hen-enge Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Hei. Håper du har tid og anledning til å svare på min lille post...er nemlig på desperat jakt etter svar! Skal begynne å studere IT til høsten og trenger da en ganske kraftig bærbar. Har fått tilbud av skolen (de anbefaler oss som skal begynne på dette IT studiumet om å kjøpe en bærbar som er så kraftig som denne). Den har følgende spesifikasjoner og koster 15 995,-: - 15" skjerm XGA LCD 1024x768 - Intel Pentium M 1,4 GHz med 1024 KB Cach minne - 512MB PC266 DDR minne - Integrert Intel Extreme Graphics - 60GB IDE 4200RPM UDMA 100 - CD-brenner og DVD-spiller (8x/8x/4x/24x) - Integrert nettverk Intel 10/100Mbps - Integrert Intel trådløst nettverk 802.11b - V92 56Kbps data/faks Modem internt - 1xFireWire 1394 - 3xUSB 2.0 - Li-ion Mark 3.0 batteri m/APCI (Opptil 5 timers brukstid) - Microsoft Windows XP Pro, Norsk - Norton Internet Security 2003 - 3 års lisens (antivirus og brannmur) (Verdi kr 924,- inkludert) - Vekt 2,68 kg - 2 års standard garanti og - 1 års telefonsupport Synes tilbudet ikke er så utrolig bra, spesielt med tanke på denne Whitebox'en som selges for 11 995,- Det jeg hovedsaklig mener er for dårlig er skjermen, litt svak prosessor og trolig for dårlig grafikkort og. Er avhengig av en bærbar med god ytelse, bærbarhet selvfølgelig - klarer jo å bære på noen kilo, men en vil jo alltid bære lett , god batterilevetid og stillegående. Hva bør jeg gå for da? Har også vært en tur innom Dell sine sider og sjekket der. Sliter med å bestemme meg...vurderer og å vente helt frem til skolestart med å kjøpe for å se om jeg kan få noe enda billigere da! Håper dere kan komme med gode tips for jeg er i desperat nød etter det! På forhånd takk. Lenke til kommentar
Villmink Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Du finner massevis av tester og anbefalinger på www.barbara.no . Selv tror jeg nok jeg ville kjøpt noe slikt som dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...43&GrpID=9&s=pl Det er nok lettere for folk å komme med anbefalinger hvis du skriver hva slags studier du skal ta. IT-Studier kan være alt fra programmering som man kan gjøre på en 386, til tung videoredigering og mediabehandling. Lenke til kommentar
shagrat Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Du skal vel ikke begynne på HIA skal du? Fikk akkurat samme tilbud selv. Etter at jeg hadde fått tilbudet, som jeg hadde ventet på, bestilte jeg en Whitebox CL50. Kommer i posten om ei uke :-) Forresten hvilket studium er det du har tenkt deg på (hvis det er på HIA da)? Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Har også tatt en titt på Cinet sine sider nå. Konfigurerte en av deres bærbare med topp utstyr og en Intel Pentium 4-M 2,2 ghz. Kom da ut på litt over 16 000 kroner. Dette virker også som et ok tilbud. Men har noen erfaringer med denne pc'en og spesielt denne prosessoren? Hvordan er batterilevetiden og støyen? Har forresten noen og peiling på støyen fra Whitebox'en? Har fortsatt lyst på den, men kjedelig å kjøpe en pc som en ikke aner hvordan ser ut. Noen som har mottatt den som sitter på bilder eller kan fremskaffe det? Du som svarte på posten - ja, jeg skal begynne på HIA - IT og inf.systemer. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Har også tatt en titt på Cinet sine sider nå. Konfigurerte en av deres bærbare med topp utstyr og en Intel Pentium 4-M 2,2 ghz. Kom da ut på litt over 16 000 kroner. Dette virker også som et ok tilbud. Men har noen erfaringer med denne pc'en og spesielt denne prosessoren? Hvordan er batterilevetiden og støyen? Du sier ikke noe om hva slags merke den PC'en du har fått tilbud på er. - Du kan jo ikke sammenligne en "merke" pc fra HP, IBM, Toshiba etc med en Whitebox. Ellers så vil jo Pentium-M 1.4GHz prosessoren være både raskere og gi bedre batterilevetid enn P4-M 2.2GHz prosessoren Lenke til kommentar
anicet Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 HIA er ikke noe bra plass for å lære seg IT gamle forlesere " Håland" går selv på 3 året it meget skuffa over hia. Lenke til kommentar
hen-enge Skrevet 29. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2003 Merket var Cinet...? Det du tenkte på? Modellbetegnelsen var 830 Smartbook. Har du ellers noen andre tips jeg bør tenke over? Acer med 803LCI eller hva den nå heter virker også utrolig ok, men da må en jo opp i nærmere 20-tusen. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Svak prosessor? Leser du kun MHz tall? En Pentium M på 1.4GHz er minst like rask som en Pentium 4 2.0GHz. Jeg kan dog være enig med deg at skjermoppløsning på 1024x768 kan bli litt lite, men det kommen an på hva du skal bruke den til. Mange spill trives best i lav oppløsning... Til tekstbehandling ønsker du selvsagt bedre oppløsning. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Merket var Cinet...? Det du tenkte på? Modellbetegnelsen var 830 Smartbook. Har du ellers noen andre tips jeg bør tenke over? Acer med 803LCI eller hva den nå heter virker også utrolig ok, men da må en jo opp i nærmere 20-tusen. OK, - men hvis du konfigurerer denne (Smartbook 803) opp hos Cinet med 1.8GHz P4M CPU og samme utstyr så koster den 15367,- + mva der, - 19055,- inkl mva. - var prisen du har fått inkl eller eks mva? - Hvis det er MED MVA så er det jo et kjempetilbud, -den burde jo egentlig vært en god del dyrere med den P-m 1.4GHz prosessoren. -Personlig ville jeg ikke kjøpt noen maskin uten Pentium-m prosessor hvis jeg skulle kjøpt nå. Lenke til kommentar
dagatle Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Hei. Skal begynne å studere IT til høsten og trenger da en ganske kraftig bærbar. Hvor vidt du trenger en "kraftig" bærbar kan jeg ikke si meg helt enig med deg. Tenk oxo på at du skal drasse med deg saken rundt... selv så kjøpte jeg høsten 2002, valget falt da på en Dell Latitude C510. Selvfølgelig kunne jeg fått en maskin med mye fetere spec enn hva jeg gjorde men jeg prioriterte (liten.. ) størelse og vekt. Større enn 14" skjerm er unødvendig på en bærbar.... kjøp deg briller da vell Er veldig fornøyd med maskina jeg har, jeg spiller lite og bruker den mest til programmering. Begynner nå på 3 året systemarbeid og maskina har vært mer en nokk dugenes. En annen ting du oxo bør tenke på er om du har tenkt å kjøre windows all tiden du skal ha maskinen. Er jo kjekt å ha en maskin med relativt kompatibel HW når man skal dytte inn linux. Jeg håper du ikke har tenkt å begynne på IT og være så trangsynt at det kun er M$ du skal benytte deg av. (ikke ment ille altså ) Lenke til kommentar
Senshi Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Kjøp deg en Whitebox CL 50! Den er utrolig bra. Med bedre spesifikasjoner enn den maskinen du har fått tilbud på! Men hvis du er en av dem som av en eller annen grunn ikke vil ha en Whitebox så vær så god! Lenke til kommentar
shagrat Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Har også tatt en titt på Cinet sine sider nå. Konfigurerte en av deres bærbare med topp utstyr og en Intel Pentium 4-M 2,2 ghz. Kom da ut på litt over 16 000 kroner. Dette virker også som et ok tilbud. Men har noen erfaringer med denne pc'en og spesielt denne prosessoren? Hvordan er batterilevetiden og støyen? Har forresten noen og peiling på støyen fra Whitebox'en? Har fortsatt lyst på den, men kjedelig å kjøpe en pc som en ikke aner hvordan ser ut. Noen som har mottatt den som sitter på bilder eller kan fremskaffe det? Det er akkurat samme pc som Zepto Znote 4100. Du kan se bilder her på barbara.no eller dinside.no/data. Både Zepto og Whitebox kjøper disse laptopene uten cpu og ram fra samme produsent (husker ikke navnet nå). Denne produsenten leverer feks. maskiner til Acer også. Du som svarte på posten - ja, jeg skal begynne på HIA - IT og inf.systemer. Jeg skal også begynne på IT og Infosystemer.. :o :o Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Kjøp deg en Whitebox CL 50! Den er utrolig bra. Med bedre spesifikasjoner enn den maskinen du har fått tilbud på! Men hvis du er en av dem som av en eller annen grunn ikke vil ha en Whitebox så vær så god! Hvor får man kjøpt CL50? - kan ikke finne denne noe sted. - Hvis du tenker på CL5 så vil denne PC'en være mye tyngre, ha mye kortere batterilevetid og støye mye mer enn disse andre. -Så kan man selvsagt velge selv hva man prioriterer. Lenke til kommentar
shagrat Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Kjøp deg en Whitebox CL 50! Den er utrolig bra. Med bedre spesifikasjoner enn den maskinen du har fått tilbud på! Men hvis du er en av dem som av en eller annen grunn ikke vil ha en Whitebox så vær så god! Hvor får man kjøpt CL50? - kan ikke finne denne noe sted. - Hvis du tenker på CL5 så vil denne PC'en være mye tyngre, ha mye kortere batterilevetid og støye mye mer enn disse andre. -Så kan man selvsagt velge selv hva man prioriterer. Send en mail til de, spør om å få tilbudet på CL50 maskinen. Du finner adressen til mailen på whitebox.no Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Elkjøp har faktisk en kone pc til 13.000 eller noe. Den har 32mb ddr skjermkort, 512 mb ddr ram, 2,4 ghz, 40gb.. Det er en thoshiba og en kammerat av meg kjøpte en. Den er meget bra og ser stilig ut. Jeg ville kjøpt en slik hvis jeg ikke skulle kjøpt mac. Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 29. juli 2003 Del Skrevet 29. juli 2003 Elkjøp har faktisk en kone pc til 13.000 eller noe. Den har 32mb ddr skjermkort, 512 mb ddr ram, 2,4 ghz, 40gb.. Det er en thoshiba og en kammerat av meg kjøpte en. Den er meget bra og ser stilig ut. Jeg ville kjøpt en slik hvis jeg ikke skulle kjøpt mac. Hvem gidder vel kjøpe laptop til kona si?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå