v:link { color: purple; } background: url: bilde.jpg; Dette gjorde jeg pga. alink="red" lå i <body>. Skjønner nå at det var veldig feil og det er fikset opp. CSS mener jeg å kunne såpass at jeg ikke legger inn CSS i HTML med mindre jeg bruker style="" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå