Gå til innhold

Dnb, tvungen mastercard

Anbefalte innlegg

Var i dag i kontakt med dnb for å si opp mitt mastercard, jeg har allerede ett mastercard som jeg får gode cashback løsninger på, og vil heslt ikke ha mer tilgjengelig kreditt enn dette. Kjenner meg selv for godt til dette, og er svak for impulshandling :)

Uansett, svaret jeg fikk ble jeg mildt sagt noe overrasket over.

Om jeg sier opp mastercardet mitt hos DNB så opphører samtidig fordelsprogrammet mitt. Dvs jeg får gebyrer på alt mulig, og dårligere rente på boliglånet.

Er det bare jeg som synes dette er merkelig? Ikke rart man får luksusfeller rundt om kring når man blir påtvunget kredittkort.

At de krever forsikring og sparing for å bli fordelskunde synes jeg er greit, da dette er noe man bør ha uansett, men ett mastercard ser jeg virkelig ikke noen grunn fra bankens side til at man skal tvinge på kundene sine. - Med mindre de spekulerer i at dette skal stimulere til handel på kreditt, og at kunder ikke vil klare å holde seg innenfor rentefri periode når det gjelder nedbetaling igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opplevde det samme hos DnB. Møtte opp personlig for å få Visa med fordelsprogram hos dem, og sa fra om at jeg ikke ønsket MasterCard. Det slapp jeg ikke unna, men jeg fikk satt grensen så lavt som 2500. Nå, to år etter, har jeg enda ikke brukt det en eneste gang, men det kan jo være greit som et ekstrakort.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig spekulerer de i det. Det er jo det som gjør at fordelsprogrammet er gratis.

Hmm, på facebook sidene til DnB så var det for en stund siden en som spurte hvordan han kan foreta ekstra innbetaling på kredittkortet. Da svarte de at de prioriterte enkel tilgang til å flytte penger fra kredittkort->brukskonto. Fremfor å gjøre det like enkelt å betale andre veien. Slik det er nå må man enten lese alt med liten tekst, der det står hvilket kontonr/kid man kan benytte. Eller så må man vente på faktura i posten som kommer forhåndsutfyllt med et absolutt minimumsbeløp. Sikkert mange som pga dette ikke betaler inn hele beløpet.

Ikke lær deg informasjonen på kortet og klipp det opp, problem solved.

Ja selvfølgelig er det ikke værre enn dette. Men det burde være mulig å si "Neitakk, jeg ønsker ikke denne kreditten"

Forøvrig vil man fortsatt være to museklikk unna å overføre hele beløpet man er innvilget kreditt for rett over til brukskonto.

Jeg spurte om jeg kunne melde kortet stjålet for å få det sperret. Men da svarte de ganske arrogant:

"Det hjelper ikke, for da sender vi deg bare et nytt kort i posten."

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Jeg opplevde det samme hos DnB. Møtte opp personlig for å få Visa med fordelsprogram hos dem, og sa fra om at jeg ikke ønsket MasterCard. Det slapp jeg ikke unna, men jeg fikk satt grensen så lavt som 2500. Nå, to år etter, har jeg enda ikke brukt det en eneste gang, men det kan jo være greit som et ekstrakort.

Jeg endte også opp med å sette ned grensen til minimumsbeløpet, bortsett fra at dette nå er 10.000 (?!)

Lenke til kommentar

Man kan foreta ekstra innbetalinger lett. Hvert kort har sitt eget tilknyttede kontonummer, slik at man bare overfører penger til dette kontonummeret. Uten KID.

Ja jeg er klar over dette, men dette er ikke intuitivt å enkelt som "Overfør til konto" knappen man har motsatt vei.

Lenke til kommentar

Var akkurat slik det var for meg også. Fikk visa student for 4år siden, da var nedre mastercard grense 2500. Litt synd, da jeg også helst ikke ville ha mastercard, det ligger fortsatt ubrukt i "spare-glasset" mitt. :p

Lenke til kommentar

Jeg synes kredittkort er en fin ting. Jeg har selv student programmet i dnbnor og har en grense på 15 000. Grensen har blitt økt etter hvert og jeg startet kun med 5 000 i starten. Dette er pågrunn av god erfaring og betalingshistorikk på kortet mitt.

Mastercard er gratis og er helt uten renter om man betaler alt på forfall. I tilegg viser man banken betalingsevne, noe som øker din sjanse for boliglån engang i fremtiden.

En annen ting er mulighet for å reklamere på ukjente transaksjoner. Om du reklamerer på en ukjent transaksjon på ditt mastercard er du nesten garantert å få igjen pengene, for du kan nekte å betale for transaksjonener du ikke har gjennomført. Dette er fordi du handler med lånte penger. Derfor er du ikke pliktet til å betale for en vare du ikke har fått verken delvis eller helvis.

Det er selvfølgelig også mulighet for å reklamerer på vanlige visa transaksjoner, men det kan ofte hver mer problematisk å få gjennomslag der.

Jeg ser ingenting negativt med mitt mastercard. Alikevell er det folk som ikke burde hatt kreditt, for de ikke kan styre seg. Dette er jo sunn men da sier jeg bare bli voksen. Det å kunne styre økonomien er en viktig del av det å ikke hver barn lenger.

I praksis er det kun fordeler med kredittkort om du anvender det på en korrekt måte.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Jeg har også et slikt Master Card fra DnBNOR som jeg strengt tatt ikke trenger, men jeg ser ikke helt problemet om TS har normalt økonomisk gangsyn.

Uten om dette kredittkortet får jeg nesten ukentlig brev fra diverse som ønsker å låne meg penger. De som har sett Luksusfellen bør vite at det er lett å få mer kreditt enn det som er sunt om man ikke bruker hodet.

Du vil alltid kommme over fristelser om "lette" penger, og den eneste som kan styre dette er deg selv.

Jeg har et par kredittkort som jeg bruker fornuftig. Det vil si at jeg alltid betaler hele beløpet før det påløper renter. Med slik bruk er kredittkort nesten bare positivt.

Lenke til kommentar

Bare klipp kortet i to og kast det, så slipper du å tenke noe mer på det.

Det er forresten bare en god grunn som jeg ser det til å bli kunde av DNB nor, og det er hvis de gir deg bra rente på lånet. De var 0,4% bedre enn min forrige bank og 0,15% bedre nå etter å ha satt opp renten. Jeg må betale ned lånet mitt så jeg kommer ned til 70% for å få bedre betingelser i en annen bank. Da står jeg igjen fritt til å benytte flere banker. Dvs en for lån, en for lønn/sparing og en for aksjer/fond. Det er forresten en fordel å kunne bruke samme bank til sparing og aksjer/fond, ettersom man kjapt har tilgang til penger hvis man skal kjøpe noe.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Det jeg ville frem til her var ikke om kredittkort er en bra eller dårlig ting, jeg har som nevnt et annet kort som jeg heller bruker enn dnbnor sitt. Poenget her var at jeg synes det er noe sært å kreve at kundene skal ha et kredittkort for å bli totalkunde. Dette er jo ikke en tjeneste der banken er garantert en inntekt. Slik som med forsikringene de krever.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de vil at du skal ha kredittkort er da lett å forstå hvis du har sett et par episoder av Luksusfellen. Når de gir alle totalkunder kredittkort enten de vil ha det eller ikke er det alltids noen som bruker kreditten og ikke betaler tilbake før renter påløper.

Jeg har selv dette kredittkortet som jeg strengt tatt ikke trenger, men jeg har begynt å bruke det til diverse handler men selvsagt aldri uten å betale skyldig beløp før renter belastes. Rentefri betalingsutsettelse er ikke å forakte hvis man har orden på økonomien. Det kan bli noen få kroner spart om man bruker det fornuftig.

En annen sleip ting med de fleste kredittkortselskaper er at de utsteder en faktura med minimalt innbetalt beløp, så må man selv gå inn å rette opp beløpet for å betale inn alt man skylder. Det burde vært omvendt, men da hadde de ikke fått dratt så mange inn i luksusfellen.

Kredittkort er kjekt for de av oss med økonomisk gangsyn, men for svake sjeler kan det lett bli en forbannelse.

Moralen er å ikke bruke kredittkort når man ikke kunne ha kjøpt det man bruker kortet til uten bruk av kredittkort.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...