Gå til innhold

Game-servere til et LAN, er dette et bra oppsett?

Anbefalte innlegg

Stiller meg bak anbefalingen av dual AMD system som spillserver. Har selv brukt dette ved flere anledninger, og det fungerer ypperlig sammenlignet med de P4 serverne vi har hatt. Spesielt hvis du skal kjøre mange servere på samme maskin, vil et dual system være å foretrekke.

Og "kunnskapsnivået" til en del av de som kommer med anbefalinger her inne, er det all grunn til å stille spørsmålstegn ved...

Tips: Komplett har nå demobrukte MPX kort til 680,- pr stk. Disse har også 64bit 66Mhz PCI slot som du kan kjøpe et Gigabit kort å sette i om ønskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre spel server får du ikkje.

Og gidder du ikkje å modde cpuen frå xp til mp så blir det 1000kr ekstra for mp cpu

Modde cpu'en til mp? hvorfor gjøre det? å ha et system med singel mp cpu gir elendig ytelse, da disse er ment for dual cpu systemer.

Og han trenger da i tilegg et nytt hk.

Og jeg kan heller ikke si at det systemet du hadde satt opp der så noe spesielt imponerende ut, ville da heller gått for det første foreslåtte alternativet til Globelan.

Lenke til kommentar
du leste ikkje at eg hadde funne fram 2 cpuer?

og et MP hk ;)

Jeg stiller meg også bak anbefalingen om dual CPU, gbit LAN trengs strengt tatt ikke. Et bra nettverkskort er likevel å anbefale. En jeg kjenner over nett har en server som kjører 7-10 servere totalt på en 10mbit linje. (det er forresten et dual system) Nå har jeg bare spilt på RvS serveren, men den er det null lag på!

Lenke til kommentar
du leste ikkje at eg hadde funne fram 2 cpuer?

Beklager, er litt trøtt, så jeg så ikke på så mye annet enn selve varene.

Men hvis han klarer å modde en xp cpu til mp så burde det vel gå...er ikke helt sikker på hvordan man gjør dette selv, men så en guide for ikke så lenge siden.

Men minnes ikke noen url til den guiden sånn i farta, men du har vel en du, siDDIs?

Lenke til kommentar

Mange fine anbefalinger her, ja... Viste ikke at Henriko hadde starte denne diskusjonen engang :/

Jeg ville gått for onboard skjermkort, og gjerne også onboard nettverk, ellers har jeg et par Intel Server 10/100/1000 nettverkskort som bare ligger å slenger, så det blir ikke nødvendig å kjøpe noe nettverkskort...

Vi handler hos MPX fordi der har jeg ansatt-rabatt igjennom fatter'n, vi slipper frakt fordi vi henter det selv, og i tillegg er de sponsorer for oss, så den er ganske grei egentlig :)

Server'ne kommer til å kjøre Linux, og jeg vil egentlig ha et så enkelt hardware-oppsett som mulig. Siden det kommer til å bli brukt på LAN, vil ikke belastningen bli så veldig stor over lang tid, så jeg har ingen tro på behov for flere prosessorer ol. men RAMen veit jeg at er det viktigste.

Tror heller ikke at det antallet brukere som ble nevnt ovenfor kommer til å være samtidig... GlobeLAN har pr. nå bare 200 plasser, og det kommer vi antageligvis til å ha det neste året uten å bygge ut noe særlig og. Kan hende at server'ne blir med på tur til TG eller blir leid/lånt ut også, men....

Jeg tviler på at jeg gidder å starte opp mer enn 2 CS-servere + 2-3 Q3-servere, (hvorfor henriko skal ha så mange Q3-servere veit jeg ikke, med tanke på at det nesten ikke er noen av deltagerne på GlobeLAN som spiller det lenger :/) webserver og stats på dem. Har en 1,7GHz, 512MB RAM maskin allerede som gjører en CS server med stats og en Q3 server (har ikke lagt inn statsen på den ennå, fordi jeg ikke spiller det lenger).

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om Dual AMD MP system! Strengt tatt så trengs ikke Gb Lan, men prisforskjell er ikke stor så go for it.

2 +/- GB RAMsnakk om økonomi her, de seriøse kjøper ECC. Men her er det snakk om spill, ikke sensitive opplysninger og strenge krav til oppetid. (Eller jo kanskje på siste punkt)

laaknor: Linux (Debian) går som bare det på dual amd system.

Uansett så er et dual system bedre enn singel P4 cpu feks, lastbalansering og lastbalansering, og ikke minst lastbalansering. ..nevnte jeg lastbalansering?

Lenke til kommentar
laaknor: Linux (Debian) går som bare det på dual amd system.

I know that; skal til Henriko (GlobeLAN) å sette opp ny webserver/mailserver til torsdag på Debian tenkte jeg. Men fordi det ikke skal være så høy oppetid ol. ser jeg ikke vitsen med dual-system. Jeg har ingen tro på at beslastningen blir så stor at det er noe behov for det.

Og det er ingen vits i å drive å snakke om AMD-prosessorer, det skal være intel på server'ne våre....

Lenke til kommentar
hvis du skal ha intel system, hvorfor ikke gå for pentium xeon på serverene (dual).

Hvorfor betale MASSE penger når du ikke trenger store ressursene?

thunstad: som jeg nevnte, vi trenger ikke nettverkskort. Hvis det som er onboard ikke fungerer bra nok, så har jeg server-nettverkskort, som duger *veldig* bra. (kjører det på min egen maskin + på MP3-server'n min), med egen prosessor m.m. som vi bruker.

Lenke til kommentar

Ble jo endel aktivitet her ja.

Da har jeg igjen satt opp et par oppsett til samme pris, men værsåsnill, vær saklige.

* Intel Pentium 4 - 2.4Ghz Socket PGA478 - PC800, 512KB cache, Boxed inkl. vifte 1 742,00

* Seagate 40GB Barracuda 7200.7 Harddisk - 7200RPM, 9ms, 2MB cache, U-ATA100 576,-

* Soltek Hovedkort S-478 Intel 865PE - VGA,Audio,LAN,SATA,800MHz,USB2.0,Retail 994,00

* TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz 184pins - non ECC - 32Mx8 / 16 chips,CL2,5 Winbond 2x940,00 = 1880,-

* Q-Tec 6028DT Desktop kabinett SORT - 350W power, MicroATX/ATX hovedkort 453,-

Totalt: 5 645,00

* AMD Athlon MP1800+ 1.53 GHz, Socket A - 266Mhz Bus, 384Kb Total Cache 2x992 = 1984,-

* MSI K7D Master Dual Socket A Hovedkort - AMD760, IDE/100, ATX, DDR, LAN, USB2.0 1773,-

* Seagate 40GB Barracuda 7200.7 Harddisk - 7200RPM, 9ms, 2MB cache, U-ATA100 576,-

* Standard 512MB PC2100 DDR SDRAM - 184pins 266Mhz 2x651 = 1302,-

Totalt : 6088,00

Dette er altså ny teknologi med høy bus-freq mot en god gammel traver. Begge systemene har 1GB RAM. My guess er at begge disse systemene klarer oppgaven smertefritt, men jeg er åpen for forslag.

Lenke til kommentar
Ble jo endel aktivitet her ja.

Da har jeg igjen satt opp et par oppsett til samme pris, men værsåsnill, vær saklige.

* Intel Pentium 4 - 2.4Ghz Socket PGA478 - PC800, 512KB cache, Boxed inkl. vifte 1 742,00

* Soltek Hovedkort S-478 Intel 865PE - VGA,Audio,LAN,SATA,800MHz,USB2.0,Retail 994,00

* TwinMOS DDR 512MB PC3200 400Mhz 184pins - non ECC - 32Mx8 / 16 chips,CL2,5 Winbond 2x940,00 = 1880,-

Totalt: 5 645,00

* AMD Athlon MP1800+ 1.53 GHz, Socket A - 266Mhz Bus, 384Kb Total Cache 2x992 = 1984,-

* MSI K7D Master Dual Socket A Hovedkort - AMD760, IDE/100, ATX, DDR, LAN, USB2.0 1773,-

* Standard 512MB PC2100 DDR SDRAM - 184pins 266Mhz 2x651 = 1302,-

Totalt : 6088,00

Jeg ville nok gått for dual MP systemet da jeg tror det kjører CS-servere mye bedre enn singel P4. Ikke missforstå.. P4-maskinen vil nok også gjøre susen, men du vil nok få bedre ping-tider med et dual MP-system. Ikke minst kan du belaste det mye hardere før det stopper opp.

Lenke til kommentar

Hva med et system på 2Gb minne for ca 6750kr

865/875 kortene til intel har bedre ytelse ved bruk av 4 minnebrikker i dual mode. http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1839

Foreslår følgende Intel setup: (kilde Databutikken)

Intel Pentium 4 Northwood 2.4GHz -C 800MHz 1664.kr

Asus P4P800-VM I865G SATA GB-LAN VGA Audio mATX 994.kr

TwinMOS-Winbond 512Mb PC3200 x 4stk :woot: 3684.kr

Maxtor Plus9 60Gb 7200rpm 2Mb UDMA133 640.kr

Cold Ebony Miditower White/Crimson Red 300W 491kr

Totalt inkl moms 7473.kr

Jeg mener og tror at du får mer utbytte av mer rask minne, enn det en vil få ved en kraftig prosessor.

:roll:

Vet at dette overstiger den øvre grense med 1 nesten 1500 men dere bør jo få 20% rabatt minimum :D

Lenke til kommentar

GlobeLAN: Som sIDDIs sier så kan XP modellene moddes til MP modeller. Det kunne de ihvertfall før... (Noen som vet om en guide?) Da sparer du penger!

Du har forresten glemt kjølere til AMD oppsettet. Jeg tror også det vil lønne seg med merke ram, selv om du ikke skal overklokke. Koster ikke mye mer!

good luck!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...