leorat Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 kjørte forbi en fotoboks i stad hvor jeg lå i mellom 75-80 i 70 sone! jeg la ikke merke til boksen før det var for sent, og synes jeg så et svært lite lysglimt i den minste svarte sirkelen(ikke den store røde)! er det den som tar bildet, eller er det den rød? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hvis du så et svært lite lysglimt så er det liten sjanse. Jeg har blitt blitzet en gang, og du vet det når du har blitt blitzet... Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hvis det var en fotoboks av den nye typen, så kan det godt hende du ble tatt bilde av. Lysglimtet fra denne er nesten usynlig i dagslys, lyser omtrent som kameraet ifra bomringen når du passerer via Autopass. Såvidt man kan skimte det. Er kun på de gamle boksene av det er kratfig blits Lenke til kommentar
leorat Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 okei, da har jeg sikkert blitt tatt! vet dere hvor stor bota blir, i forhold til fart? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ser ut til at du havner på 1600,- http://www.radarvarsling.no/satser.htm Lenke til kommentar
Runar Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) 600 kroner hvis du kjørte i til og med 75 km/t, eller 1 600 kroner hvis du kjørte i til og med 80 km/t. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html#1 Redigert: Hvis speedometeret viste 80 km/t er det lite sannsynlig at det gikk så fort. Jeg har derimot lest at fotobokser har en sikkerhetsmargin som fjernet 3 km/t fra hastigheten din, slik at du ikke blir tatt hvis du kjører i 74 km/t i en 70-sone. Endret 30. mai 2011 av Runar Lenke til kommentar
leorat Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) åja, men det kan jeg leve med, trodde det var værre! EDIT: Tusen Takk for svar (-: Endret 30. mai 2011 av leorat Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hadde du maks 80 på speedometeret, så får du ikke bot. Det kan jeg garantere. 80 på speedometeret er normalt 73-78 km/t (avhenger av misvisningen på din bil), la oss da ta værste utfall, 78 km/t, minus 3 km/t sikkerhetsmargin og da har du 75 km/t maks. Dette er ikke fort nok til at fotoboksen knipser deg. Vet ikke eksakt når de knipser, men det er minst 76 km/t. 1 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ATK-bokser kan ta deg allerede ved 71km/t, etter fratrukket sikkerhetsmargin, det kommer bare ann på hvordan de er stilt inn.. Feilmargin er på 2km/t under 100, og 3km/t fra 100 og opp.. Kilde? ATK-sentralen. Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 31. mai 2011 Del Skrevet 31. mai 2011 Nei, det kan de ikke. Hvertfall ikke i praksis. De har sluttet med det da det å gi forelegg på 600 kr ikke er verdt "strevet" med å utsendte boten. Altså minst 76 km/t. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Nei, det kan de ikke. Hvertfall ikke i praksis. De har sluttet med det da det å gi forelegg på 600 kr ikke er verdt "strevet" med å utsendte boten. Altså minst 76 km/t. Kilde? Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Nope, den infoen har jeg ikke fra åpne kilder. Ikke at det er noen stor hemmelighet. Men sånn som jeg forsto det gjelder dette kun fra 70-soner og oppover, ser ikke bort i fra at en boks i en 50-sone vil gi deg bot tidligere enn 56 km/t. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Ikke fra åpne kilder, men det er ingen hemmelighet? Skjønte ikke helt den der.. Fatter blei tatt i 82km/t i 80-sona for 2 måneder siden, så jeg har en åpen, og ganske sikker kilde som sier det motsatte... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Fatter blei tatt i 82km/t i 80-sona for 2 måneder siden, så jeg har en åpen, og ganske sikker kilde som sier det motsatte... Det er vel etter at de trakk fra sikkerhetsmarginen på 2 eller 3 km/t? Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 1. juni 2011 Del Skrevet 1. juni 2011 Fatter blei tatt i 82km/t i 80-sona for 2 måneder siden, så jeg har en åpen, og ganske sikker kilde som sier det motsatte... Det er vel etter at de trakk fra sikkerhetsmarginen på 2 eller 3 km/t? Sikkerhetsmarginen vil alltid være der, men det betyr ikke at man ikke tar bilister som holder lavere fart enn 6 km/t over grensen. Kanskje det Sierra149 mener er 56 km/t på speedometeret? Selv om det blir en vurderingssak i forhold til hver enkelt bil, da misvisning vil være ulik. Sikkerhetsmarginen er selvsagt den samme for alle. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 2. juni 2011 Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Fatter blei tatt i 82km/t i 80-sona for 2 måneder siden, så jeg har en åpen, og ganske sikker kilde som sier det motsatte... Det er vel etter at de trakk fra sikkerhetsmarginen på 2 eller 3 km/t? Han blei tatt i 84km/t, så etter at feilmargin på 2km/t var trekt fra endte de på 82.. Edit: Dobbelpost Endret 2. juni 2011 av Pluggen Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Det var strengt. Å gi bot for en som holder 2 km/t over fartsgrensen. Når man blir straffet sånn, så velger man å kjøre under fartsgrensen. Men da bryter man vegtrafikkloven igjen. Kanskje det må bli påbudt med cruicekontroll snart? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Her var det mye feilinformasjon. Fotoboksen trådstarter beskriver er av den gamle sorten, da det kun er den gamle som har en svær, rød sirkel. Dette er blitsen. De nye har en stor svart med sirkel med et lite område som er hvitt. Dette hvite området er lysdioder, og er ofte plassert inni en "kjegle". Hvis trådstarter så et blink i den øverste, lille sorte sirkelen, var det nok bare en refleksjon. Det ser jeg ofte. Jeg kan nesten garantere at han ikke er tatt. PS. I følge kjørelæreren til en kamerat tar ikke fotoboksene i Åsane i Bergen deg før du kjører i 90 selv om fartsgrensen er 80. Grunnen til dette er at ellers ville "alle" blitt tatt, og de hadde aldri hatt kapasitet til å behandle så mange. Så de tar heller de værste fartssynderne, enn de som glipper litt på speedometeret. Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, og alle forsøk på å bryte fartsgrensen gjøres på eget ansvar. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 (endret) Hvis trådstarter så et blink i den øverste, lille sorte sirkelen, var det nok bare en refleksjon. Det ser jeg ofte. Jeg kan nesten garantere at han ikke er tatt. Tar jeg feil hvis jeg sier at det noen ganger blinker grønt i den øverste sirkelen? Jeg mener jeg ble tatt på denne måten, i de doble fotoboksene på Ring 3 retning E18. Endret 5. juni 2011 av Runar Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. juni 2011 Del Skrevet 5. juni 2011 Jeg kjenner ikke til alle typer fotobokser, men de vanlige av denne sorten har kun et kamera oppe. Ingenting annet. Blitsen er alltid nede. Jeg ser ofte "blink" i kameraene, men dette er bare refleksjoner i linsen. Jeg vet ikke hvilke fotobokser som er brukt der du snakker om. På vestlandet har vi bare de vanlige. som nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå