Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen (vgs3)

Gjest medlem-140898

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-140898

Hvis man stryker på eksamen, kan man ta det på nytt i sommer?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-140898

Du kan ta den på nytt i november/desember. Det spørs på faget.

Du beholder da standpunkt om du står på denne. Stryker du til høsten, får du én sjanse til, men da får du ikke standpunkt.

Surt, at man må kaste bort halve året for et fag bare..

Jeg har hørt at man kunne ta opp i sommeren...

Lenke til kommentar
En elev som på grunn av stort fravær i skoleåret eller av andre grunner ikke kan få standpunktkarakter, kan ikke meldes opp som elev til eksamen i faget samme skoleår.

Dersom du uten gyldig grunn ikke møter til eksamen, eller du ikke får standpunktkarakter i et fag pga. stort fravær, må du melde deg opp til privatisteksamen for å få vitnemål. Privatisteksamen arrangeres hver vår (mai/juni)og hver høst (november/desember). Den som er elev i et fag ved fristen for oppmelding til privatisteksamen, kan ikke melde seg opp som privatist i faget til denne eksamenen.

Du kan ta opp igjen fag 2 ganger i året, på høsten og våren.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Et nytt spørsmål. I vgs så hadde jeg tysk.

I standpunkt fikk jeg 2, og uheldigvis så kom jeg opp i eksamen (skriftlig), og fikk 2 der også.

Hvis jeg skal ta opp tysk eksamen (som er skriflig), går også standpunkt karakteren vekk, eller er det bare den tidligere eksamen karakteren som blir forandret?

Må jeg da både ta opp muntlig og skriftlg?

Endret av medlem-140898
Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898

Du kan ta den på nytt i november/desember. Det spørs på faget.

Du beholder da standpunkt om du står på denne. Stryker du til høsten, får du én sjanse til, men da får du ikke standpunkt.

Aha. Men, hvis en stryker i eksamen og senere tar det opp, har den personen fortsatt status som primærsøker?

Lenke til kommentar

Hvis du vil ta opp igjen tysk erstattes vel begge karakterene med de nye. Jeg er ganske sikker på at tysk er to eksamener, en muntlig og en skriftlig.

Altså, nå har du tysk standpunkt og tysk eksamen (skriftlig) på vitnemålet. Om du tar opp igjen faget får du tysk eksamen (skriftlig) og tysk eksamen (muntlig) på vitnemålet, såvidt jeg vet.

Når du tar opp fag på denne måten, går du ikke lenger under primærkvote i Samordnaopptak, men den ordinære kvoten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...