Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte muntlig eksamen 2011

Anbefalte innlegg

Hei! jeg går i 10ende klasse og kom opp i matte på muntlig eksamen, temaet jeg trakk ble bil og moped. Jeg har endel ideer om hvordan jeg kan ta for meg de fleste temaene innenfor lærerplanen men jeg sliter litt med algebra og geometri, er det noen som har noen forslag. Hadde vært supert :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En moped kjører i 60 km/t, og en bil kjører i 90 km/t. Begge to starter på samme sted, men bilen starter ikke før tretti minutter etter motorsykkelen. Etter hvor lang tid tar bilen igjen motorsykkelen? Hvor langt fra startstedet har de kjørt da?

Løsning:

Først må du gjøre det om til km/m:

V(Bil) = 1,5 km/m (1,5x)

V(motorsykkel) = 1 km/m (1x)

(x er antall minutter)

Det vil si at:

1,5x = 1x + 30

1,5x – 1x = 30

0,5x = 30

x = 60

Strekning:

60 m · 1,5 km/m = 90 km

Bilen vil da ta igjen motorsykkelen etter 60 minutter. De har da kjørt 90 km fra startstedet.

Du kan gjøre den vanskeligere etter eget nivå. Nå har jeg ikke peiling på bil og moped, så det kan hende at jeg overvurderte mopeden. :p

Håper idéen hjelper. Jeg husker ikke hvilket nivå 10-klassinger er på lenger...

Endret av stifa
Lenke til kommentar

En moped kjører i 60 km/t, og en bil kjører i 90 km/t. Begge to starter på samme sted, men bilen starter ikke før tretti minutter etter motorsykkelen. Etter hvor lang tid tar bilen igjen motorsykkelen? Hvor langt fra startstedet har de kjørt da?

Løsning:

Først må du gjøre det om til km/m:

V(Bil) = 1,5 km/m (1,5x)

V(motorsykkel) = 1 km/m (1x)

(x er antall minutter)

Det vil si at:

1,5x = 1x + 30

1,5x - 1x = 30

0,5x = 30

x = 60

Bilen vil da ta igjen motorsykkelen etter 60 minutter. De har da kjørt 90 km fra startstedet.

Du kan gjøre den vanskeligere etter eget nivå. Nå har jeg ikke peiling på bil og moped, så det kan hende at jeg overvurderte mopeden. :p

Håper idéen hjelper. Jeg husker ikke hvilket nivå 10-klassinger er på lenger...

Har ikke overvurdet moped, nei. Så lenge den er registrert før 2000 så gjelder ikke 45 km/t-grensa :p

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut 10. i 2008, og husker ikke stort av det. Er det ikke en stor tråd for 10. klassinger med matte muntlig? Kan huske å ha sett det.

er det sikkert men jeg spesifiserte det med algebra og geometri oppgaver til teamet bil og moped , fant ingen lignende innleg. har fått et bra svar :) tusen takk for det.. and keep it coming :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...