sono1 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hei! jeg går i 10ende klasse og kom opp i matte på muntlig eksamen, temaet jeg trakk ble bil og moped. Jeg har endel ideer om hvordan jeg kan ta for meg de fleste temaene innenfor lærerplanen men jeg sliter litt med algebra og geometri, er det noen som har noen forslag. Hadde vært supert Lenke til kommentar
stifa Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) En moped kjører i 60 km/t, og en bil kjører i 90 km/t. Begge to starter på samme sted, men bilen starter ikke før tretti minutter etter motorsykkelen. Etter hvor lang tid tar bilen igjen motorsykkelen? Hvor langt fra startstedet har de kjørt da? Løsning: Først må du gjøre det om til km/m: V(Bil) = 1,5 km/m (1,5x) V(motorsykkel) = 1 km/m (1x) (x er antall minutter) Det vil si at: 1,5x = 1x + 30 1,5x – 1x = 30 0,5x = 30 x = 60 Strekning: 60 m · 1,5 km/m = 90 km Bilen vil da ta igjen motorsykkelen etter 60 minutter. De har da kjørt 90 km fra startstedet. Du kan gjøre den vanskeligere etter eget nivå. Nå har jeg ikke peiling på bil og moped, så det kan hende at jeg overvurderte mopeden. Håper idéen hjelper. Jeg husker ikke hvilket nivå 10-klassinger er på lenger... Endret 30. mai 2011 av stifa Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 En moped kjører i 60 km/t, og en bil kjører i 90 km/t. Begge to starter på samme sted, men bilen starter ikke før tretti minutter etter motorsykkelen. Etter hvor lang tid tar bilen igjen motorsykkelen? Hvor langt fra startstedet har de kjørt da? Løsning: Først må du gjøre det om til km/m: V(Bil) = 1,5 km/m (1,5x) V(motorsykkel) = 1 km/m (1x) (x er antall minutter) Det vil si at: 1,5x = 1x + 30 1,5x - 1x = 30 0,5x = 30 x = 60 Bilen vil da ta igjen motorsykkelen etter 60 minutter. De har da kjørt 90 km fra startstedet. Du kan gjøre den vanskeligere etter eget nivå. Nå har jeg ikke peiling på bil og moped, så det kan hende at jeg overvurderte mopeden. Håper idéen hjelper. Jeg husker ikke hvilket nivå 10-klassinger er på lenger... Har ikke overvurdet moped, nei. Så lenge den er registrert før 2000 så gjelder ikke 45 km/t-grensa Lenke til kommentar
stifa Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Hvor langt har dere tiendeklassinger kommet? Vil dere kunne regne ut x i en slik funksjon: x² - 4 = 0 ? Endret 30. mai 2011 av stifa Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ja. Det lærte da i allefall jeg for noen år siden når jeg gikk i 10. Lenke til kommentar
sono1 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Hvor langt har dere tiendeklassinger kommet? Vil dere kunne regne ut x i en slik funksjon: x² - 4 = 0 ? ja lett Lenke til kommentar
stifa Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg gikk ut 10. i 2008, og husker ikke stort av det. Er det ikke en stor tråd for 10. klassinger med matte muntlig? Kan huske å ha sett det. Lenke til kommentar
sono1 Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg gikk ut 10. i 2008, og husker ikke stort av det. Er det ikke en stor tråd for 10. klassinger med matte muntlig? Kan huske å ha sett det. er det sikkert men jeg spesifiserte det med algebra og geometri oppgaver til teamet bil og moped , fant ingen lignende innleg. har fått et bra svar tusen takk for det.. and keep it coming Lenke til kommentar
sono1 Skrevet 1. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2011 Tusen takk for alle svar fikk 6'ern =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå