sstefan27 Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hei, Var dessverre på feil side av loven for ett års tid tilbake. Ble tatt på fersken og anmeldt, og en kompis av meg fikk også litt pes da han var ``medsammensvoren``. Saken gjaldt underslag. Status nå er at han har fått et skriv fra Politiet med et krav (en bot) som må betales innen 14 dager. Er dette å betrakte som tilbakebetaling av beløpet han var med på å underslå, eller er det rett og slett en bot (som det står) og han vil få et nytt krav? Boten er på samme beløp som han var med på å underslå. Jeg har ikke fått noe skriv ennå, noen årsak til dette? Siden jeg var hovedmannen er det mulig at min sak tar lengre tid? Vi var inne i avhør omtrent på likt. Videre så må kompisen min signere for å vedta boten, og den går deretter til Statens innkrevingssentral. Fungerer de litt som et inkasso-byrå? De vil vel ønske å opprette en dialog i forhold til nedbetaling? Alternativet var fengsel hvis det ikke betales innen 14 dager, men det er jo høl i huet da det ikke gagner noen, og en nedbetaling er mye bedre. Håper på svar fra noen kloke hoder! Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) Når det står at det er et forelegg(bot som du selv skriver), så er det selvfølgelig nettop det det er. Erstatningskravet vil du/dere få når dere evt. har vedtatt forelegget eller blir idømt forelegg av retten. Altså når det er avklart om dere er skyldige. Det er nok ikke slik at man helt kan slippe unna straff ved å betale erstatning for skaden etter lovbruddet. Fengselsstraffen gjelder bare hvis dere ikke er i stand til å betale forelegget eller hvis statens innkrevingssentral ikke lykkes i å tvangsinndrive boten i tilfelle dere skulle nekte å betale. Forøvrig, om dere er i tvil om at dere er skyldige, da skal/burde dere ikke vedta forelegget. EDIT: Avbetaling avtaler dere med Statens Innkrevingssentral når dere har mottatt et krav derfra. Endret 30. mai 2011 av Backslash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå