Baderom Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Hallo, jeg har da gjort alt jeg kan og jeg klarer ikke å beskrive ting mer og lurte på om noen kunne sett over og bare gjort den siste lille finishen og sakt om det jeg har gjort er bra eller dårlig? " Jeg ble trukket opp i naturfag og jeg ble egentlig ganske fornøyd med temat "Jord" Jeg tenkte ”YES” dette skal bli lett å jobbe med. Jeg satte i gang og begynte å finne ut om hvilken ting jeg ville snakke om og jeg valgte å snakke om åssen jorda er utviklet fra begynnelse til slutt, så skal jeg snakke litt om kontinental platene på jorda, etter det skal jeg gå inn på 2 temaer som er diskutert veldig mye nå til dags og det er drivhuseffekten og globaloppvarming, så skal jeg over på avl og evolusjon og slutte med menneskets ansvar ovenfor oppvarminga og den naturlige evolusjonen vi har forstyrret. Jordas utvikling Alt startet for ca 4,6 milliarder år siden da jorda var et ubeboelig sted, da var det kun lava så langt øye kunne se, ikke noe kunne overleve der pga varmen. Men varmen var en bra ting, for vist det ikke hadde vært så varmt, da hadde ikke metaller smelta og lagd det vi i dag kjenner som jorda. Nikkel og jern var noen av de metallene som hadde tettest massetetthet så de ”sank” til midten av jorda og lagde kjernen. De metallene som ikke hadde like tett massetetthet la seg utafor kjernen og dannet mantelen. De letteste stoffene sånn som vann(h2o), karbondioksid(co2) og nitrogen(n7), de dampet opp og dannet atmosfæren som var starten på drivhuseffekten. Når dette hadde pågodt i 2 millioner år, så sank temperaturen på jorda og det ytterste laget på jorda stivnet og jordskorpa ble dannet. Nedkjølingen førte også til at vanndampen samla seg til regndråper og det fylte daler og groper på jorda og dannet havene. Dette var starten på alt liv. Jordplater i bevegelse Siden det er så mye radioaktive atomer i kjernen av jorda, som lager energi og energi blir gjort om til varme, er det utrolig varmt i midten av kjernen, og det fører til at de steinmassene som er i nederste delen av mantelen blir varmet opp og da blir steinmassen lettere og den flyter opp, og når den når toppen av mantelen, synker den igjen fordi den blir kaldere. Derfor er det alltid bevegelse under jordskorpa og det har fått jordskorpa til å få sprekker, og de sprekkene er sånn som noen isflak. Men istedenfor å flyte på vann flyter de på mantelen. Og de blir kalt Kontinentalplater og de består av jordskorpa og øverste del av mantelen. Siden de alltid er i bevegelse, så kan det skape jordskjelv osv, i og med at de krasjer, gnisser mot hverandre og forlater hverandre. En gang for lenge siden så det sånn her ut (bilde) og i dag ser det sånn her ut (bilde) og det er nok bevis for at de ikke ligger stille. (bilde)Når 2 plater forlatter hverandre da blir det et ”hull” i jordplata og da flytter mantelen opp og danner ny jordskorpe som mest sansynelig blir fylt av vann. (Bilde)Når 2 plater krasjer oppstår det fjell, fordi de får værandre til å bøye seg(vise med hender hva du mener), og hvor lengre de går inn på hverandre hvor høyere blir fjellet, noen tror sikkert at vis plater forsetter å gå mot hverandre hele tiden, så blir fjellet bare høyere og høyere, men det stemmer ikke. For jordplatene flytter jo bare på mantelen og den vil til slutt synke vis det blir for tungt, så alle fjell har en maks høyde. (Bilde) Når 2 plater gnisser mot hverandre oppstår det spenning og når platene glepper oppstår det jordskjelv. Drivhuseffekten Drivhuseffekten har vært der siden starten og den funker akkurat likt som et drivhus for planter funker. Før i tiden slapp den inn og ut nok varme for at det skulle være perfekt temperatur på jorden og for at alle dyr og planter skulle trives. Men etter at mennesker kom på jorden så har vi brent kull som har produsert mye co2 og det er et stoff som er i atmosfæren, vi produserer mye eksos i og med at nesten alle bruker biler. Metan prøver vi å holde mest mulig tilbake fordi det er den gassen som er mest skadelig, derfor når vi tar opp olje blir metan gassene brent så det kommer ut som co2 istedenfor. Alle de gassene vi slepper ut forurenser og skader miljøet. Vi slepper også ut mer og mer co2 for hverdag som går, men vi kutter også ned flere og flere trær for vær dag som går. Dette er dumt i og med at trærne tar opp co2 og slepper ut o2. At vi kutter ned trærne påvirker jo mye mer også, det påvirker jordens naturlige evolusjon. Før i tiden var det en naturlig mengde med gasser oppe i atmosfæren, så når solen sendte inn varme var det akkurat nok gasser for å sende tilbake den varmen vi trengte, men sånn som jeg har forklart, så har vi jo produsert mer av de gassene og da ender det med at jorda blir varmere fordi sola sender fortsatt like mye varme inn som før, men nå når varmen skal sprette fra jorden og tilbake til universet så blir mer av varmen blokka av gassene og det mer av varmen forblir på jorda og det blir ubalanse og vi varmer opp hele jorda. Mange forskere mener at alt dette er naturlig, for det har sett igjennom historien til jorda og da går jorda i gjennom ”faser” der det er istider og varmetider, alle er enige i denne biten, men så kommer andre forskere opp med at det er jordens gang, men vi får det til å skje fortere og at vi påvirker den naturlige måten på at det skal skje. Globaloppvarming Globaloppvarming er noe som er veldig omdiskutert i dag, og om hva vi kan gjøre for å få oppvarming prosessen til å gå saktere, de tiltakene som virker små den dag i dag som blir gjort, kan gjøre så mye over lengre tid, og det er at bilene slipper ut mindre co2 og at de bruker noe annet en bensin som energikilde. Oppvarmingen ble verst utsatt når verden gikk igjennom industrirevolusjon, for da kom det mange fabrikker som brukte fossilebrennstoff som energi kilde. Mange sier at det kommer til å bli digg med oppvarmingen fordi det er så kaldt her i landet, men det blir ikke ”digg” i det hele tatt, fordi polene kan smelte og da kan det komme så mye vann at store landsdeler går under vann, og golfstrømmen kan endre retning og det blir kaldere i Norge en det var før oppvarminga starta. Det er så mye man kan gjøre for å få prosessen til å gå saktere og det er at man ikke bruker så mye energi. For jo mer energi du bruker, jo mer vannkraft må Norge skaffe og da blir flere trær kuttet ned og det kommer mer co2. Vi må slutte å avle fram så mange kuer i og med at når de promper kommer det mye metan ut, og det et stort problem. Evolusjon Charles Darwin var en mann som forsket på evolusjonen og fant ut åssen det funka. Han trodde at alt stammet fra samme dyr og når det dyret skulle pare seg, så fant de jo det beste tilpassa dyret i det miljøet det var i. For eksempel la oss si at det er 2 leoparder i skogen, og de parer med hverandre og får et kull. Det kullet vokser opp og den ene ungen er rask og en flink klatrer, og et annet par i en annen skog får et kull der den andre løven er sterk, da er det normalt at de beste leopardene i begge kullene møter hverandre og parer og lager et nytt kull med samme og bedre egenskaper en seg selv. Dette er den naturlige evolusjonen og det er sånn dyr tilpasser seg et miljø, for over tid så forandrer kroppen seg til å funke best i det miljøet. Det har også vært en evolusjon for mennesker, for lenge siden hadde vi sterkere tenner fordi vi spiste rått kjøtt, men etter at ild ble oppfunnet ble kjøttet stekt og tennene trengte ikke å være like sterke, derfor forsvinner hjørnetennene mer og mer for hver generasjon. Alt dette har en naturlig årsak og alle levende organiser kan tilpasse seg et vært miljø over tid, men siden mennensker kom på jorden, så har jo mange miljøer forandter seg over natta og da blir det umulig for dyrene og tilpasse seg det, og da dør de ut. Da har man forstyret den naturlige evolusjonen. Menneskets ansvar Mennesket har størst ansvar ovenfor jorden og vi er det slaget som er på toppen av næringskjeden, vi kan utrydde hvilken som helst dyreart vi vil og vi er de eneste som kan forstyrre evolusjonen. Mennesket har så stort ansvar ovenfor jorden siden vi har gjort så mye skade. Vi kutter ned trærne, vi forurenser, vi fjerner dyra sine naturlige miljøer og de må tilpasse seg nye. Vi tar gener fra de største og sterkeste oksene og gir de steorider for at det skal bli mer kjøtt, alt dette forstyrer en evolusjon og det er vårt ansvar for at det ikke skal skje. Siden vi bygger demninger da fjerner vi kanskje en elv som ble brukt for at lakser skulle pare seg? Kanskje vi fjerner en skog? Fjerner vi skogen blir der mer co2 og det påviker miljøet igjen. " Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 ta å legg med selve oppgaven du skal besvare også, for dette virker litt rotete og spredt, du starter med "jord" (som i jord på bakken), så er det snakk om "jorda", så går det over på "kontinental platene" også plutselig snakker man om drivhus effekt, og Darwins evolusjonsteori.. hva ber oppgaven deg egentlig snakke om? Lenke til kommentar
Baderom Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Er ikke noen oppgave jeg skal følge, men jeg skal snakke om jorda og noe innenfor den Lenke til kommentar
tohenrik Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 Ah men da er det jo greit, men du må jo kutte ut fantasi fortellingene til Charles Darwin, han har jo ikke noen bevis for den teorien sin, og til det motsatte er bevist så var det GUD som fiksa alt sammen! 1 Lenke til kommentar
Baderom Skrevet 30. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2011 Sorry for å si det, men jeg tror mer på Darwin, for hans teori er mer troverdig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V Skrevet 30. mai 2011 Del Skrevet 30. mai 2011 (endret) .. Endret 4. januar 2016 av Slettet-v6cLnSOv3V Lenke til kommentar
Baderom Skrevet 2. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2011 Fikk en 4'er på eksamen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå