Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye bør jeg få i ukelønn?

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 15 som lurer på hva som er normalt og få i ukelønn om man jobber hjemme.

Har lest litt rundt på nettet, og funnet ut at normal lønn er mye mer en jeg fikk før jeg sluttet og jobbe (pga lite lønn).

Men uansett, hva er det normalt og få i lønn for en 15 åring?

Takk

Mvh: Paali10

Endret av paali10
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingenting som er normalt dessverre. 15-åringer som hjelper til hjemme er ikke organisert og mamma/pappa har ikke noe tariff å forholde seg til.

Det å hjelpe til hjemme synes jeg heller ikke burde være noe man gjør for penger, men for å hjelpe til. At foreldre velger å vise at de setter pris på innsatser, er en helt annen ting.

Sånn personlig, har jeg aldri hatt noe spesielt høy uke/mnd-lønn og har ALDRI fått penger for å gjøre en spesifikk "tjeneste" (klippe gressset, henge opp klær, ta ut av oppvaskmaskinen, lage middag osv..) Men foreldrene mine har vært veldig greie med å gi meg penger til kino og andre sosiale "happenings" Alt-i-alt hadde jeg det veldig bra! :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk ikke noe ukelønn når jeg var 15, men fikk penger hvis det trengtes. Hjelper til i hjemmet viss det er noe spesielt, og ser ikke det som en nødvendighet å få penger for dette. kjenner personer som har fått 500 kr + mens andre kanskje fikk 50 kr, dette kommer helt ann på foreldre og hvor mye barna gjør. Men prøv å finne deg deltidsjobb, får mye mer for det, jeg skaffet når jeg var 15 :)

Nå lever jeg livets glade dager med deltidsjobb på butikk og nesten 20000 kr i stipend per år :love::innocent::whistle:

Lenke til kommentar

Når jeg var 15 hjalp jeg til med det som trengtes, men krevde aldri betaling for det. Om det var noe jeg ville ha eller trengte (som det ikke ofte var) kunne alltid mamma og pappa hjelpe meg med det :D

Så tror nok ikke det er noen fast sum nei :D

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

En av dere nevnte at jeg burde få meg en jobb.

Ja jeg har tenkt på det, men vet ikke hva som er bra betalt..

Noen som har anbefalinger på godt betalt jobb? :cool:

Endret av paali10
Lenke til kommentar

Skaff deg gjerne jobb, men ikke ta deg vann over hodet :)

Husk at skole er viktigst, og det er der du investerer i fremtiden - ikke ved å gå med avisen. Men for all del, ansvarsfølelse er en god ting!

Lenke til kommentar

Du får ikke en godt betalt jobb når du er 15 år uten utdanning. Det du kan få er lite etterspurte, dårlig betalte jobber.

Konsentrér deg heller om utdanningen (du kan jo begynne med å lære forskjellen mellom "å" og "og" – hvordan du som 15 år gammel fortsatt ikke har fått det med deg er relativt deprimerende).

Endret av Pingas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

15-åringer har ikke godt betalte jobber. Det fine er at når man bor hos mor og far skal det ikke så mye til. Jeg tror sjelden jeg har hatt så mye penger å bruke på tøys og tull som da jeg gikk med avisene som tenåring, selv om lønna egentlig var ganske lusen.

Et unntak kan være avløser, hvis du bor slik til at det kan være aktuelt. De tjener ganske greit, men det er ingen pysejobb. Opp når hanen galer for å bli sparket i ballene av sure kyr.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Du får ikke en godt betalt jobb når du er 15 år uten utdanning. Det du kan få er lite etterspurte, dårlig betalte jobber.

Konsentrér deg heller om utdanningen (du kan jo begynne med å lære forskjellen mellom "å" og "og" – hvordan du som 15 år gammel fortsatt ikke har fått det med deg er relativt deprimerende).

Kan den regelen, jeg tenkte bare ikke. :p

Men uansett, forslag til jobber var spørsmålet. Er ''avløser'' et bra alternativ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Jeg er 16 og jeg får ikke en krone og jeg vasker, rydder og hjelper til som bare det.

Nei skaff deg jobb som mange her sier. ;)

Lenke til kommentar

Fikk en 500 kroner i måneden, men til gjengjeld jobba jeg i fjøset annenhver kveld (1-2 timer). Disse pengene tok slutt da jeg fikk stipend og lån fra Lånekassen da jeg begynte på videregående og flytta på hybel.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...