DaXoN Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg har et par spørsmål angående inkassosaker som jeg har lurt litt på. Har man lov og sende ut inkasso før man sender ut purring?, altså gå ifra hovedregning > inkasso med en gang? Vis personen som man krever inkasso av lever på nav, har man lov og ta renter da? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Har man lov og sende ut inkasso før man sender ut purring?, altså gå ifra hovedregning > inkasso med en gang? Nei. Det er imidlertid ikke noe i veien for å overlate innkrevingen til et inkassoselskap allerede fra og med første purring, men inkassoselskapet kan ikke kreve høyere gebyr på denne første purringen enn kreditor selv kunne krevd. Edit: Glemte å spesifisere at første purring også kan være inkassovarsel (enten den sendes av kreditor selv, eller "outsources" til inkassoselskap), og gebyret som kan kreves er tydeligvis (stoler på mbc200) for tiden på 61kr. Endret 30. mai 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Har man lov og sende ut inkasso før man sender ut purring?, altså gå ifra hovedregning > inkasso med en gang? Nei. Det er imidlertid ikke noe i veien for å overlate innkrevingen til et inkassoselskap allerede fra og med første purring, men inkassoselskapet kan ikke kreve høyere gebyr på denne første purringen enn kreditor selv kunne krevd. Rart, jeg fikk inkasso ifra min lege, som var høyere en orginal summen, uten at det ble sendt purring. Er det noen rettigheter jeg har her? Lenke til kommentar
mbc200 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Jeg har et par spørsmål angående inkassosaker som jeg har lurt litt på. Har man lov og sende ut inkasso før man sender ut purring?, altså gå ifra hovedregning > inkasso med en gang? Man kan sende inkassovarsel etter at ordinær faktura er forfalt. Inkassovarselet SKAL ha minst 14 dagers betalingsfrist og det skal opplyses om at manglende betaling vil føre til at inkasso iverksettes og at dette vil føre til ekstra kostnader. Er betalingsfrist for opprinnelig faktura overskredet med minst 14 dager kan man legge til purregebyr kr 61 på inkassovarselet. Det er med andre ord ikke krav til at det skal sendes ordinære purringer før inkassovarsel sendes. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå