Gå til innhold

PLS og Autocad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du gått elektro/automatisering uten og lære om PLS? Hørtes merkelig ut.

Autocad er et verktøy brukt til og designe, simulere og tegne ting i. 3D og 2D.

Alt i fra skruer og hengsler til komplette konstruksjoner av f.eks en kran. Jeg lærte noe om det på skolen, men der brukte vi SolidWorks.

Et prosjekt var å designe en luke som skulle brukes i bunnen av en båt som skulle koble seg på en lastebøye, FPSO. Der designet vi i SolidWorks og kjørte en FEM analyse for å se hvordan kreftene påvirket konstruksjonen. Som blant annet var trykket i fra vannet som virket på luken under båten.

Kort forklaring, tror noen googlesøk gjør deg en god pekepinn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alt i fra skruer og hengsler til komplette konstruksjoner av f.eks en kran. Jeg lærte noe om det på skolen, men der brukte vi SolidWorks.

Et prosjekt var å designe en luke som skulle brukes i bunnen av en båt som skulle koble seg på en lastebøye, FPSO. Der designet vi i SolidWorks og kjørte en FEM analyse for å se hvordan kreftene påvirket konstruksjonen. Som blant annet var trykket i fra vannet som virket på luken under båten.

Takk for svar.

Simulink har jeg brukt mye, om det er det som menes?

AutoCad skulle jeg gjerne lært.

Lenke til kommentar

Jeg syntes også det er merkelig at du er siv.ing i elektronik/automasjon uten å ha hørt om AutoCAD eller PLS.

Hvis du på en eller annen skole har lært deg litt engelsk, så kan du jo lese her først:

http://en.wikipedia.org/wiki/AutoCAD

http://en.wikipedia.org/wiki/Programmable_logic_controller

AutoCAD er vel ganske enkelt å lære seg. I hvertfall det mest basic. Da snakker jeg om 2D. Du kan jo laste ned Google SketchUp, som er gratis, og man kan tegne i. Tror man kan tegne både 2D og 3D i det nå, før var det vel bare 3D. Er dog MEGET forenklet, og med de større programmene kan man gjøre endel analyser og tegne mer avanserte greier.

Når jeg ble ingeniør i elektronikk, så tok jeg "dataassistert konstruksjon" som valgfag. Der brukte vi et program som heter inventor for å tegne modeller.

PLS var vi ikke borti, men det har jeg enkelt lært meg selv gjennom jobben jeg har nå.

Nito har også kurs i AutoCAD: http://www.nito.no/kurskatalogen

Endret av jale
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Simulink har jeg brukt mye, om det er det som menes?

AutoCad skulle jeg gjerne lært.

Nei, ikke det samme som SolidWorks. Autocad og Inventor som han over nevnte, er en rekke "Cad" programmer som gjerne gjør de samme tingene, er flere andre typer også. Hva som skiller de spesielt fra hverandre vet jeg lite om. Uansett, du vil lære deg slike programmer i en evt jobb du søker vil jeg tro. Men om du vil skaffe deg kompetanse før du søker kan du jo få tak i et program, men det er utrolig dyre lisenser så best om du kan klare det via en skole da de gjerne er gratis.

Ellers vil jeg bare oppfordre til og følge rådene på forrige innlegg. Simulink har jeg ikke prøvd, men vært borti Labview, tror de to henger nærmere sammen.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

AutoCad kan lærer man idag på høyskoler innen bygg og elektro o.l. samt noen privatskoler.

Jeg lærte forøvrig dette på vidregående da fantes det en linje som heter VK1/VK2 Teknisk Tegning.

AutoCad er et stort program å lære, men veldig kult å lære.

Lenke til kommentar

Trådstarter:

Hvis du er nyutdannet innen elektro og automasjon så vil jeg vite hvilken skole du har gått på.

PLS er oblig på alle elektroingeniørutdanningene jeg har sett på i det siste. Autocad er som regel valgfag på alle ingeniørlinjer.

For å quote han fra en annen tråd

Er nyutdannet med et karaktersnitt på mellom C og D. Har studert til master i sivilingeniør ved ntnu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...