JohndoeMAKT Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Trist at det ikke er flere igjen av de demobrukte MSI 760MPX Master-F kortene til 650,- for jeg stakk av med de to siste Lenke til kommentar
pskard Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Har lest den guiden, den var bra den, men savnet informasjon om hvordan XP yter sammenliknet med MP på samme PR-rating i relevante oppgaver. Men vet ikke jeg, mulig jeg bare går for MP1800... Eller XP1800... Eller Xp 2500 ;P Det er litt forskjell på en XP 2500+ og en MP 2500+ ettersom følgende er forskjeller: XP har 166 FSB DDR og 512 L2 cache MP har 133 FSB DDR og 256 L2 cache XP CPU-en vil være bedre på ting som er minneintensivt (FSB er høyere) og oppgaver som er repetetive (mer cache) som f.eks. Office m.m. MP CPU-en vil da være bedre på opetrasjoner som er regneintensive (mer MHz), spesielt med forskjellig materiale hele tiden som f.eks. Seti. Når det er sagt så vil en MP 2500+ har flere MHz for å kompensere at den ikke har 166 FSB DDR eller 512 L2 cache. Jevnt over skal ytelsen være lik. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=8643 <- Intel Bayfield, fåes med innebygget skjermkort og gigalan over CSA, og det er billig. Smekk på 2x 512MB PC3200 og en 2.4C med HT, et Aopen H600 kabinett og en Raptor eller en WD1200JB så har du en billig og bra gameserver. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Gå for et Intel setup!! Garantert bedre med langt høyere båndbredde og mer minne, enn rå multi tasking power ala dual MP system til det bruket deres. satte opp et system med et asus 865G, 2GB Twinmos pc 3200 winbond(4x512), miditårn og en 2.4c. ble ca 6400 kr. Tror dette systemet klokket til 3.3Ghz og en FSB på 1100MHz (275x4) er raskere til å kjøre applikasjoner som spill osv. Dette systemet har altså 4.13 ganger større minnebåndbredde (klokket tilstand) enn et 760MPX kort har. 1GB Minne er lite til å være en spillserver. 2GB og harddisken kan legge seg til å sove Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Snedig at folk ikke skjønner at minnebåndbredde ikke er spesielt viktig når man skal hoste en server. Gjentatte ganger kommer folk inn hit og skriker og huier over P4 busshastigheter meg her og minnebåndbredde meg der. (Og ja jøss, å overklokke en server er jo kjempesmart også!) Alle P4 maskiner satt sammen til nå av "ekspertene" her inne, er rene spillmaskiner - og egner seg dårlig som server sammenlignet med et dual oppsett. Det spiller null trille om du har dual P3 eller dual AMD - begge er bedre enn P4 som server uansett (dual AMD er selvfølgelig best :wink: ) Det eneste argumentet jeg i det hele tatt ser for å velge en P4 til dette alternativet, er hvis dere mot formodning skulle finne på å sitte og spille på server-maskinen samtidig som dere hoster· Da skal jeg si meg enig i at minnebåndbredden begynner å bli avgjørende, ettersom et normalt oppegående spill idag krever høy båndbredde. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 ville ha gått for raptoren... Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 30. juli 2003 Del Skrevet 30. juli 2003 Satt å tenkte på no, hva med å gå for en 2x512 kjapt minne også kjøre spill'ene fra en RAM disk (sammen med en kjapp prosessor). Er litt usikker på hvor stor plass en ded. cs/q3 server tar av plass though. Bare en tanke. Drep meg om jeg tar skammelig feil. Da er vertfall behovet for raptor liten . Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Hvor ofte skriver/leser en gameserver til/fra disk? Nesten bare når den bytter bane. Derfor mener jeg at det ikke er vits med raptor. Jeg bare lurer på hvor mye de andre serverene kommer til å "henge" mens en CS-server bytter bane på en single server. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Hvor ofte skriver/leser en gameserver til/fra disk? Både CS og Q3 skriver loggene konstant til disk. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 SNIP masse fornuftig. Det eneste argumentet jeg i det hele tatt ser for å velge en P4 til dette alternativet, er hvis dere mot formodning skulle finne på å sitte og spille på server-maskinen samtidig som dere hoster· Da skal jeg si meg enig i at minnebåndbredden begynner å bli avgjørende, ettersom et normalt oppegående spill idag krever høy båndbredde. Er ikke enig i det siste jeg da.. Dersom en skal spille på en P4 maskin (eller singel PIII, Athlon e.l.) så funker det langt dårligere å kjøre server. Spesielt vil jeg tro at en kan få problemer med eldre programvare som CS, QIII-server som neppe har SSE (?) eller SSE2 optimaliseringer. P4 har selvsagt "HyperThreading", men det hjelper ikke så mye er jeg redd. Ville heller sagt at dersom en skal ha en server OG spillmaskin i ett så er det reelt sett tre valg: 1. Dual AMD med Barton core (mye bedre til spill enn T-bred) 2. Dual XEON (trolig bedre enn dual MP dersom en skal spille, men koster vesentlig mer) 3. Dual Opteron (men da har en ett stort problem mht. AGP...) Lenke til kommentar
pskard Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 btw: for skalering med HyperThreading for tunge regneoperasjoner: http://www.theinquirer.net/?article=10785 " Single CPU+Hyperthreading P4c-2.6 800 Mhz FSB: One job at a time 82.20 seconds Two jobs at a time 138.21 seconds Scaled 1.18 times. Dual p4-3.0/533 Mhz FSB (fastest dual p4 made) One job at a time 84.98 seconds Two jobs at a time 155.92 seconds Scaled 1.09 times. Dual Opteron 240s (the slowest Opteron) One job at a time 97.09 seconds Two jobs at a time 98.77 Scaled 1.96 times. He adds: "Basically the opteron scales amazingly well. I was shocked to find a 2.6 GHz Single CPU HT to be faster then a dual CPU P4 3.0 Ghz." He concludes: "The slowest Dual Opteron is 1.57 times faster (wall clock time) then the fastest dual Pentium 4". µ" Merk at dual P4 3.06 Ghz er DÅRLIGERE enn en singel P4 2.6C !!! Men, så er det en veldig minneintensiv kalkulasjon som er brukt her. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Ville heller sagt at dersom en skal ha en server OG spillmaskin i ett så er det reelt sett tre valg: 1. Dual AMD med Barton core (mye bedre til spill enn T-bred) 2. Dual XEON (trolig bedre enn dual MP dersom en skal spille, men koster vesentlig mer) 3. Dual Opteron (men da har en ett stort problem mht. AGP...) Eneste jeg baserte uttalelsen på, var av egne erfaringer med mitt MPX kort og BF1942. Jeg hostet game på LAN for ca. 40-45 stk og skulle spille samtidig -> Det var bare å glemme... Det lagget som et uvær. Grunnen? Regner med BF1942 er ekstremt sulten på båndbredde, noe MPX har lite av. Og går du tom for båndbredde, kan CPUene være så raske de bare vil uten at det hjelper stort. Det lagget forøvrig ikke til de andre spillerne, kun på mitt lokale spill. Ville forøvrig vært morsomt å se hvordan en P4 ville klart seg i samme situasjon. BF1942 ded er et j&%@# ressurssvin :wink: Forøvrig finnes vel AMDs chipset for opteron også med AGP støtte (8051 = AGP , 8031 = PCI) Men det er vel offtopic, siden makspris var 6000,- i utgangspunktet... Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Men vil det holde med 1 opteron maskin? Jeg tror det! Da har man plutselig 12k å bruke, og da må det da la seg gjennomføre? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 * AMD Athlon MP1800+ 1.53 GHz, Socket A - 266Mhz Bus, 384Kb Total Cache 2x992 = 1984,- * MSI K7D Master Dual Socket A Hovedkort - AMD760, IDE/100, ATX, DDR, LAN, USB2.0 1773,- * Seagate 40GB Barracuda 7200.7 Harddisk - 7200RPM, 9ms, 2MB cache, U-ATA100 576,- * Standard 512MB PC2100 DDR SDRAM - 184pins 266Mhz 2x651 = 1302,- * Q-Tec 6028DT Desktop kabinett SORT - 350W power, MicroATX/ATX hovedkort 453,- Totalt : 6088,00 Dette ser bra ut, men det eneste jeg reagerer på er ramen. 1. Det er Standard ram, og den er ganske ustabil. 2. Når du overstiger 1Gb uregistrert ram så øker sjansen for at maskinen krasjer. Så vist du bruker dette oppsettet, får du en ganske ustabil server. Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Dette ser bra ut, men det eneste jeg reagerer på er ramen. 1. Det er Standard ram, og den er ganske ustabil. 2. Når du overstiger 1Gb uregistrert ram så øker sjansen for at maskinen krasjer. Så vist du bruker dette oppsettet, får du en ganske ustabil server. Sprøyt og sprøyt. Les data-arket tilgjengelig for AMD MPX chipset fra www.amd.com, så ser du at det er designet fra AMDs side til å støtte maks 2GB unbuffered minne i slot 1 & 2, hvorav hver slot kan ta maks 1024MB brikker. Skal du bruke flere slots enn dette, må ALLE brikkene være registered. Hvorvidt hver enkelt produsent støtter dette, er en annen sak. De fleste produsenter av MPX kort følger AMDs design, og støtter maks 2GB unbuffered minne i slot 1 & 2 - mens andre igjen sier at alle slots må være registered. Faktisk er MSI K7D-L en av de få (?) kortene som fra produsentens side kun offisielt støtter registered minne. Såvidt meg bekjent fungerer likevel MSI K7D-L med unbuffered minne i slot 1 & 2, men dette bør forhandler vite mer nøyaktig. Lenke til kommentar
GlobeLAN Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 Ja... Kanskje gå for noe annet enn standard minne, om det er viktig for stabiliteten... Men burde vi gå for MP1800, XP1800 (og spare endel penger) eller XP2500 (forhåpentligvis få bedre ytelse ved å kompensere FSB med multiplier)? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Ja... Kanskje gå for noe annet enn standard minne, om det er viktig for stabiliteten... Men burde vi gå for MP1800, XP1800 (og spare endel penger) eller XP2500 (forhåpentligvis få bedre ytelse ved å kompensere FSB med multiplier)? dropp ihvertfall MP1800! Det andre får bli opp til deg. Vet ikke hvor mye penger du er villig til å bruke... Nå husker ikke jeg hva som sto i guiden, men blir ikke det en ganske drøy overklokking? Stabilitet er jo viktig... Lenke til kommentar
L03VIk Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 ikke kjøp noe med innebygd grafikk, kjøp et radeon 9600 pro det lønner seg selv om at den skal brukes til spill server. javel. interessant tanke. tenkte jeg skulle bygge en PC som kun skal brukes til tekstbehandling. hva anbefaler du? Radeon 9800Pro 256 ? av og til lurer jeg på om folk i forumet svarer kun for å få opp antall innlegg... kanskje det hadde vært en idé å svare på det en har greie på? Lenke til kommentar
cdrom Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 ikke kjøp noe med innebygd grafikk, kjøp et radeon 9600 pro det lønner seg selv om at den skal brukes til spill server. javel. interessant tanke. tenkte jeg skulle bygge en PC som kun skal brukes til tekstbehandling. hva anbefaler du? Radeon 9800Pro 256 ? av og til lurer jeg på om folk i forumet svarer kun for å få opp antall innlegg... kanskje det hadde vært en idé å svare på det en har greie på? Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Dette kan kanskje være noe? Asus er den første som kommer med et dual Xeon kort basert på 875 chipsettet. Støtter den nye Xeon 3GHz. Mulig Asus erter på seg Intel for 2 gang på rad med 875 brikkesettet. Asus PC-DL DELUXE Hovedkort Xeon 533mhz 2 725kr Intel Pentium 4 Xeon 2.0 GHz Boxed PC533 2 stk 4 694 kr Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA 1 501 kr Corsair Value S. PC2700 DDR-DIMM 256MB 1 000 kr Gainward GeForce4 MX440-8X 64MB DDR 472 kr Microsoft MultiMedia & Optical Val. Pack 282 kr Sony CD-brenner IDE 48x/24x/48x/16 Combo 595 kr Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 137 kr Chenbro Gaming Box Black/Orange 1 087 kr Sum 12 493 kr Her skulle det jo være litt oppgraderingsmulgheter som SATA raid,mer minne og kraftigere prosessorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå