Edstro Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hei. Jeg er i nermest lykkerus. Jeg har alltid betalt mine regninger og har sjeldent surret. Den siste tiden har jeg byttet ofte teleoperatør fordi jeg hele tiden jakter på de beste tilbudene. Jeg har alikevell ALLTID betalt regningene mine på forfall. Alikevell er det en dum kreditor som sender meg et inkassovarsel på en betalt regning. Regningen ble betalt for en månde siden og var på ca 200 kroner. Jeg sier ikke hvilket teleselskap dette er. Jeg har dobbelsjekket med min nettbank og alt ser fint ut. Hva skal jeg nå gjøre? Jeg vil i utgangspunktet lage et sant helvete for denne kreditoren. Jeg skal ikke si noe i håp om at det nå går til inkasso, noe som betyr action. Jeg er vel ikke pliktet om å gi beskjed om at jeg har betalt? Dette er vel ikke mitt ansvar å følge opp. Kan jeg kreve erstatning for at de plager meg med inkassovarsel og eventuell inkasso? Jeg vurderer å snarest politianmelde dette siden det er vel strengt tatt ulovelig å inndrive gjeld som allerede er betalt? Nå kan sikkert dere tenke at jeg er litt gal som liker denne situasjonen, men når man får et inkassovarsel på en regning man har betalt. Da feiler det ikke meg noe! 1 Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Anbefaler at du sender dem en epost (innsigelse), der du sier at du har betalt, og når (gjerne utskrift fra nettbank). Du har faktisk plikt til å gjøre innsigelse mot kravet, og innen fristen som står på inkassovarselet, for å unngå gebyrer. Hvis ting går til inkasso, så innebærer det mye arbeid og bryderi, og potensielle gebyrer. Ikke regn med erstatning, da du ville kunne unngått problemet med en enkel epost. Ikke regn med at politiet tar imot noen anmeldelse, da dette neppe er noe bevisst forsøk på svindel. Feil vil alltid skje. Inkassovarsel sendes nettopp fordi "skyldner" skal kunne protestere på urettmessige krav. Hvis du ikke benytter seg av muligheten, så du selv være skyld i konsekvensene. 3 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Kan jeg kreve erstatning for at de plager meg med inkassovarsel og eventuell inkasso? Jeg vurderer å snarest politianmelde dette siden det er vel strengt tatt ulovelig å inndrive gjeld som allerede er betalt? Da er du i mine øyne langt verre enn de som står bak inkassokravet. Du er klar over at alle kan gjøre feil? Jeg fikk for kort tid siden et inkassokrav på vegne av NAF. Jeg ringte kundeservice da jeg så lenge jeg kan huske har hatt medlemskap som sikrer meg gratis veihjelp, og etter én telefonsamtale kunne de fortelle meg at joda, det var gjort en feil. Medlemskapet var gjort «ikke aktivt» et par dager på samme tid som jeg fikk hjelp. Dette resulterte i at det ble opprettet en regning for veihjelpen. Denne ble derimot slettet da medlemskapet igjen ble gyldig. Hun jeg snakket med skjønte ikke hvorfor saken var sendt til inkasso, da det ikke eksisterte en slik sak i deres systemer. Jeg fikk en beklagelse samt beskjed om å kaste kravet. TL;DR: Ring teleoperatøren din. 3 Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Ok. Gjerne jeg skal gjøre noe her da. Forstår bare ikke poenge med at jeg skal lette på rumpa å stresse som faen når det er de som driter seg ut. Har sendt en epost til de nå. Dette gjelder chess. Det rare er at jeg fikk dette inkassovarselet rett før helgen og da med forfall 30.05. Altså egentlig igår. Å en henvendelse til chess tar som regel 3 dager å få svar på står der. Da kan saken for lengst hver sendt til inkassoselskapet. Jeg anser det også som strid med god inkassoskikk å sende meg et varsel som har forfall 3 dager etter jeg har fått det i posten. Påmindelsedatoen (hva tid brevet ble skrevet ut) står med meget liten skrift. 16-05-11. Å det tar ikke 11-12 dager å sende et brev ifra bergen og til kristiansand. Dette har de tydeligvis gjort bare for å få fristen til å sprekke slik at de kan melke meg for mest mulig ekstra gebyrer selv om jeg har betalt. Veldig useriøst. Hold dere unda chess sier bare jeg. Større drittselskap finner du ikke. De kan bare prøve å sende dette til inkasso da skal de faen få høre det. Får håper de svarer da. For jeg skal ikke ringe dem for det koster penger. Hvorfor skal jeg bruke penger på å ringe dem? Når det er de som gjør en feil. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Veldig useriøst. Hold dere unda chess sier bare jeg. Større drittselskap finner du ikke. De kan bare prøve å sende dette til inkasso da skal de faen få høre det. Langt ifra. Jeg har aldri hatt problemer med Chess, og dine innlegg gir meg intet ønske om å bytte. Får håper de svarer da. For jeg skal ikke ringe dem for det koster penger. Hvorfor skal jeg bruke penger på å ringe dem? Når det er de som gjør en feil. Du kan ringe kreditoren og opplyse om at regningen er betalt og at du venter på svar fra Chess. Les forøvrig denne artikkelen fra Datatilsynet. Eller er dette for mye å forlange? Det er lov å bli irritert av å motta inkassovarsel på en betalt faktura, men å true med anmeldelse og erstatningskrav grenser mot barnslig og idiotisk oppførsel. 7 Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 31. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2011 Ok. Jeg skal ringe dem i morgen og håper på en løsning i saken da. I tilegg til at jeg har sendt dem e-post nå. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Hehe,makan til idiot-tråd er det lenge siden jeg har lest :-) TS gjør tydeligvis aldri feil... Hehe,makan til idiot-tråd er det lenge siden jeg har lest :-) TS gjør tydeligvis aldri feil... 4 Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg synes du skal drite i hele saken, kanskje sende en mail hvor du forteller hvor dust de er. Og så må du politianmelde teleoperatøren samt inkassoselskapet. Det viktigste er at du gir oss en update av saken etterhvert som det skjer noe! 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Herregud, ikke politianmeld noen. Send heller en frekk e-post. ("Betalingen var gjennomført xx.xx.xxxx, be din klient om å sjekke dette grundig en gang til. Håper dette bare er en glipp..") Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Det virker på meg som TS heller burde konsentrere seg om å ta saken opp med leverandøren enn å mase her. Det lar seg da som regel løse uten problemer. 1 Lenke til kommentar
DonJuan. Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Er saken først sendt til inkasso er det ikke Chess som styrer saken lengre, da er det inkassoselskapet. Chess har gjort en feil, fair enough, men de skal ikke belastes for hva inkassoselskapet foretar seg. Lenke til kommentar
spasibo Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Er saken først sendt til inkasso er det ikke Chess som styrer saken lengre, da er det inkassoselskapet. Chess har gjort en feil, fair enough, men de skal ikke belastes for hva inkassoselskapet foretar seg. Nei selvfølgelig ikke, blir det samme som å glemme å ta på håndbrekket på bilen i en bakke mens du er ute og slår lens. Bilen ruller herreløs ned bakken og lager mayhem i bunnen der det tilfeldigvis er ett sterkt traffikert kryss. Jeg bare glemte en liten detalj,fair enough, jeg kan da umulig klandres for det som hendte i etterkant? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Nei selvfølgelig ikke, blir det samme som å glemme å ta på håndbrekket på bilen i en bakke mens du er ute og slår lens. Bilen ruller herreløs ned bakken og lager mayhem i bunnen der det tilfeldigvis er ett sterkt traffikert kryss. Jeg bare glemte en liten detalj,fair enough, jeg kan da umulig klandres for det som hendte i etterkant? Tull og tøys. Et mer korrekt eksempel, dog like idiotisk, er at du ber en kamerat hente moren din på togstasjonen, og låner ham bilen din, men han glemmer å sette på håndbrekket og skaper «mayhem». Jeg mottok nylig et inkassovarsel fra NAF, men da jeg var 110% sikker på at alle fakturaer var betalt innen fristen ringte jeg kundeservice. Etter en 15-20 minutter lang samtale (som kostet meg rundt 30 kroner) var saken løst, med den konklusjon at de hadde gjort en feil og jeg slapp å betale. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 (endret) Festlig med folk som tar slikt personlig. Leverandøren har gjort en feil. Det skjer hele tiden. Send over betalingsdetaljer på e-post til kreditor. Case closed. Endret 3. juli 2011 av tlwrtpmc 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå