Gå til innhold

[Løst] Mac Pro vs. Mac Air

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg har ett lite dilemma. Det er ikke lenge til jeg skal begynne på vgs1 og trenger ny pc/mac, og skolen tilbyr Macbook Pro (forrige versjon for 5600,-) Siden det er forrige versjon så vill jeg ikke kjøpe den, og skal velge mellom Air og Pro.

På mange amerikanske forumer har jeg lest at de aller fleste (ca 90%) mener Air. Men passer det best med tanke på at jeg skal bruke den til skole arbeid og facebook osv?

Jente 16

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter på samme problemstillingen nå, men ender mest sannsynlig opp med MacBookPro. Jeg synes den slår Air på alle punkter for mitt bruk, utenom oppløsning på skjerm og vekt. Uansett, MBP 2 kg og 2,4cm tjukk er lite nok for meg. Jeg skal ha basismodellen, men skal bytte ut disken med en SSD etterhvert.

Lenke til kommentar

komplett.no eller netshop.no eller andre sider. Men den må installeres selv i så fall. Grunnen til at jeg vil gjøre det er for å spare ca. 2000 kroner. Hvis du registrerer deg på studentkortet.no og får studentkort, får du 5-10% rabatt på Macbooks.

Lenke til kommentar

Til enkel bruk er begge varianter kjappe nok. Hvor viktig er vekt? Batteritid? Mulighet til å lese DVD-plater? Hvis du ikke synes lav vekt er noe stort poeng går du for Pro.

Om du må kjøpe siste generasjon til fullpris og kan få forrige til 5600,- ville jeg gått for den billige. Den nye har mye for seg, men ikke så mye at den for vanlig kontorbruk er verdt det dobbelte.

Lenke til kommentar

Jeg solgte min Pro og kjøpte en Air 13". Beste kjøpet jeg noen gang har gjort, MBPen var stor, klumpete og treg. Det som betyr noe for meg (oppløsning og respons) var klart bedre på Air, siden air har SSD og bedre oppløsning. Den spisse kanten som Pro har gir i tillegg merker på håndleddet, og er over tid vond å bruke.

Men det ryktes om en oppdatering av Air i nærmeste fremtid, så jeg ville ventet.

Lenke til kommentar

Kjøp den billige MBPen gjennom skolen, gitt at det er den som kom før Thunderbolt. Det er vel mid-2010, og for 5600 er det et røverkjøp. Hvis du vil ha enda bedre ytelse, sleng inn en SSD-disk til 1500 kroner (få noen til å sette den inn for deg, er snakk om å skru ut totalt 12 skruer eller så), og du har en veldig god maskin til en veldig god pris.

For de pengene du sparer kontra en ny maskin (sannsynligvis vil du ikke ha behov for Thunderbolt, hvis du bare skal bruke den til enkelt kontorarbeid og Facebook) kjøper du deg så en ekstern harddisk med FW800 som du bruker til backup, noe du absolutt bør kjøpe uansett. Koster under en tusenlapp (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631503). Spander 30 kroner hver måned på Crashplan sin offsite backup-løsning, og da er du meget godt beskyttet mot tap av data.

Totalt snakker vi vel om en investering på 8000 kroner med SSD, og 6500 uten. Det er ikke en dårlig pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...