leorat Skrevet 5. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg kjenner ikke til alle typer fotobokser, men de vanlige av denne sorten har kun et kamera oppe. Ingenting annet. Blitsen er alltid nede. Jeg ser ofte "blink" i kameraene, men dette er bare refleksjoner i linsen. Jeg vet ikke hvilke fotobokser som er brukt der du snakker om. På vestlandet har vi bare de vanlige. som nevnt ovenfor. det er den jeg kjørte forbi, så da håper jeg på at jeg ikke får bot! Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Når man blir straffet sånn, så velger man å kjøre under fartsgrensen. Men da bryter man vegtrafikkloven igjen. Åh faen, da må jeg slutte å bremse ned på glatte, uoversiktelige veier for da bryter jeg veitrafikkloven! prikk prikk prikk Endret 5. juni 2011 av Twinflower Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 En liten oppklaring fra min side, "kilden" min var en gang jeg ble stoppet av UP i 70-sone, de hadde målt meg til 75 km/t (hadde drøyt 80 på speedo). Politimannen var meget hyggelig og ga meg bare muntlig advarsel, og fortalte videre at "det ikke er noe poeng uansett å gi bøter på 600 kr, da folk flest driter i å måtte betale så små summer uansett" (faktisk direkte sitat). Jeg spurte hva som hadde skjedd hvis jeg hadde blitt målt til 76 km/t, men da bare smilte han og ønsket meg god tur videre. Tar selvkritikk på at jeg blandet en laserkontroll med ATK, og at jeg var litt bastant i ordleggingen. Når det er sagt, så er min erfaring at man aldri blir tatt i ATK i 50-sone med mindre man har 10 eller mer over på speedometeret (avhengig av misvisning, min bil har ca 7%). Hadde knappe 60 en gang forbi, og ble ikke blinket. Når en kompis skulle låne bilen, hadde han rett i overkant av 60 og ble tatt. I 70-sone og mer bremser jeg aldri ned foran bokser, kjører stort sett i 10 over på speedometeret i disse sonene og har aldri blitt blinket heller. Er bare smålig å gi bot for 82 i 80-sone. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 I "gamle dager", når fotoboksene var analoge, og fysisk måtte tømmes for film som skulle fremkalles, så var det en kjent sak at grensa for å ta bilde var stilt (dette var vurdert individuelt fra boks til boks, ut fra erfaring) betydelig høyere enn fartsgrensa, for å ta de verste overtrederene heller enn at boksen var ute av drift pga full filmrull i store deler av tiden. Nå, med digitale fotobokser, så er jo problemet med tømming av kamera og fremkalling av film borte, men jeg vil tro at det også nå gjøres vurderinger ut fra hvor stor kapasitet politiet har til å skrive ut forelegg, og at de heller konsentrerer seg om å ta de verste råkjørerene, heller enn den store mengden som ligger 0-5km over. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 (endret) Er det noen av dere som har sikre data på hva som faktisk er sikkerhetsmarginen på disse boksene? Jeg har tidligere hørt 5km/t, men noen her sier vist 2km/t. Lurer på hva som egentlig stemmer. Det tallet jeg lurer på er det tallet som automatisk trekkes fra det målte, uten å ta inn noe som helst annet i beregningen. Evt. også hva som gjelder for gjennomsnittsmåling. Veldig greit å faktisk vite hva som er det absolutte tallet en fotoboks har mulighet for å gi bot. Endret 7. juni 2011 av gxi Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Ifølge ATK-sentralen, så trekker de fra 2km/t når grensa er 30-90km/t, og fra 100-sone og oppover er det 3km/t de trekker fra.. Grensa går også på at de kan ta bilde av alt som kjører forbi (ikke lov etter at datatilsynet satte ned foten i forhold til personovervåkning), men de kan i utgangspunktet gi bøter fra 1km/t over grensa etter fratrekk, men hvor mye det blir gjort har jeg ingen tall på.. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 7. juni 2011 Del Skrevet 7. juni 2011 Finnes det egentlig fotobokser i høyere soner enn 80? Vet at det ikke finnes i 100-sone, har aldri kjørt forbi en i 90-sone heller. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Vær klar over at en del bokser ikke alltid har kamera montert - dette kan være en mulig forklaring på hvorfor noen ikke har blitt bøtelagt gjennom ATK ved overtredelse av fartsgrensen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå