Gå til innhold

Ny Gamer, innspill?

Anbefalte innlegg

Hei.

Kassa jeg har nå nærmer seg et år og jeg merker at loadtimes går opp og fps synker. Derfor tenker jeg å gå til innkjøp av ny maskin :) Ikke bare fordi den har litt mindre ytelse nå enn før, men også fordi jeg elsker å åpne esker å sette sammen maskina :p Uansett her er oppsettet jeg ser for meg akkurat nå:

LINKY!

Som sagt så tror jeg maskina jeg har i dag duger til alt og mere til, men er veldig keen på noe nytt. Ser dette ut som et greit oppsett? Noe som med fordel kan byttes uten at det går utover ytelsen? Tenker å kjøpe en 3D skjerm i tillegg, synes 3D virker spennende, så må nesten prøve :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kassa jeg har nå nærmer seg et år og jeg merker at loadtimes går opp og fps synker. Derfor tenker jeg å gå til innkjøp av ny maskin :) Ikke bare fordi den har litt mindre ytelse nå enn før, men også fordi jeg elsker å åpne esker å sette sammen maskina :p Uansett her er oppsettet jeg ser for meg akkurat nå:

LINKY!

Som sagt så tror jeg maskina jeg har i dag duger til alt og mere til, men er veldig keen på noe nytt. Ser dette ut som et greit oppsett? Noe som med fordel kan byttes uten at det går utover ytelsen? Tenker å kjøpe en 3D skjerm i tillegg, synes 3D virker spennende, så må nesten prøve :p

kommentar:

skjermkort, minne og cd-spiller er ikke på lager :)

trenger du virkelig 2 skjermkort? hvorfor ikke heller legge pengene på 1x meget high end skjermkort?

Lenke til kommentar

Tror strømforsyningen jeg har valgt er god nok, eller? Kommer ikke til å oppgradere med det første uansett. Når det gjelder minne så har jeg valgt det fordi det har rett farge, og fordi jeg like å klokke å teste hvor langt jeg kan presse systemet. Går ikke vannkjøling på denne maskina, har en maskin med det fra før så jeg vil prøve noe nytt nå :)

Lenke til kommentar

Strømforsyningen er helt sikkert god nok, men Corsair-enhetene nVidia selv anbefaler til et slikt oppsett er TX950W, HX1000W og AX1200W. Bare skjermkortene i et slikt oppsett vil ha en TDP på nesten 500W, og det er før du har begynt å overklokke. Selv om en strømforsyning skal klare høy belastning over tid, vil den ikke gjøre det særlig stillegående. En kraftigere strømforsyning vil hjelpe da.

Heftig overklokkings-RAM er fullstendig bortkastet på et P67-system, fordi bussklokking nærmest er gjort overflødig. Jeg vet ikke hvordan det ligger an med 4 brikker og overklokking på disse nye kortene, men før var det problematisk å overklokke til full hastighet på 4 brikker vs. 2 brikker.

Til slutt er hovedkortet du har satt opp av E-ATX størrelse. Det er flere kabinetter som støtter denne størrelsen, men det du har satt opp gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Oioioi. Her var det mye penger ut av vinduet. Jeg tror vi går gjennom komponentene en etter en.

Skjermkort:

Her betaler du veldig mye ekstra for litt bedre ytelse. HD 6970 CF, HD 6990 eller GTX 590 vil gi tilnærmet samme ytelse betydelig billigere. Enda mer ytelse for pengene får du med HD 6950 CF som kan låses opp til nesten lik ytelse som HD 6970. Sistnevnte koster under halvparten av skjermkortene du har valgt.

Hovedkort:

Du får veldig lite igjen for pengene ved å bruke så mye på HK. Det finnes billigere alternativer som er nesten like bra. Dessuten passer ikke hovedkortet i kabinettet, som flere over meg har påpekt.

RAM:

Trenger du virkelig 16GB? Til gaming er alt over 4GB overflødig da de fleste spill kjører i 32 bit og er veldig begrenset på RAM. 8 GB holder i alle fall i massevis. Du kan også spare på å kjøpe billigere RAM.

Kjøling:

Vannkjølingen du har valgt til CPU yter betydelig dårligere enn de beste luftkjølerne på markedet, og er i tillegg dyrere. Du kan også få tilnærmet like bra kjøling for betydelig mindre penger.

Kabinett skal jeg ikke si så mye om da det er en smakssak. Jeg er heller ikke sikker på SSD da jeg ikke er helt oppdatert på alle de nye SSD-ene på markedet. Kanskje noen andre i tråden har peiling?

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke sikker på SSD da jeg ikke er helt oppdatert på alle de nye SSD-ene på markedet. Kanskje noen andre i tråden har peiling?

jeg hadde helt klart anbefalt SSD disk som system disk(c:\) dette gir en helt klar og merkbar forskjell på alt som lastes

har tidligere brukt WD raptor disker på de pcene jeg har bygget, men nå om dagen går jeg for SSD på samtlige nybygg

Lenke til kommentar

Etter en uventet pengegevinst (:D) vurderer jeg nok en gang et ekstrem oppsett. Denne gang mer ekstremt enn det jeg har i dag. Tenker å kjøre på vannkjøling igjen da, så klart. Men er redd 1200W da blir for lite og at må ja 2 PSU? Vet derfor ikke om jeg skal gå for 800D, noen som vet om andre, STORE, alternativer? Tror ikke jeg gidder begynne å bygge noe selv.

Har lagt ved 3stk. 3D skjermer, vet ikke hvordan de er, noen som vet om evt. bedre alt. til skjermene jeg har valgt?

LINK!

Vet dette er rimelig hodeløst, men det er også planen, som sagt så har jeg mer enn nok å ta av når det kommer til grunkene!

Endret av Binders'
Lenke til kommentar

1200w holder i massevis, og totalt overkill. Vurder også ATI Eyefinity istedet for Nvidias 3d.

Bruk mer penger på bedre SSD disk. Sist jeg leste var det ikke TRIM støtte for SSD disker i raid, noe som er surt, men er som sagt ikke sikker på dette. Du får surfe litt på google. Forslag til SSD:

OCZ 480 GB

2x Corsair 240gb

Skjermen er topp til 3d.

Skjermkortene er vannavkjølt, vær obs på dette.

Ingen CPU kjøler lagt til, bruk litt penger her.

Ellers er oppsettet bra, men ytelse sammenlignet med pris er ekstremt lav. Du sitter nok med en sur baktanke om noen år. Spar penger, kjøp noe billigere og ta deg heller en sydentur til vinteren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...