zeat Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) hei, jeg dreiv litt rundt på komplett og så plutselig en kategori kalt pc-briller... det er bare fra gunnar optiks der, og ettersom det jeg har funnet ut skal det gi deg bedre reaksjonstider? og hva ellers gjør de? jeg har -0,5 i syn eller no sånt hvis det har noe å si. og et spørsmål, er disse virkelig verdt å betale tusenlappen for? gjør de virkelig så stor nytte? fordi jeg har tenkt å bruke 5 tusen av konfirmasjonspenga når jeg konfirmerer meg om to uker og har tenkt til å kjøpe http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625824 ssd harddisk til å oppgradere pcen min med og en ipod touch, og da har jeg rundt 1,2 tusen igjen, og lurte på om jeg heller burde kjøpe disse enn å for eksempel oppgradere noe annet på gaming pcen min? og hvis det erverdt det, hvilke briller villet passet best for meg til det budsjettet? håper all forsto hva jeg mente, og forstod den elendige skrivinga mi. på forhånd takk PS. her er link til de pc brillene: http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11305&mfr=&filter= EDIT: leste også noe om at disse gjorde så man ikke fikk så dårlig syn? hvis det stemmer så burde det kanskje lønne seg siden jeg allerede begynner å få dårligere syn... Endret 30. mai 2011 av zeat Lenke til kommentar
Parius Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Har disse selv, vant de i en konkurranse. Etter mine opplevelser er de behagelige å bruke og det gjør at du ikke blir fult så sliten i øynene. I tillegg er det littegrann styrke i glasset så du kommer litt nærmere skjermen. Men prisen er de i mine øyne ikke verdt. Det er mulig at det bare er meg, men forskjellen er ikke stor med og uten briller. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Sinnsyk forskjell om man bruker de mange timer om dagen. Har absolutt null belastninger i/rundt øynene om jeg bruker disse kontra at jeg ikke gjør det. For meg som basically både jobber og hobbyer ved PCen betyr de mye. Angrer dog på at jeg ikke venta litt med å kjøpe mine, betalte 2k rett etter at de kom ut, nå kan man jo bestille de fra USA for snaue 500kr (nb: be om gift-tag). Lenke til kommentar
zeat Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) ok, så sikkert verdt det virker det som siden jeg kan fort sitte 10 timer om dagen foran pcen, så tror dere det hjelper på øyene med tanke på svekket syn? og hva mener du med gift tag? og hvilken versjon hadde blitt best da for meg? EDIT: merker ikke noe stort problem med øya til vanlig, men hvis jeg tenker etter så begynner det å "stikke"/"svi" (? er det det er kalt?), men det er bare når jeg tenker etter ikke noe som plager meg når jeg spiller ^^ Endret 30. mai 2011 av zeat Lenke til kommentar
Error Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jo, som sagt gjør de at du ikke blir like sliten i øynene. De mener også at du får litt bedre reaksjoner siden kontrastene blir skarpere eller noe bullshit, men er i hovedsak for å lette presset øynene blir utsatt for via mange timers spilling. Lenke til kommentar
zeat Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 ok:) takk for svar alle sammen så vil jeg se hvor mye penger jeg kommer til og bruke, og om jeg eventuelt investerer i disse brillene igjen takk for svar Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) ok, så sikkert verdt det virker det som siden jeg kan fort sitte 10 timer om dagen foran pcen, så tror dere det hjelper på øyene med tanke på svekket syn? og hva mener du med gift tag? og hvilken versjon hadde blitt best da for meg? de har noe som heter Rx - compatible, da kan du bestille gunnars med styrke Det jeg lurer litt på rundt dette er hodetelefoner, noen som har noen erfaringer? jeg fant en video med en dude som tester ut gaming serien og mener det ikke er noe problemer med hodetelefoner, men samtidig så ligger som nevner at kvaliteten på gaming serien virker dårlig? jeg driver å tenker på å skaffe meg Wi-FIVE serien som ligger under det gunnar kaller Tech serien, http://www.gunnars.no/product/indoor/wifive/ evt har man også http://www.gunnars.no/product/indoor/groove/ som er samme brillen bare noen mm større noen som har noen erfaringer med noen av disse sammen med hodetelefoner? edt: ringte Krogh Optikk på Kirkeveien 64, Majorst. i Oslo som står som reseller på siden til gunnar og de hadde vist de fleste modellene i butikken så man kan få testa de litt før man evt. bestemmer seg, så tipper jeg tar en tur innom der med hodetelefonene mine og gjør en sjekk, kommer tilbake med oppdatering Endret 25. juli 2011 av tohenrik Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Bruk pengene på noe mer fornuftig... Økt kontrast og fargeforskjellen kan du få ved å justere på skjermen, helt gratis. Sliter du med hodepine grunnet dårlig akkomodasjon, får du samme effekt av å sette deg 30-50cm lengre unna skjermen, eller kjøpe et par +0.5 eller +1 lesebriller på nille til 20 kroner. Antirefleksbehandlingen på glassene kan nok ha en viss effekt om du har veldig uheldige lysforhold ved pcen, men litt ommøblering eller et gardin hjelper nok mer. Dyktig markedsføring og placeboeffekt er nok det som i hovedsak gjør seg gjeldende med slike produkter, in my humble opinion. 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Er dette noe annet enn vanlige lesebriller? AtW Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Man kunne jo skrevet en lengre avhandling om presbyopi, men kort sagt er disse brillene en svak lesebrille (aka skjerm/data-brille) da de er tiltenkt skjermavstand, som er lengre unna enn leseavstand. Glassene er farget som i en (lys) solbrille, noe som øker kontrasten mellom enkelte farger. I tillegg er overflaten på glassene antirefleksbehandlet, noe de må være for å fjerne ubehagelige reflekser som kommer av glassene i seg selv. Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) ok, da har jeg värt innom Krogh på majorstua og fikk testet flere modeller. Både Groove og wi-five fungerte bra med lukkede hodetelefoner. jeg bestilte meg Groove med styrke, med bakgrunn i at jeg i gjennomsnitt sitter ca 15 timer hver dag foran pcen og at de fungerte bra med mine hodetelefoner Om de fungerer bra eller bedre enn vanlige klare glass får jeg komme tilbake på når jeg har fått testet de over en liten periode. *men merk mine briller er med styrke så uansett vil det se bedre ut enn uten briller for min del var ca 2 ukers leveringstid på de hos Krogh jeg har Qpad sitt headset hvis noen lurte det skal sies at det er flere(de fleste?) brille produsenter som kan leverers med denne type farge i glasset og evt. andre farger hvis man önsker det. Jeg vil mene dette går mye på hva man selv mener er riktig og hva man mener selv synes at passer best. men uansett vil jeg mene at alt som har med dine öyne å gjöre vil du sammen med en optikker kunne finne ut av hva som evt. er det beste/riktig for deg og ditt behov les her http://www.na24.no/article3176676.ece så kan du se at du er ikke den enste som lurer på disse produktene, her argumenterer den ene siden med at disse ikke fungerer, mens andre siden hardnakket påstår at det fungerer. Men ingen av sidene klarer å legge frem noe dokumentasjon for verken for eller mot, så gjör deg opp en mening selv Endret 25. juli 2011 av tohenrik Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Men ingen av sidene klarer å legge frem noe dokumentasjon for verken for eller mot, så gjör deg opp en mening selv Fra linket artikkel Optometri-professor Gunnar Horgen er imidlertid nådeløs: - Det finnes ingen gode, internasjonale undesøkelser som viser at dette produktet holder det som loves med hensyn til løsning av synsproblemer foran dataskjermen eller ved at det oppnås høyere relativ luftfuktighet bak brillene, sier han. Så det en professor i optometri sier regnes ikke som dokumentasjon? * Det er også lagt inn styrke i glasset - +0,25 - for å forstørre bildet og dermed redusere belastningen på synet. En slik styrke er, mildt sagt, bare tull. Brilleglass leveres (i mange tilfeller) med en feilmargin på den størrelsen, og dette regnes som totalt ubetydelig. Støv og fett som legger seg på glasset under bruk vil med god margin oppveie den minimale fordelen man må innbille seg å få uansett. Inntil det er bevist fra en seriøs, utenforstående aktør at dette er noe som virkelig fungerer, velger jeg å være skeptisk. 1 Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Men ingen av sidene klarer å legge frem noe dokumentasjon for verken for eller mot, så gjör deg opp en mening selv Fra linket artikkel Optometri-professor Gunnar Horgen er imidlertid nådeløs: - Det finnes ingen gode, internasjonale undesøkelser som viser at dette produktet holder det som loves med hensyn til løsning av synsproblemer foran dataskjermen eller ved at det oppnås høyere relativ luftfuktighet bak brillene, sier han. Så det en professor i optometri sier regnes ikke som dokumentasjon? Jeg er forsåvidt enig i at Gunnar's står med bevisbyrden her når de påstår at produktet har visse egenskaper, men uavhenig om du er professor eller whatnot, han skriver jo bare at han ikke klarer å finne noen "gode internasjonale undersökelser" på dette, da vil jeg mene at han bör holde kjeft inntil han kan bevise noe annet? * Det er også lagt inn styrke i glasset - +0,25 - for å forstørre bildet og dermed redusere belastningen på synet. En slik styrke er, mildt sagt, bare tull. Brilleglass leveres (i mange tilfeller) med en feilmargin på den størrelsen, og dette regnes som totalt ubetydelig. Støv og fett som legger seg på glasset under bruk vil med god margin oppveie den minimale fordelen man må innbille seg å få uansett. Når jeg skriver at jeg har bestilt med styrke, så er dette glass med -1,75 i styrke (jeg har ikke bestilt de som selges på mpx og komplett osv) Inntil det er bevist fra en seriøs, utenforstående aktør at dette er noe som virkelig fungerer, velger jeg å være skeptisk. jeg er helt enig at Gunnar's påstår at produktene deres klare mye, typisk å gjöre öynene mer fuktige osv , Og at det er opp til dem å bevise om dette stemmer eller ikke men at gult filter gjör at du får et bedre kontrastbilde er godt dokumentert Mens vi venter på at enten gunnar's eller en eller annen professor klarer å finne ut av enten det ene eller andre så tror jeg at jeg vil väre nokså fornöyd med mine gule pc briller med styrke evt. så kommer jeg tilbake hit med en kommentar om noen få uker Lenke til kommentar
Nudel Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 men uavhenig om du er professor eller whatnot, han skriver jo bare at Så du mener at reklame > fagmann? men at gult filter gjör at du får et bedre kontrastbilde er godt dokumentert Joda, men hva er rett pris å betale? Og at det er opp til dem (gunnar optics) å bevise om dette stemmer eller ikke Det er ikke slik det fungerer. En produsent vil aldri ha et objektivt syn på sitt eget produkt, så det må være en utenforstående instans som lager en slik undersøkelse. Mens vi venter på at enten gunnar's eller en eller annen professor klarer å finne ut av enten det ene eller andre så tror jeg at jeg vil väre nokså fornöyd med mine gule pc briller med styrke evt. så kommer jeg tilbake hit med en kommentar om noen få uker For all del, sier ikke at brillene dine ikke fungerer. Men når du har styrke i glasset er situasjonen litt annerledes, og den delen av synskorrigering er ikke placebo. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Øynene vil uansett tørke ut hvis du ikke blunker, det er jo hva man har tårer og øyelokk til, så hva har egentlig "fuktigheten bak glassene" å si i det hele tatt? (med unntak av hvis det blir dugg ) Hvis du takler linser burde du bruke dette istede for briller forran skjerm, det gir en langt bedre opplevelse imo. Kjøper du riktig type linse trenger du heller ikke ta de ut om natten lengre, bare bytte en gang i måneden. Veldig bra alternativ for oss som ikke vil investere i laserbehandlig. Anbefales på det sterkeste, de fleste optikere lar deg teste ut linser gratis i et par uker for å se om du takler det. De såkalte "databrillene" mener jeg det er best å hoppe over, ta heller å sats på en god skjerm med riktig oppløsning og riktig plassering på skrivebordet. 1 Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Og at det er opp til dem (gunnar optics) å bevise om dette stemmer eller ikke Det er ikke slik det fungerer. En produsent vil aldri ha et objektivt syn på sitt eget produkt, så det må være en utenforstående instans som lager en slik undersøkelse. nei, men alle som legger frem et produkt med en eller annen egenskap pleier jo å også legge frem en eller annen form for dokumentasjon på disse egenskapene, også kommer det som regel noen i etterkant å overprøver dette hvis egenskapene høres for bra ut til å være sant jeg kan si jeg har litt problemer med å finne Gunnar's sin dokumentasjon For all del, sier ikke at brillene dine ikke fungerer. Men når du har styrke i glasset er situasjonen litt annerledes, og den delen av synskorrigering er ikke placebo. Her er jeg også helt enig, jeg hadde sannynligvis ikke kjøpt disse rett fra komplett.no e.l med den standard korrigeringen som ligger med i glassene, selv hvis jeg hadde hatt perfekt syn vil jeg også mene at effekten med filteret på glasset er svært liten og sannsynligvis ikke verdt pengene. Om jeg kommer til å oppleve disse brillene som bedre enn vanlige korrigerte briller / linser uten gulfilter får jeg komme tilbake på om noen uker i mellomtiden får jeg finne frem snowboard brillene mine som også har en slags gulfilter, tror det vil se normalt ut å sitte med i et kontorlandskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå